18 زبان در ترکیه از جمله زازا و ارمنی در خطر نابودی قرار دارند

سرویس ترکیه - بر اساس گزارش یونسکو در ترکیه 18 زبان از جمله زازا، ارمنی، چرکسی، لاز و گرجی در خطر نابودی قرار دارند. 

به گزارش کردپرس، بر اساس اطلس زبان های در خطر مرگ نهاد آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)، 18 زبان از جمله زبان های زازا، ارمنی، و چرکسی در ترکیه در معرض نابودی قرار دارند. بیشتر افراد نسل جوان غیر ترک زبان در ترکیه درباره زبان مادری خود می گویند: «می فهمم اما نمی توانم به این زبان حرف بزنم.»

امروز 21 فوریه روز جهانی زبان مادری است. حدود 6000 زبان زنده در سراسر جهان وجود دارند که 43 درصد از آنها در خطر نابودی قرار دارند. بر اساس اطلس زبان های در خطر مرگ یونسکو هر 15 روز یک زبان در دنیا از بین می رود.

زبان های در خطر یونسکو در دسته‌های مختلفی از وضعیت خطر تا نابودی کامل قرار دارند. بر اساس اطلاعات این سازمان، زبان‌های یونانی کاپادوکیه، ملاسو و اوبیخ در ترکیه در سال های اخیر به طور کامل خاموش شده‌اند و 18 زبان در خطر خاموشی هستند.

در ترکیه زبان های آسیب پذیر زبان هایی هستند که توسط بسیاری از کودکان در خانه مورد استفاه قرار می گیرند. گویندگان این زبان ها در محیط های رسمی به زبان مادری خود سخن نمی گویند. از چمله این زبان ها می توان از زبان های زازا، چرکسی، آبخازی، و آدیگجه نام برد.

زبان های در معرض خطر زبان هایی هستند که تعداد کمی از خانواده ها در حال آموزش آن به نسل بعدی هستند. زبان های لاز، یونانی پونتیک، رومی، سریانی و ارمنی غربی زبان هایی هستند که در این گروه قرار می گیرند.

زبان های در معرض خطر جدی زبان هایی هستند که تنها از سوی نسل سالمند مورد استفاده قرار می گیرند و میانسال ها نیز این زبان را می فهمند اما به کودکان آموزش داده نمی شود. در ترکیه زبان های گاگاوز، لادینو و توریو در معرض خطر جدی هستند.

زبان های در آستانه نابودی به ندرت توسط بخش سالمند جامعه مورد استفاده قرار می گیرد. تنها زبان در آستانه نابودی در ترکیه هرتوین (Hertevin) است که در حال حاضر تنها 4 نفر در ترکیه به این زبان سخن می گویند.

یونانی کاپادوکیه، اوبیخ و ملاسو نیز از جمله زبان های خاموش در ترکیه هستند و دیگر کسی به این زبان ها سخن نمی گوید.

کد خبر 27851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha