نهایی شدن سرنوشت پست ریاست جمهوری در اولین جلسە مجلس عراق  بعید است

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یک عضو ارشد اتحادیه میهنی کردستان تأکید کرد تأخیر در برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهور عراق به دو دلیل اتفاق افتاده است و بعید به نظر می رسد سرنوشت این پست در اولین جلسه رأی گیری نهایی شود.

به گزارش کرد پرس به نقل از المسله، "طارق جوهر" در این باره گفت: پست ریاست جمهوری، سهم کردهاست و براساس توافق بین نیروهای سیاسی کرد، ریاست جمهوری سهم اتحادیه میهنی کردستان است و این امر تا سال 2018 براساس توافق بوده است. اما در آن سال، کردها در انتخابات ریاست جمهوری با بیش از یک نامزد شرکت کردند و نامزد اتحادیه میهنی کردستان در انتخابات پیروز شد.

طارق جوهر افزود: اتحادیه میهنی بر ادامه حضور نامزدش در این پست تأکید دارد. زیرا پست مذکور مهم و حاکمیتی است و شخصیتی که در این جایگاه قرار می گیرد می توان نقش میهنی مهمی ایفا کند و به پناهگاهی برای همه مردم عراق و جریانات سیاسی و پشتیبان قانون اساسی تبدیل شود.

عضو ارشد اتحادیه میهنی گفت: حزب ما شعار اصلاحات سر داده است و این نقطه اشتراک ما با جریان صدر است که از انجام اصلاحات حمایت می کنند. از سوی دیگر روابط ما با احزاب اهل سنت خوب است و تجربه اتحادیه میهنی و مواضع میهنی آن درباره پست ریاست جمهوری باعث می شود انتظار داشته باشیم نامزدمان برای این پست در رقابت ها به پیروزی برسد.

وی درباره جلسه انتخاب رئیس جمهور در مجلس عراق گفت: اتحادیه میهنی پیش بینی می کند هیچ کدام از نامزدها نتوانند در اولین دور رأی گیری، به دو سوم آرای نمایندگان یعنی رأی 220 نماینده دست یابند. به همین دلیل شاید این موضوع در دومین جلسه بین برهم صالح به عنوان نامزد اتحادیه میهنی و ریبر احمد به عنوان نامزد حزب دمکرات با آرای نیمی از نمایندگان به علاوه یک نفر نهایی شود.

طارق جوهر تأکید کرد: دور دوم رأی گیری تعیین کننده خواهد بود و آرایی که به نامزدهای خارج از اتحادیه میهنی و حزب دمکرات داده شده است ممکن است به نامزد ما اختصاص یابد. دلیل این امر نیز روابط خوبی است که ما با جریانات سیاسی داریم و پیش بینی می کنیم در پایان نامزد مورد نظر ما توسط طرفداران سایر نامزدها در مرحله اول، به ریاست جمهوری برسد.

عضو ارشد اتحادیه میهنی تأکید کرد: تأخیر در برگزاری جلسه، فقط به درخواست اتحادیه میهنی برای برگزاری آن بستگی ندارد. بلکه دو دلیل در این زمینه وجود دارد که یکی از آنها اختلافات داخلی بین جریانات کرد و دلیل دوم، اختلافات داخلی بین احزاب شیعه درباره ساختار دولت و تشکیل بزرگترین فراکسیون مجلس است که این امر باعث تأخیر در تشکیل کابینه شده است و موضوع فقط به اختلافات بین جریانات کرد محدود نمی شود.

کد خبر 27801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha