استاد «محمد ماملی» برگ زرینی از شناسه و تاریخ  ایران و  کردستان  است

سرویس آذربایجان غربی- عضو هیات امنای موقت مقبره الشعرای مهاباد، ضمن محکوم کردن تعرض به آرامگاه استاد «محمد ماملی» گفت: کوردلان نمی توانند تاریخ این مردم و دیار را پاک کنند و استاد «محمد ماملی» برگ زرینی از شناسه و تاریخ این کردستان و ایران است.

کامبیز ابراهیم زاده محقق و نویسنده مهابادی امروز 20 دی ماه در گفتگو با خبرنگار کردپرس بیان کرد: هیات امنای مقبره الشعرای مهاباد در سال های اخیر دستخوش تغییراتی بوده و تنها در صورت احساس نیاز اعضای هیات امنا فراخوانده می شوند در غیر اینصورت احترامی برای آرا و نظرات این هیات امنا قائل نیستند.

او با اشاره به تغییرات گسترده در نقشه اولیه مقبره الشعرای مهاباد و دخالت های مدیریت شهری و برخی دیگر از مسئولان در آرای اعضای هیئت امنای مقبره الشعرا گفت: متاسفانه در سال های گذشته بدون توجه به رای و نظر هیات امنای این آرامگاه و بدون لحاظ کردن نقشه اصلی آرامگاه افرادی را در این آرامگاه به خاک سپرده اند و طرح اصلی را تغییر داده اند.

عضو هیات امنای موقت مقبره الشعرای مهاباد ادامه داد: اعضای هیات امنا بارها مخالفت خود را با این اقدامات سرخودانه مسئولان در مقبره الشعرا اعلام کرده بودند.

ابراهیم زاده اضافه کرد: پس از انحلال هیات امنای سابق، هیات امنایی موقت بر سر کار آمد و فعالیت می کرد و مقرر شده بود که انتخاباتی در این راستا انجام بگیرد تا اعضای اصلی مشخص شوند، اما با شیوع کرونا و انحلال شورای شهر مهاباد این انتخابات به تعویق افتاد و تاکنون اعضای اصلی هیات امنای مقبره الشعرا مشخص نشده اند.

اعضای جدید هیات امنای مقبره الشعرای مهاباد مشخص می شود

او تاکید کرد: امروز در جلسه‌ای که با فرماندار مهاباد داشتیم مقرر شد تا در هماهنگی با فرمانداری مهاباد هر چه سریعتر اعضای جدید هیات امنای مقبره الشعرای مهاباد تعیین شوند و این هیات به صورت مستقل فعالیت کند .

محقق و نویسنده مهابادی بیان کرد: در همین خصوص فرماندار مهاباد هم تاکید داشتند که هر چه سریعتر باید انتخابات این هیات امنا زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود و این اعضای جدید از طرف فرماندار حکم دریافت می کنند و کسی هم نباید حق دخالت در آرای این هیات امنا را داشته باشد.

ابراهیم زاده اضافه کرد: همچنین مقرر شده که امروز بعد از پایان ساعت اداری به همراه فرماندار مهاباد در مقبره الشعرای مهاباد حاضر باشیم و ضمن فاتحه خوانی بیانیه ای در راستای محکومیت این عمل ناپسند نیز صادر کنیم.

مقبره الشعرای مهاباد ساماندهی می شود

او با اشاره به وضعیت نامشخص اعضای هیات امنای مقبره الشعرای مهاباد تصریح کرد: متاسفانه برنامه های متعددی برای این آرامگاه داشتیم اما به دلیل وضعیت نامشخص هیات امنای تاکنون توانستیم اقدامی در این راستا انجام دهیم، اما بعد از انتخابات قطعاً باید این وضعیت ساماندهی شود و حتی الامکان باید تدبیری برای تجهیز دوربین های مداربسته نیز در این محل اندیشیده شود.

ابراهیم زاده گفت: در صورتی که اعضای هیئت امنا مشخص شود تمامی این موارد ممکن خواهد بود و هیئت امنا می‌تواند از طریق فراخوانی که صادر می‌کند نسبت به تامین اعتبار برای ساماندهی مقبره الشعرا اقدام کند.

کوردلان نمی توانند هویت و فرهنگ کردی را انکار کنند

او ضمن محکومیت دوباره اقدام کوردلان در تعرض به آرامگاه استاد محمد ماملی گفت: افرادی این اقدام ناپسند و کوردلانه را به معتادان نسبت داده اند که این مسئله نمی‌تواند صحت داشته باشد زیرا یک فرد معتاد توانایی خرید اسپری رنگ و چنین کاری را ندارند اما کوردلانی که این کار را انجام دادند باید بدانند که فرهنگ و تاریخ کردی با این اقدامات از بین نخواهد رفت.

عضو هیات امنای موقت مقبره الشعرای مهاباد با اشاره به اینکه در سال های گذشته هم کوردلان نسبت به شکستن سنگ قبرهای مقبره الشعرا اقدام کرده بودند، بیان کرد: این حرکت های ناجوانمردانه و ناپسند تنها با هدف پاک کردن هویت کردی انجام می شود اما باید بدانند که ما بودیم هستیم و خواهیم بود و با این اقدامات شان نمی توانند هویت و فرهنگ این مردمان را انکار کنند.

گفتنی است؛ دیروز ۱۹ دی‌ماه عده ایی ناشناس در حرکتی ناپسند به دست اندازی به سنگ قبر استاد "محمد ماملی" هنرمند برجسته کرد، اقدام کردند. در این اقدام ناپسند که از سوی عده ای ناشناس انجام گرفته است سنگ قبر استاد ماملی با اسپری رنگ مخدوش شده بود.

شب گذشته عده ایی از شهروندان مهابادی شبانه در مقبره الشعرا حضور یافته و نسبت به پاک سازی سنگ قبر استاد محمد ماملی اقدام کردند.

کد خبر 2803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha