سه سال پس از توافق آتش‌بس میان‌ روسیه و ترکیه، در ادلب چه می‌گذرد

سرویس سوریه- توافق روسیه و ترکیه در ادلب وارد سومین سال خود شد، بدون آن که تغییری در رویکرد دو طرف در قضیه سوریه به وجود آید.

به گزارش کُردپرس، در بحبوحه جنگ امروز اوکراین و گلوله باران و عملیات نظامی متقابل هر روزه نیروهای دولتی سوریه و گروه های شبه‌نظامی وابسته به ترکیه در منطقه ادلب، توافق روسیه و ترکیه در مورد آتش بس در ادلب وارد سومین سال خود شد.

توافقی که روسیه و ترکیه در سپتامبر ۲۰۱۸ بر سر آن به همگرایی رسیدند و در عملیات نظامی نیروهای دولتی سوریه با حمایت روسیه در ۵ مارس ۲۰۲۰ یک پروتکل الحاقی بر آن افزوده شد. در این توافق همچنین به افتتاح یک کریدور امن در امتداد جاده بین المللی M4 اشاره شده است.

بر اساس این توافقنامه در اواسط ماه شروع این توافق، ترکیه گشت‌های مشترک خود در امتداد این جاده از مناطق ترنبه (غرب سراقب) و عین الحور را آغاز کرد. همچنین ترکیه این حق را برای خود محفوظ داشت تا به حملات احتمالی ارتش سوریه پاسخ دهد.

اگرچه این توافق بلافاصله پس از اعلام، لازم‌الاجرا شد، اما دوطرف بارها آن را نقض کردند و هر کدام دیگری را متهم به نقض این آتش‌بس نمودند. بر اساس گزارش های خبرنگاران میدانی در ادلب، از آغاز این توافق تا به امروز گلوله باران متقابل بین دو طرف متوقف نشده است. پرونده ادلب، یک ماه پس از اعلام توافق با توجه به گسترش اختلافات بین روسیه و ترکیه شاهد تحولات پی در پی بود. اولین نشانه‌های اختلاف روسیه و ترکیه از آنجایی آغاز شد که آنکارا سعی کرد به مسکو این‌ پیام را برساند که، پایان توافق آتش‌بس در ادلب هر لحظه ممکن است به واقعیت تبدیل شود. آنکارا با بازی با کارت پایان آتش بس در ادلب تلاش کرد روسیه را برای پذیرش حضورش در لیبی تحت فشار قرار دهد. این مسئله همزمان با بسیج نیروهای دولتی از جبل الزاویه در جنوب ادلب همراه بود که در آن موقع ناظران اعلام کردند، ممکن است آتش بس بین روسیه و ترکیه به پایان خود نزدیک شود.

نیروهای ترکیه شروع به تقویت نقاط نظامی خود در ادلب کردند

با توجه به تغییرات نظامی که ادلب شاهد آن بود، ترس ساکنان ادلب از بازگشت نبردها به منطقه پس از بسیج نیروهای دولتی در مناطق سراقب، معرات النعمان و جبل الزاویه افزایش یافت.

بمباران متقابل تشدید شد

سرعت گلوله باران متقابل و تشدید تنش نظامی بین جناح های مخالف سوری و نیروهای دولتی در پایان سال گذشته شدت گرفت و طی آن هواپیماهای جنگی روسیه بارها نقاط نظامی شبه نظامیان را در ادلب هدف قرار دادند.

سکوت ترکیه در ادلب، به ویژه جبل الزاویه که شاهد بمباران روزانه نیروهای دولتی بود، خشم ساکنان ادلب و گروه‌های مخالف سوری علیه ترکیه را برانگیخت و شبه‌نظامیان ترکیه را متهم به سازش با روسیه برای تحویل بقیه مناطق جنوبی به دولت مرکزی نمودند.

گزارش های مطبوعاتی از حضور حدود ۱۳ هزار سرباز ترک و همچنین ۹ هزار خودروی نظامی ترک در منطقه آتش‌بس و توافق بین مسکو و آنکارا در شمال غرب سوریه خبر دادند.

در پی تشدید تنش ها، ساکنان ادلب سکوت ترکیه در قبال بمباران روستاها و شهرک های جبل الزاویه در جنوب ادلب توسط نیروهای روسیه و نیروهای دولتی را محکوم کردند.

معترضان بنرهایی را در محکومیت ترکیه برافراشتند که روی آن نوشته شده بود: «خطاب به ترکیه، آقای اردوغان، اگر نمی توانید از فرزندان ما محافظت کنید، تا بی سر و صدا بمیریم و در تاریخ نوشته شود که ارتش ترکیه فرزندان ما را کشت.»

به گفته منابع محلی، معترضان بیش از ۱۱ نقطه نظامی نیروهای ترکیه در جبل الزاویه را محاصره کردند.

منابع نظامی بر این باورند که تحولات اخیر در ادلب تنها یک گام موقتی است که متاثر از موازنه قدرت در میدان و توانایی هر یک از طرفین برای تحمیل دیدگاه خود در میدان و در عین حال ادامه گفتگوها برای آینده در جهت منافع روسیه و ترکیه است.

کد خبر 28603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha