نرخ خودکشی در کردستان پایین تر از متوسط کشوری است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: نرخ خودکشی در کشور تقریبا ۹ در هر ۱۰۰ هزار نفر است، در حالی که در استان این نرخ عددی بین ۶.۵ تا هفت را نشان می دهد.

به گزارش کرد پرس، فریدون عبدالملکی در جلسه کارگروه فرهنگ سلامت، گفت: تغییرات فرهنگی برای رشد ارزش های جامعه و کاهش ضد ارزش ها می تواند بر سلامت جامعه تاثیر مثبتی بگذارد.

وی با اشاره به اینکه اظهار نظر در رابطه ارزیابی یک موضوع، نیازمند یک معیار واحد مقایسه ای است، افزود: اگر آمار خودکشی در جهان را مورد بررسی قرار دهیم، بالاترین آمار مربوط به کشور اسکاندیناوی، کره جنونی و ژاپن با نرخ خودکشی ۳۲ در ۱۰۰ هزار است که بعد از آن آمریکا در رده ۲۶ در ۱۰۰ هزار قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه فرهنگ جامعه از رفتار نشات می گیرد، اظهار کرد: بعضی رفتارهای آسیب زا و ضد ارزش در جامعه به غلط مورد تایید قرار می گیرند و موجب ایجاد یک فرهنگ نادرست می شوند و جوامع را دچار آسیب خواهد کرد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه کاهش فرهنگ های غلط نیازمند تدوین تمهیدات اندیشمندانه است، ادامه داد: همکاری نهادهای مختلف در پیشروی این هدف بسیار مهم است که نیازمند زمان، برنامه های راهبردی و شناسایی رفتارهای آسیب زا و ارزشمند و بسیار مهم است.

وی یادآور شد: پیشنهاد می شود در هر مجموعه، چه در خانواده، اداره یا مدرسه، بایدها و نبایدها شناسایی و برای رفتارهای مثبت (بایدها) تشویق  و برای رفتارهای منفی (نبایدها) هزینه هایی تعیین شود تا افراد به عواقب رفتارهای نادرست پی ببرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه رفتارها در طول زمان، به فرهنگ تبدیل می شوند، بیان کرد: اگر مردم ارزش ها را بشناسند و به امتیازات آن پی ببرند، این فرهنگ ادامه خواهد همچنین با تشویق و آموزش نسل های جدید، می توان فرهنگ استفاده از آن را در جامعه نهادینه کرد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه ارتقا فرهنگ سلامت یک موضوع حیاتی برای جامعه است، گفت: فرهنگ مجموعه ای ارزش ها و ضد ارزش هاست و هدف ما برای ایجاد یک فرهنگ صحیح، تغییر فرهنگ به سمت کاهش رفتار های آسیب زا و ترویج رفتارهای مثبت است که نیازمند برنامه مستمر و همکاری نهاد های مختلف است.

کد خبر 2776922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha