ممنوعیت یک هفته‌ای رفت و آمد در سراسر عراق از فردا

سرویس عراق و اقلیم کردستان - کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی و ستاد بحران مجلس عراق در نشست مشترک خود توافق کردند که در راستای جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر ویروس کرونا، برای یک هفته منع کامل رفت و آمد در سراسر این کشور برقرار شود.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، دفتر اطلاع رسانی مصطفی کاظمی، نخست وزیر جدید این کشور عصر امروز (شنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که نشست مشترک کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی و ستاد بحران مجلس نمایندگان برای مقابله با شیوع نسل جدید ویروس کرونا (کووید-19) به ریاست برگزار شده است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، کاظمی در آغاز این نشست به تمجید از تلاش های عالی کادر پزشکی و بهداشتی عراق پرداخت که به گفته وی در خط مقدم مقابله با خطر اپیدمی کرونا قرار دارند و تاکید کرد که آنها همانند مبارزان در برابر دشمن هستند چرا که بحران ناشی از این اپیدمی، یک جنگ جهانی سوم به شمار می آید و همگان از آن رنج می برند.

نخست وزیر جدید عراق از نیروهای مسلح و دستگاه های امنیتی که به گفته وی، خود را وقف انجام وظیفه چه در اجرای مقررات منع آمد و شد و چه در همراهی تیم های پزشکی کرده اند نیز قدردانی کرده و کار خانواده های پایبند به اجرای مقررات منع آمد و شد و دستورالعمل های پیشگیری بهداشتی را نیز ارج نهاد و آنها را پشتیبان اصلی در جنگ با اپیدمی کرونا توصیف کرد.

کاظمی با اشاره به این که دستگاه های دولتی عراق مجبور به اتخاذ تدابیر مشخصی هستند که مانع از تردد شهروندان می شود با این حال چنین کاری برای سلامتی و حفاظت از آنها در راستای عبور از بحران کنونی می باشد، بر اهمیت هماهنگی در سطح عالی و متحد ساختن تلاش های دستگاه های دولتی و امنیتی و همه اقشار جامعه جهت موفقیت فرآیند مقابله با ویروس کرونا تاکید کرده و افزود: شهروندان رکن اصلی این موفقیت هستند و تکیه بر تلاش و پایبندی آنها نیز ستون امیدواری به پشت سر گذاشتن این چالش است.

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر عراق در بیانیه خود همچنین آورده که نشست مشترک کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی و ستاد بحران مجلس نمایندگان این کشور منجر به توافق بر سر تصمیم های ذیل شده است:

1 - برقراری منع آمد و شد کامل در بغداد و همه استان های دیگر به مدت یک هفته از تاریخ 31 مه تا 6 ژوئن (یک شنبه هفته جاری تا شنبه هفته آینده)؛ همه نهادهای ذی ربط باید این تصمیم را به طور قاطع به اجرا درآورند و مجازات تعیین شده از سوی کمیته عالی صحت و سلامتی ملی را نیز اجرا کنند؛ پس از آن نیز این تصمیم بر اساس تحولات مربوط به وضعیت اپیدمیک مورد بازنگری قرار می گیرد در حالی که تیم های تشکیل شده از سوی کمیته نیز باید ظرف هفته منع آمد و شد، نتیجه مطالعات خود برای تغییر وضعیت به قرنطینه منطقه ای را ارائه دهند.

2 - نهادهای امنیتی باید تدابیر خود در داخل مناطق شلوغ را شدت ببخشند و از هر گونه تجمع که باعث شیوع بیشتر ویروس کرونا شود نیز جلوگیری کنند.

3 - شبکه رسانه ای (صدا و سیمای عراق)، سازمان رسانه و ارتباطات و پلیس اجتماعی باید شهروندان را به صورت میدانی و رسانه ای آگاه سازند و با ورود به کوچه و بازار، به صورت متمدنانه به پدیده های منفی رسیدگی کنند.

4 - همه افراد ملزم به پوشیدن ماسک در بیرون از منزل می شوند و بدون آن اجازه تردد پیدا نمی کنند.

5 - نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی، همه خودروهای حامل تعداد افرادی بیش از 50 درصد گنجایش خود یا حامل هر گونه سرنشین بدون ماسک را بدون استثنا توقیف می کنند.

6 - فروشگاه های مواد غذایی، میوه و سبزی و نانوایی ها اجازه فعالیت دارند به شرط آن که بیش از پنج نفر در داخل این اماکن حضور نداشته باشند و همه آنها نیز از ماسک استفاده کنند، در صورت تخلف نیز بسته خواهند شد.

7 - رستوران ها تنها برای تحویل غذا درب منزل اجازه فعالیت دارند و در صورت مشاهده مشتری در داخل آنها، بسته خواهند شد.

8 - داروخانه ها اجازه فعالیت دارند با این حال باید همه کارکنان و مراجعه کنندگان از ماسک استفاده کنند.

9 - همه اقشار مستثنی از مقررات منع آمد و شد، اجازه استفاده از خودروهای خود برای فعالیت به عنوان تاکسی را ندارند و در صورت تخلف، خودروی آنها توقیف خواهد شد.

10 - همه نهادهای دولتی به استثنای نهادهای بهداشتی و امنیتی و ادارات خدمات شامل برق، شهرداری، کشاورزی و منابع آبی تعطیل خواهند بود.

11 - تیم های بهداشتی همه ادارات بهداشت، وضعیت بازارها و رستوان ها را پیگیری می کنند تا بر پایبندی آنها به شرایط بهداشتی و تدابیر پیشگیرانه نظارت داشته باشد و بر پایبندی به مقررات و دستورالعمل های قبلی ذی ربط نیز تاکید کنند.

12 - مکان قرنطینه کارکنان هیئت های نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ، فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر کشورهای دیگر در عراق که از خارج کشور وارد می شوند، در داخل ساختمان های کمیته بین المللی صلیب سرخ و با رعایت مقررات و دستورالعمل های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت در این باره تعیین شود و نهادهای بهداشتی نیز باید وضعیت سلامتی افراد ورودی از خارج را در زمینه های مختلف پیگیری کنند.

کد خبر 282458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha