بیش از 193 هزار سوری شهروندی ترکیه را گرفته اند/8 میلیون نفر در منطقه آماده مهاجرت هستند

سرویس ترکیه -  وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که بیش از 193 هزار شهروند سوری تابعیت ترکیه را دریافت کرده اند و بیش از 3 میلیون و 700 هزار پناهجوی سوری نیز ساکن ترکیه هستند.

به گزارش کردپرس، سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که تا 31 دسامبر 2021 از سوی وزارت کشور ترکیه به 193 هزار و 293 شهروند سوری از جمله 84 هزار و 152 کودک تابعیت ترکیه اعطا شده است.

به نوشته T24 سلیمان سویلو اعلام کرد: «اگرچه در سال های اخیر از شدت مهاجرت سوری ها به ترکیه کاسته شده است، اما روند مهاجرت همچنان ادامه دارد. افزون بر این مهاجرت از مرزهای شرقی نیز ادامه دارد.»

سویلو با اشاره به تغییر ماهیت مهاجرت از سوریه گفت: «در حال حاضر جدای از کسانی که از مناطق جنگی می آیند، بخش قابل توجهی از مهاجران سوریه از اطراف دمشق می آیند، این مهاجرت به دلیل بحران اقتصادی است که از سوی غرب به سوریه تحمیل شده است. این مهاجران تلاش می کنند تا از راه های غیرقانونی به ترکیه بیایند.»

او افزود: «آیا این جریان مهاجرت پایان می یابد؟ از نظر ما روند مهاجرت تازه آغاز شده است. کشورهای توسعه یافته کاری برای این موضوع انجام نمی دهند. آنها هیچ کاری نمی کنند، فقط تماشا می کنند. ما کسانی را که از اطراف دمشق می آیند مستقیماً به اردوگاه خواهیم برد و مهاجران غیز قانونی همه به کشورهایشان بازگردانده می شوند.»

سویلو با ادعای این که 2 میلیون نفر شهروند افغانستانی در مرز ایران و ترکیه هستند، گفت: «5 میلیون افغانستانی در داخل خاک ایران هستند که 2 میلیون نفر از آنها در مرز ترکیه حضور دارند. حل چنین مشکلی بدون راه های بشر دوستانه امکان ناپذیر است. مشکل این است که اروپا توانایی مدیریت این بحران را ندارد. همچنین سیستمی ندارد که بتواند این بحران را بر اساس آن حل کند.»

وزیر کشور ترکیه همچنین با ادعای این که 8 میلیون نفر در منطقه خاورمیانه آماده مهاجرت هستند، گفت: «علاوه بر 2 میلیون افغانستانی در مرز ایران، 3.9 میلیون نفر در ادلب، 1.2 میلیون نفر در جرابلس، اعزاز، ماره، الباب، و منطقه چوپان بی، 550 تا 600 هزار نفر در عفرین، 300 تا 350 هزار نفر در تل ابیض، آماده مهاجرت هستند. در مجموع بیش از 8 میلیون نفر در منطقه آماده مهاجرت هستند و در اولین فرصت این کار را می کنند.»

سویلو با یادآوری اینکه بیشترین حق شهروندی در ترکیه به اتباع سوری داده شده است، گفت: «تا 31 دسامبر 2021، 193 هزار و 293 شهروند سوری که 84 هزار و 152 نفر از آنها کودک بوده اند، شهروندی ترکیه را دریافت کرده اند. همچنین اعطای شهروندی هایی مربوط به سال های قبل از سال 2011 نیز وجود دارند.»

او ادامه داد: «700 هزار کودک سوری در ترکیه به دنیا آمده اند، حدود 3 میلیون و 700 هزار سوری در وضعیت حفاظت موقت در ترکیه هستند که همه آنها از سال 2011 به این سو ثبت نام شده اند.»

سویلو با اشاره به کنترل آدرس پناهجویان سوری در ترکیه گفت: «آنها اجازه زندگی در آنتالیا را ندارند. همچنین 80 درصد آنها آدرس های مشخص دارند. 25 درصد از برخی مناطق ترکیه را شهروندان سوری تشکیل می دهند که اکنون این شهرها به روی پناهجویان جدید بسته شده اند. این نه تنها شامل پناهجویان سوری بلکه شامل همه پناهجویان خارجی دیگر است.»

او در آخر اعلام کرد که «برخی از پناهجویان غیر قانونی در هنگام گیر افتادن به پلیس می گویند که شهروند کشور دیگری هستند. با هزاران نمونه از این دست مواجه هستیم. درباره این ها تحقیق می کنیم و آنها را به کشورهای خودشان باز می گردانیم.»

کد خبر 27870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha