تکرار اتفاقات اوکراین در کُردستان سوریه بعید است/ معتقد به سیستم فدرالیسم برای سوریه هستیم

عضو کمیته مرکزی حزب اتحاد کُردستانی سوریه(P.Y.K.S) گفت:در شرایط حاضر ما بدنبال استقلال نیستیم‌ بلکه مسئله فدرالیسم و تعیین حق مردم کُرد در قانون سوریه برای ما اهمیت دارد.

عضو کمیته مرکزی حزب اتحاد کُردستانی سوریه(P.Y.K.S) در گفت‌وگو با کُردپرس با اشاره به اتفاقات اخیر اوکراین و احتمال وقوع چنین حوادثی در کُردستان سوریه، اظهار کرد:تکرار اتفاقات اوکراین در سوریه بعید به نظر می‌رسد. حمایت نظامی و سیاسی که روسیه از استقلال دو منطقه لوهانسک و دونتسک انجام می‌دهد با شرایط خاورمیانه و کُردستان سوریه متفاوت است.

وی ادامه داد:اشغال عفرین و سریکانی و گری‌سپی توسط ارتش ترکیه برای حمایت از کُردها نبود همانند چیزی که در اوکراین‌ بوسیله روسیه اتفاق افتاد، بلکه هدف ترکیه توسعه‌طلبی ارضی است. ترکیه به بهانه جنگ با پ.ک.ک و مبارزه با تروریسم وارد کُردستان سوریه شد.

وی درباره این ادعا دولت ترکیه که برای حمایت از کُردها و مردم‌ سوریه به خاک این کشور وارد شده است، توضیح داد:ترکیه به خاطر منافع کُردها وارد خاک‌ سوریه نشد. اگر سیاستمداران این کشور راستگو هستند که بخاطر کُردها به سوریه آمده‌اند، نزدیک به ۲۰ میلیون کُرد در کُردستان ترکیه زندگی می‌کنند، حقوق آن‌ها را به رسمیت بشناسند.

وی خاطرنشان کرد:اگر ترکیه بعد از اتفاقات اوکراین بخواهد به هر بهانه‌ای وارد خاک‌ کُردستان سوریه شود به خاطر مصالح و حمایت از استقلال و یا اتنومی کُردها نخواهد بود، بلکه هدف نهایی آنکار، توسعه‌طلبی ارضی است.

این‌ سیاستمدار کُرد در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه و همچنین آمریکا از حقوق کُردهای سوریه در جهت استقلال یا اتونومی همچنان که در اوکراین اتفاق افتاد، پشتیبانی می‌کنند، توضیح داد: شرایط و مقتضیات زمانی و مکانی متفاوت است و این مسئله‌ای خارج از قدرت کُردها در سوریه است.

وی افزود:احتمال اینکه قدرت‌های جهانی از نوعی اتونومی در کُردستان‌ سوریه حمایت کنند، سخت به نظر می‌رسد.ما نمونه اقلیم کُردستان‌ عراق را دیدیم که همه صاحب نوعی رسمیت در قانون فدرال عراق است و همه دارای قدرت اقتصادی و محلی است اما هیچ کشوری از رفراندوم استقلال و رای ۹۸ درصد مردم اقلیم کُردستان حمایت نکرد.

هوال عیسی گفت:در شرایط حاضر ما بدنبال استقلال نیستیم‌، بلکه مسئله فدرالیسم و تعیین حق مردم کُرد در قانون سوریه برای ما اهمیت دارد.

کد خبر 27991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha