به جای حل مسئله کُرد، مصونیت قضائی نماینده HDP را لغو می کنید

سرویس ترکیه - صباحات تونجل نماینده سابق مجلس و فعال اجتماعی کرد با انتقاد از حکومت ترکیه خواست به جای لغو مصویت قضائی نماینده HDP مسئله کرد را حل کند.

به گزارش کردپرس، به گزارش کردپرس، صباحات تونجل رئیس سابق حزب مناطق دموکراتیک (DBP) و فعال اجتماعی کرد، در نشست دادگاه کوبانی، با انتقاد از حکومت ترکیه برای لغو مصونیت قضائی سمرا گُزل نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) گفت حکومت به جای حل مسئله کرد و تحقق صلح، مصونیت قضائی نماینده HDP را لغو و او را ترور شخصیتی می کند. تونجل همچنین خواستار آزادی آیسل توغلوک نماینده سابق HDP شد.

بنا بر گزارش سایت خبری رسمی HDP، در ششمین روز از دهمین جلسه رسیدگی به پرونده اعتراضات کوبانی با 108 متهم از جمله رؤسای مشترک سابق HDP، و اعضای کمیته مرکزی این حزب، که در زندان سینجان آنکارا برگزار شد، به بررسی شهادت شاهدات پنهانی پرداخته شد.

در این نشست تونجل با اصرار از هیأت حاکمه برای ایراد دفاعیات خود زمان گرفت. تونجل در واکنش به رئیس دادگاه که 5 دقیقه برای سخن گفتن به او زمان داده بود، گفت: «شما که به عنوان رئیس این دادگاه مرا با 38 بار حبس ابد تشدید شده محاکمه می کنید، چگونه می توانید درباره 5 دقیقه وقت سخن بگویید؟ چرا از شنیدن صدای ما می ترسید؟»

تونجل با اعتراض به تداوم زندان آیسل توغلوک که به دلیل شرایط بسیار سخت زندان به آلزایمر دچار شده است، گفت: «زمانی که برادر توغلوک در زندان الازیغ به قتل رسید او برای دفاع از حقوق بقیه مردم وکالت خواند. زمانی که آقای اوجالان با توطئه بازداشت و به ترکیه آورده شد، توغلوک یکی از اولین وکلای او بود. زیرا به صلح اعتقاد داشت.»

تونجل افزود: «من یک زن کرد هستم که در حال مبارزه اجتماعی است. در حالی که ما از حق صلح و حق زندگی دفاع می کنیم شما ما را به قتل متهم می کنید. دزدها و قاتلان واقعی مسئولان این کشور هستند. اما شما در کنار حکومت ایستاده اید. من می دانم چرا نسبت به کردها، زنان و علوی ها تحمل ندارید.»

او با بیان این که فعالان اجتماعی و سیاسی کرد 6 سال است که در زندان به سر می برند، گفت: «ما به فرزندانمان خواهیم گفت که مبارزه ای شرافتمندانه داشتیم. ما برای آزادی زنان و مردم مان جنگیدیم. ما ایستادیم و خواستار حل مسئله کرد، تحقق برابری مردم و حق تعیین سرنوشت کردها به دست خودشان شدیم. ما خواستار آشکار شدن حقیقت هستیم که چه کسی مردم را کشت و چه کسی غارت کرد؟»

تونجل با اشاره به جنگ 40 ساله در ترکیه گفت: «40 سال است که در این کشور جنگ است. حکومت ادعای مخالفت با جنگ در اوکراین و فلسطین را دارد اما کاری برای حل مسئله کرد و به پایان رسیدن درگیری ها در ترکیه نمی کند. به جای اینکه مسئله کرد را حل کنید و سلاح ها را از کار بیاندازید، مصونیت قضائی نماینده کرد را لغو می کنید. شما یک نماینده کرد را ترور شخصیتی کرده اید.»

تونجل در پایان سخنان خود خواستار آزادی آیسل توغلوک شد.

کد خبر 28788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha