مرغداران قروه ای متعهد به اجرای طرح واکسن طیور شدند

سرویس کردستان- مرغداران قروه ای پس از اعلام مخالفت با زدن واکسن نیوکاسل و عقیم سازی کود پس از بررسی های تخصصی موضوع متعهد به اجرای این طرح در دوره بعد جوجه ریزی شدند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، پس از اعتراض مرغداران شهرستان قروه در راستای مخالفت با اجرای طرح واکسن «نیوکاسل» و عقیم سازی کود و انتشار آن در خبرگزاری کردپرس، بررسی تخصصی موضوع در دستور کار قرار گرفت. در راستای همین مسئله نشستی با حضور مدیرکل دامپزشکی کردستان و مرغداران در فرمانداری قروه و سپس نشستی دیگر در ستاد امر به معروف شهرستان با محوریت بررسی مسایل کشاورزی برگزار شد.

هرچند نشست اولیه با حضور مدیرکل دامپزشکی کردستان قرار بود در جهاد کشاورزی باشد اما براساس گفته ها به دلیل مخالفت رئیس جهاد کشاورزی شهرستان در فرمانداری برگزار شد؛ اقدامی که حتی مورد انتقاد فرماندار هم قرار گرفت و علت این مخالفت مشخص نشد.

مرغداران متعهد به اجرای واکسن شدند

در نشستی که با حضور مدیرکل دامپزشکی کردستان برگزار شد مرغداران دلایل خود را برای مخالفت با زدن واکسن و عقیم سازی کود اعلام کردند که پس از ارائه توضیحات متولیان دامپزشکی بر ضرورت اجرای بخشنامه و پیشگیری از هرگونه آلودگی طیور؛ مرغداران متعهد شدند که در دوره بعدی جوجه ریزی هم واکسن را بزنند و هم عقیم سازی کود را انجام دهند.

«مجتبی ورمقانی» به مشکلات موجود در واکسن و داروهای طیور در سال ها قبل اشاره کرد و گفت: قبلاً 90 درصد گردش واکسن و داروهای طیور در کردستان غیرشفاف بود به طوری که در بازار سیاه با قیمت گزاف به فروش می رسیدند.

به گفته او دلالان واکسن و دارو را دپو می کردند و به مرغداران با قیمت بالا می فروختند اما الآن هم واکسن به اندازه کافی هست و هم دارو و همه اینها ناشی از نظارت های دامپزشکی بوده که انجام شده است.

«ورمقانی» به برخورد با داروهای تقلبی آبکی هم اشاره کرد و افزود: نظارت بر سلامت دام و طیور که بر سلامت جامعه تأثیرگذارند وظیفه دامپزشکی بوده و اگر در اجرای طرح های برگرفته از قانون جدیدت می شود در راستای همین سلامت عمومی است.

نادیده گرفتن مسایل بهداشتی توسط جهاد کشاورزی

شاید بخشی از اعتراض مرغداران به جهاد کشاورزی مرتبط باشد. نهادی که وظیفه نظارتی را دارد اما این روزها به مسایل بهداشتی هم ورود می کند. این درست همان نکته ای است که سرپرست شبکه دامپزشکی قروه در نشست ستاد امر به معروف به آن اشاره داشت. به گفته «پویا علی محمد زاده» جهاد کشاورزی تمامی مسایل بهداشتی را نادیده گرفته و در نشست های مرتبط به دامپزشکی از خود مسئولان این نهاد دعوت نکرده بود.

او با بیان اینکه تأمین سلامت دام با دامپزشکی است و نظارت بر عهده جهاد کشاورزی است، افزود: برای نهاده های مرغداران یارانه داده می شود و در این زمینه دامپزشکی وظیفه حراست از سرمایه های ملی را دارد و یکی از همین وظایف اجرای طرح واکسن نیوکاسل و عقیم سازی کود است.

«محمد زاده» از حذف 4 کانون بیماری در دهگلان خبر داد و تصریح کرد که تعاونی مرغداران دهگلان نسبت به اجرا نشدن این طرح در قروه هشدار دادند و ابراز نگرانی کردند لذا با تعهد مرغداران می توان به پیشگیری از آلودگی قروه کمک داشت.

انتقاد فرماندار به جهاد کشاورزی

در ادامه این فرماندار قروه بود که به انتقاد از مدیریت جهاد کشاورزی پرداخت و گفت که جهاد کشاورزی توانایی مدیریت وضعیت مرغداران را نداشت و حتی اجازه برگزاری نشست با حضور مدیرکل دامپزشکی استان را در جهاد ندادند.

به گفته «حسین الماسی» روال کار بر این است هر مدیرکلی که به شهرستان می آید باید به فرماندار اطلاع رسانی شود و هماهنگی صورت گیرد این در حالی است که مدیرکل جهاد کشاورزی به شهرستان آمد بدون اطلاع رسانی و این درست نیست.

او سپس تأکید کرد که مسایل بهداشتی و امور مرتبط به بیماری مهم هستند و در کنار آن مسئله تولید مطرح است و نباید اجازه دهیم قروه تبدیل به کانون آلوده شود و مسایل مرتبط به دهگلان در این شهرستان رخ دهد.

او با اشاره به دغدغه مرغداران بیان کرد: مرغدار تولید کننده است و دغدغه اش باید شنیده شود اما اجرای مسایل بهداشتی مهم هستند و نباید نادیده گرفت لذا اینکه مرغداران متعهد به اجرای طرح شده اند نشان از توجه آنان به حوزه سلامت و بهداشت است./

در این باره بیشتر بخوانید:

مخالفت مرغداران قروه ای با واکسن طیور/سلامت عمومی در مرز خطر!

کد خبر 28445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha