استقبال اقلیم کردستان عراق از منطقه ویژه اقتصادی با  کردستان ایران

سرویس کردستان - در حاشیه سفر استاندار سلیمانیه اقلیم کردستان عراق به کردستان که با هدف بررسی و امضای تفاهم نامه بین استانداری کردستان ایران و استانداری سلیمانیه اقلیم کردستان عراق برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی مشترک برگزار شد، خبرنگار کرد پرس گفت و گویی با «هوال ابوبکر» داشت که مشروح آن را می خوانید:

کرد پرس: آیا برای اجرای پروژه مشترک منطقه ویژه اقتصادی مکانی مشخص شده است؟

«هوال ابوبکر»: ما الان مشغول برنامه ریزی و اجرایی کردن چند پروژه با دولت جمهوری اسلامی ایران هستیم که یکی از آنها ایجاد منطقه صنعتی و کارآفرینی آزاد است که در زمینی به مساحت 550 هکتار که از سوی جمهوری اسلامی ایران در بانه و مریوان اختصاص یافته است.

این پروژه فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان هر دو طرف (ایران و اقلیم کردستان) فراهم می کند تا کارگاه ها و پروژه های تولیدی و امورات بازرگانی و تجاریشان را در آنجا ساماندهی کنند و ما نیز برای اینکار اعلام رضایت را از طرف انجمن وزیران اقلیم کردستان مهیا کرده ایم تا برای ایجاد این منطقه مشترک تجاری و اقتصادی مکان و زمین تهیه و زمینه اجرای کار مشترک در آن مناطق فراهم شود.

دومین پروژه ما ایجاد منطقه آزاد صنعتی و تولیدی است که در شهر سلیمانیه با رضایت وزارت بازرگانی و تولید و اشتغال و نخست وزیر اقلیم مشغول تاسیس و اجرای آن هستیم که این پروژه هم فرصت های شغلی بسیار زیادی در زمینه تولید و اشتغال ایجاد می کند و گروه تولیدی حکومت اقلیم کردستان هم پروژه هایش را اعلام کرده است که در قالب بیشتر از 264 پروژه تولیدی تنها در محدوده استان سلیمانیه پیش بینی شده است.

در این پروژه هم هر تولید کننده ایرانی قصد سرمایه گذاری و اجرای پروژه در آن منطقه آزاد صنعتی تولیدی را داشته باشد زمینه های همکاری برایشان فراهم می شود تا در اقلیم کردستان و مخصوصا استان سلیمانیه فعالیت کند.

ما اعلام حمایت و پشتیبانی و چندین فاکتور قوی دیگری برای تفاهم با دولت جمهوری اسلامی ایران داریم و با امضای سند و تفاهم نامه همکاری سعی و تلاش ما بر آن است که به زودی وارد مرحله اجرای پروژه ها شویم و منطقه ای بسیار مهم تجاری و اقتصادی در فرصی کوتاه در منطقه ایجاد می کنیم.

ایجاد این منطقه می تواند هم فرصت های شغلی بسیار زیادی ایجاد کند و هم بخش تولید و مخصوصا تولید داخلی را تقویت کند که این کار می تواند از خروج سرمایه و نقدینگی جلوگیری کرده و کالاهای مورد نیاز بازارهای دو طرف را تهیه و رونقی ویژه به بازار تولید و بازارعرضه کالا دهد.

کرد پرس: آیا شما (اقلیم کردستان) برنامه و راهکاری برای این کار دارید؟

«هوال ابوبکر»: بله ما برنامه و راهکارهایمان را در 3 بخش تهیه کرده ایم که یکی از بخش ها اعلام حمایت و پشتیبانی از ایجاد منطقه ویژه صنعتی تولیدی و بازرگانی آزاد است و دومین بخش ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی آزاد در شهر سلیمانیه است و سومین بخش هم هموار کردن قوانین مربوط به تولید و اشتغال در اقلیم کردستان و اعلام پروژه های تولیدی مورد نیاز اقلیم است.

هر تولید کننده خارجی قصد اجرای پروژه در زمینه های مورد نیاز را در اقلیم داشته باشد تمامی شرایط و امکانات مورد نیاز برایش فراهم می شود تا در اقلیم کردستان پروژه تولیدی راه اندازی کند.

کرد پرس: تا چه حد مشکلات مرزهای مشترک اقلیم کردستان با جمهوری اسلامی برطرف شده است؟

«هوال ابوبکر»: مشکلات مرز تا حد زیادی برطرف شده اند و امروز هم با وزیر بهداشت حکومت اقلیم کردستان و همچنین با دوستانمان در جمهوری اسلامی ایران صحبت کرده ایم که در برنامه ای مشترک مشکلات موجود در بحث بیماری کرونا مخصوصا برای پذیرش و رسمیت دادن به کارت واکسیناسیون همدیگر و انجام آزمایش پی سی آر (PCR) و انجام آزمایش در مرزها برای افرادی که کارت واکسناسیون ندارند تا مشکلات تردد در دو طرف مرز برطرف شود و این تصمیمات در آینده ای نزدیک وارد مرحله اجرایی می شود.

در کنار این مسائل برای فرودگاه ها، دروازه های رسمی و مرزهای مشترک فی ما بین، بازرگانی و مراودات مرزی و همچنین صادرات و واردات کالا هم گفتگوهای مشترکی انجام شده و پیشنهاد داده ایم که نشست های مشترک مداوم با همدیگر مخصوصا در دروازه های مرزی جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم تا مشکلات احتمالی و روتین را فوری و در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف کنیم.

کرد پرس: مناسبات تجاری بین ایران و سلیمانیه در چه سطحی است و شما آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

«هوال ابوبکر»: در سطح بسیار خوبی است اما به خاطر وجود دروازه های مشترک بسیار ما بین حکومت اتحادی عراق و جمهوری اسلامی ایران، نحوه و شیوه انجام معاملات و تبادلات و ترانزیت کالاها تقسیم شده که ما درصدد بازنگری این موضوع هستیم و دروازه رسمی و بین المللی باشماق که دروازه اصلی واردات کالاهای ایرانی و ترانزیتی برای تمام کشور عراق و اقلیم کردستان است باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و از همه ظرفیت های این دروازه استفاده بهینه شود.

در این باره به گفتگو و نشست های مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان نیازمندیم تا دروازه های بین المللی باشماق و پرویز خان و حتی مرزهای سیرانبند و کیلی و شوشمه و ته ویله و به مو و مرز تیله کو که در آینده ای نزدیک قرار است افتتاح شود و دیگر مرزهای مشترک و نقاطی که مبادلات تجاری و بازرگانی در آنها انجام می شود، تقویت شوند و مشکلات آنها برطرف شود.

از 12 دروازه رسمی و بین المللی ما بین جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق 6 دروازه در اقلیم کردستان عراق و مخصوصا مرزهای استان سلیمانیه قرار دارند که باید در راستای فعالسازی آنها نشست های مشترکی بین برگزار شود.

کرد پرس: چند درصد از ظرفیت مرزهای این منطقه استفاده شده است؟

«هوال ابوبکر» : تا حدود زیادی مبادلات مرزی از سوی دروازه های رسمی و بین المللی باشماق و پرویز خان انجام می شود و ما پیشنهاد بیشتر کردن و توسعه مبادلات از این مرزها و دیگر مرزهای مشترک فی مابین را ارائه کرده ایم و مخصوصا به افزایش مبادلات بعد از اجرای پروژه منطقه صنعتی و تجاری آزاد نیازمندیم چون با اجرای این پروژه حجم مبادلات قطعا بیشتر خواهد شد.

کرد پرس: پیش بینی شما برای اجرایی شدن این پروژه و برنامه های آن چگونه است؟

«هوال ابوبکر» : بخش های زیادی از برنامه ها وارد مرحله اجرا شده اند و ما تصمیم به توسعه و افزایش آنها گرفته ایم.

کرد پرس: نشست های ویژه اجرای پروژه منطقه آزاد تجاری صنعتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

«هوال ابوبکر»: تا حدود زیادی قابل قبول بود چون جدیت و تلاشی در آن دیده می شود و مخصوصا حضور آقای سعید محمد به عنوان مشاور رئیس جمهور و مسئول مناطق آزاد جمهوری اسلامی ایران و همچنین دیگر افراد حاضر در جلسات همه بیانگر آن است که جدیتی از هر دو طرف برای اجرای این پروژه ها وجود دارد و این مایه خوشحالی است چون رونق اقتصادی دو منطقه را در پیش دارد.

ما هم در حکومت اقلیم کردستان و وزارت ها و نهاد و ارگان های مربوط و اتحادیه بازرگانان و اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان و کمپانی ها و شرکت های پخش و ... در اقلیم مخصوصا در استان سلیمانیه گفتگوهای خودمان را انجام می دهیم و پیشنهادهای خودمان را در مورد پیش نویس برنامه ها ارائه داده و نتیجه را به دوستانمان در جمهوری اسلامی منعکس می کنیم و امیدواریم که نشست بعدی این برنامه ها در شهر سلیمانیه برگزار شود و به نتایج مطلوب بیشتری برسیم.

گفت و گو: فرید نیک خواه

کد خبر 28388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha