۶۴ واحد تولیدی در کردستان مشمول درج قیمت بر روی کالا شدند

سرویس کردستان - سرپرست سازمان صنعت معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه ۶۴ واحد تولیدی در استان مشمول درج قیمت بر روی کالا هستند، گفت: ابلاغیه کالاهای مشمول قانون درج قیمت کالا صادر شده است.

به گزارش کرد پرس، بختیار خلیقی در جلسه ستاد تنظیم بازار، با اشاره به تدوین سیاست‌های راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای ارائه خدمات به مجموعه این وزارتخانه، گفت: چهار پروژه مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور است که درج قیمت تولیدکننده بر محصولات تولیدی، رصد کالا در زنجیره تحت عنوان شفافیت کالا، صورتحساب الکترونیکی و زنجیره تامین مالی جزو این پروژه‌ها هستند.

وی اظهار کرد: با توجه به مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور 4 هزار و ۵۰۰ قلم کالا مشمول این مصوبه است که از ۲۷ آذر امسال واحدهای تولیدی مکلفند بر اساس قیمت‌گذاری سامانه حمایت از مصرف کننده و تولید کننده انجام گرفته نسبت به درج قیمت تولید کننده اقدام کنند.

سرپرست سازمان صنعت معدن و تجارت استان کردستان افزود: ۱۰ تا ۱۴ درصد سود شرکت پخش (3 درصد عمده فروش و ۱۲ درصد برای خرده فروش) در نظر گرفته شده و حداکثر تا ۳۰ درصد روی قیمت تولیدکننده تحت عنوان قیمت به مصرف کنندگان واقعی لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه ۶۴ واحد تولیدی در استان کردستان نیز مشمول درج قیمت بر روی کالا هستند، ادامه داد: واحدهای تولیدی ملزم به درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاهای تولیدی هستند و تا کنون 70 درصد این طرح در استان اجرا شده است.

سرپرست سازمان صنعت معدن و تجارت کردستان یادآور شد: کالاهای مشمول قیمت‌گذاری با هماهنگی اصناف، اتحادیه‌های صنفی و زنجیره ای، بازارچه ها و مراکز میوه و تره بار باید نسبت به درج قیمت واحد تولیدی در مراکز عرضه اقدام کنند.

خلیقی طرح رصد پیگیری و پایش کالا تحت عنوان شفافیت کالا را از دیگر طرح های وزارت صنعت و معدن عنوان کرد و بیان کرد: این طرح از سال ۹۹ در بستر سامانه جامع تجارت اجرایی شده است.

وی گفت: در این راستا از تامین کننده، تولیدکننده گرفته تا واردکننده و مصرف کننده نهایی و تمام حلقه‌های زنجیره (عمده فروش، خرده فروش و مصرف کننده) باید نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت اقدام کنند.

سرپرست سازمان صنعت معدن و تجارت استان کردستان با بیان اینکه هم اکنون این سامانه در کردستان اجرا شده و کالاهای مشمول در سامانه جامع تجارت ثبت شده است، افزود: در این راستا آموزش‌های لازم به واحدهای صنفی و معدنی استان ارایه شده است.

خلیقی کالاهای پتروشیمی، محصولات بهداشتی - آرایشی، محصولات غذایی، محصولات خانگی، نهاده های دامی، فرآورده های لبنی، نفتی، لوازم یدکی خودرو، محصولات کشاورزی، تبلت و موبایل را از کالاهای مشمول ثبت در سامانه جامع تجارت عنوان کرد.

وی صورتحساب الکترونیکی را یکی دیگر از مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور عنوان کرد و اظهار کرد: اجرای این طرح منجر به اثربخشی منابع بانکی و تسهیل سرمایه در گردش بانک‌ها و تایید اعتبار برای بخش تولید و اعتبارات و شفاف‌سازی در معاملات می‌شود و تعداد ۱۲ قلم کالا مشمول صورتحساب الکترونیکی می‌شوند.

سرپرست سازمان صنعت معدن و تجارت استان کردستان با اشاره به اینکه تفاهم نامه بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اجرای مصوبه صورتحساب الکترونیکی منعقد شده است، ادامه داد: طبق ابلاغیه بانک مرکزی بانک‌های عامل کشور و بالتبع در استان کردستان فعالان اقتصادی تا هشتم بهمن فرصت داشتند نسبت به حذف صورتحساب الکترونیکی اقدام کنند و به جای آن در بستر سامانه جامع تجارت از صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند.

خلیقی پروژه زنجیره تامین مالی را یکی دیگر پروژه‌های مد نظر وزارت صنعت ، معدن و تجارت دانست و یادآور شد: این پروژه بمنظور تسهیلگری در ارایه خدمات به واحدهای تولیدی ( از واحدهای تولیدی جز گرفته تا کلان) می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان کردستان ۲ زنجیره در نظر گرفته شده است، بیان کرد: قطعات یدکی و پتروشیمی ۲ زنجیره اولویت دار استان است.

سرپرست سازمان صنعت معدن و تجارت استان کردستان گفت: زنجیره قطعات یدکی در شهرستان بیجار و واحدهای تولیدی کوچک و در مرحله بعدی واحدهای تامین کننده مواد اولیه و در نهایت واحدهای تولیدی متوسط و بزرگ (در داخل و خارج استان) در نظر گرفته شده است.

کد خبر 28541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha