آموزش زبان زازا در انجمن های درسیم برای زنده نگه داشتن این زبان کافی نیست/ممنوعیت آموزش زبان باید برداشته شود

سرویس ترکیه - علی حیدر بن رئیس فدراسیون انجمن‌های درسیم، برگزاری کلاس های آموزش زبان زازا را در این استان، برای زنده نگه داشتن این زبان کافی ندانست و خواستار آموزش به زبان مادری شد.

به گزارش کردپرس، علی حیدر بن، رئیس فدراسیون انجمن‌های درسیم (DEDEF) اعلام کرد که این سازمان دوره‌های آموزش زبان زازا (زازاکی) را به زبان آموزان ارائه می‌دهد اما این دوره ها برای زنده ماندن این زبان کافی نیستند.

علی حیدر بن در گفتگو با جمهوریت گفت: «ما در حال انجام پروژه هایی برای جلب توجه به زبان های مادری هستیم. زبان مادری باید به صورت علمی آموزش داده شود. این دوره باید از دوران کودکی آغاز شود. خواسته ما برچیده شدن ممنوعیت های زبان و ایجاد بستر مناسب برای یادگیری زبان مادری برای همه مردم است.»

اسماعیل آوجی بوجا کیشی رئیس مؤسسه زبان لاز، در گفتگو با جمهوریت گفت: «ده ها سال برای همسان سازی (آسیمیله کردن) این زبان ها تلاش شده است. فضاهای زیست این زبان ها از سوی حکومت از عرصه عمومی حذف شدند. حالا دیگر می دانیم که این زبان ها مانند بیماری در بستر احتضار هستند و منتظریم تا بمیرند.»

آوجی با اشاره به این که در ترکیه همه زبان ها به جز ترکی و کُردی کرمانجی در معرض خطر انقراض هستند، از حکومت خواست تا زبان های مادری را مورد حمایت قرار دهد. او گفت: «این زبان ها باید از سوی مادران و پدران به نسل جدید آموزش داده شوند. همچنین آموزش و پروش به این زبان ها رسمی شود. اگر زبان ها منقرض شوند، فرهنگ نیز خواهد مرد.»

به نوشته جمهوریت، در حالی که بر اساس اعلام یونسکو 18 زبان از جمله زازا، در ترکیه در معرض خاموشی قرار دارند، عبارتی که اغلب نسل جوان، به ویژه درباره زبان مادری خود می گویند این است که «می فهمم، اما نمی توانم به این زبان صحبت کنم». نمایندگان سازمان‌های مردمی و کارشناسان زبان تلاش‌های حکومت ترکیه را برای زنده نگه داشتن زبان مادری ناکافی دانسته و می گویند که حکومت اهمیت آموزش زبان مادری را نادیده می گیرد.

گفتنی است بر اساس درخواست سزگین تانریکولو نماینده کُرد حزب جمهوری خواه خلق (CHP) از محمود اوزر وزیر آموزش پرورش درباره ارائه توضیحات درمورد آموزش زبان کردی در مدارس، اوزر در تاریخ 17 فوریه اعلام کرد که در سال تحصیلی جدید 20 هزار و 265 تن از دانش آموزان دبیرستانی زبان های کرمانجی و زازا را به عنوان درس اختیاری انتخاب کرده اند. همچنین زبان های دیگری مانند چرکسی، گرجی و لاز نیز به عنوان دروس اختیاری ارائه می شوند.

کد خبر 27881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha