خودداری آوارگان از بازگشت به مناطق آلوده به مین عراق

سرویس جهان- بر اساس گزارش دویچه وله، آوارگان داخلی عراق به دلیل آلوده بودن شدید برخی مناطق مانند شنگال به مین و بمب های دست ساز، از بازگشت به این مناطق خودداری کرده و زندگی در کمپ ها را ترجیح می دهند.

به گزارش کردپرس، دویچه وله آلمان در گزارشی به بررسی وضعیت برخی مناطق آلوده به مین در عراق، بویژه اقلیم کردستان و شنگال پرداخته است. بر اساس این گزارش، بخش زیادی از آوارگان داخلی عراق به دلیل آلودگی موطن خود به مین حاضر به بازگشت نیستند.

داده های نهاد وابسته به سازمان ملل برای برچیدن مین و موسسه ناظر بر فعالیت های مین زدایی در کشورهای مختلف، کشور عراق را از جمله کشورهای به شدت آلوده به مین دانسته است.

بر اساس گزارش دویچه وله، ظهور گروه داعش در سال 2014 که مناطق مختلفی از عراق را تصرف کرد، باعث شد مناطق بیشتری از این کشور به مین و تله های انفجاری آلوده شود. این مسئله باعث آوارگی هر چه بیشتر مردم در این کشور شده است.

پل مک کن، مدیر موسسه هالو تراست، از شرکت های فعال در پاکسازی مناطق آلوده به مین، به دویچه وله گفته است عراقیها دهها سال است در حال پاکسازی مناطق آلوده به مین هستند اما اقدام مناسبی برای پاکسازی مناطق آلوده به مینی که تحت کنترل داعش قرار داشت صورت نگرفته است.

او می گوید داعش بیشتر از بمب های دست ساز استفاده کرده است. مک کن هشدار داد در مناطق تخریب شده بر اثر درگیری با داعش همچنان تعداد قابل توجهی مین ها و تله های انفجاری عمل نکرده وجود دارد که زیر آوار ساختمانها دفن شده است . این مسئله می تواند جان کسانی را که به دنبال بازگشت به خانه های خود هستند به خطر بیاندازد.

دویچه از آوارگان عراقی بویژه کردهای ایزدی نقل کرده است که به دلیل این که برخی از آنها هنگام بازگشت به خانه های خود صدمات زیادی از انفجار بمبهای دست ساز دیده اند رغبتی برای آباد کردن این مناطق ندارند بلکه ترجیح می دهند همچنان در کمپ ها زدگی کنند.

دویچه وله با اشاره به کندی روند پاکسازی مناطق آلوده به مین بویژه منطقه ایزدی نشین شنگال، از عدم رغبت ایزدیها برای بازگشت به این منطقه خبر داده است. البته برخی ساکنان کمپها یکی دیگر از دلایل عدم بازگشت خود به این منطقه را ادامه تنشها و درگیری ها میان نیروهای رقیب کرد برای کنترل این مناطق عنوان کرده اند.

کد خبر 27916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha