نظام ارجاع پزشک خانواده در کردستان اجرا شد

سرویس کردستان – مدیرکل بیمه سلامت کردستان گفت: در حال حاضر بیمه سلامت تمام برنامه های خود را در مسیر برقراری عدالت به جای مساوات تدوین کرده و در سال 1401 به دنبال تحقق این هدف هستیم.

به گزارش کرد پرس، انور اسماعیلی در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: مساوات یعنی تمام افراد چه کسانی که جزو قشر محروم و کم درآمد هستند و چه کسانی که جزو قشر مرفه هستند، به یک میزان پرداخت حق بیمه داشته باشند و به همان اندازه نیز خدمات درمانی دریافت کنند، اما عدالت به معنای این است که افرادی که جزو محرومین هستند کمترین پرداختی را داشته باشند و اگر بیماری دارند نیز بیشترین خدمت به آنان ارائه شود و در کنار آن کسانی نیز که جزو قشر مرفه هستند، بیش از همگان در حق بیمه پرداختی داشته باشند.

وی افزود: یکی از مهمترین اهداف بیمه سلامت در کردستان در سال 1401 برقراری عدالت به جای مساوات است و از همین رو تمام برنامه های خدمتی این سازمان در راستای تحقق این شعار تدوین شده است.

مدیرکل بیمه سلامت کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک اشاره کرد و اظهار کرد: نسخه نویسی الکترونیک در کردستان به صورت 100 درصدی انجام شده و هیچ پرونده ای در حال حاضر در بیمارستان ها و مراکز درمانی به صورت کاغذی تشکیل نمی شود.

اسماعیلی ادامه داد: تا پیش از این 13 هزار پرونده و 150 هزار نسخه کاغذی ماهانه به بیمه سلامت برای رسیدگی و پرداخت هزینه های درمانی ارسال می شد که شاید چندین هفته بررسی آنها طول می کشید اما با الکترونیکی شدن نسخ و پرونده های پزشکی، دیگر چنین مسئله ای را شاهد نیستیم.

وی یادآور شد: امروز ماهیانه 10 میلیارد تومان در حوزه بیماران بستری به مراکز درمانی پرداخت می شود و در حوزه بیماران بستری شده نیز ماهیانه 30 میلیارد تومان پرداختی داریم که تمام آنها با توجه به الکترونیک شدن نسخ و پرونده ها، به صورت آنلایت پرداخت می شود.

مدیرکل بیمه سلامت کردستان بیان کرد: در حوزه پزشک خانواده شهری نیز از بهمن ماه سال 99 در قالب نظام ارجاع پزشک خانواده، این طرح در کردستان اجرایی شد و 160 پزشک در این طرح طرف قرارداد هستند که خدمات درمانی را به 320 هزار نفر بیمه شده در صندوق بیمه همگانی که رایگان است، ارائه می دهند.

اسماعیلی گفت: سال آینده ارز ترجیعی بابت دارو از سوی دولت پرداخت نمی شود و هزینه خرید دارو چندین برابر خواهد شد اما قرار است یارانه خرید دارو به جای وارد کنندگان دارو به بیمه سلامت پرداخت شود که زمینه اجرایی شدن آن الکترنیکی شدن نسخ و نظام ارجاع پزشک خانواده است.

وی افزود: در سال 1401 بیمه شدگان بیمه سلامت در دهک های مختلف تقسیم بندی می شوند تا کسانی که در دهک های بالایی قرار می گیرند بیشترین پرداختی را به بیمه داشته باشند و کسانی نیز که در دهک های پایین قرار دارند، کمترین پرداختی را داشته و بیشترین خدمت را دریافت کنند.

مدیرکل بیمه سلامت کردستان اظهار کرد: بدون شک اگر طرح دارو در بیمه سلامت در سال آینده اجرا شود کسانی که در دهک های پایین قرار دارند، با هزینه های سرسام آور نمی توانند سهم خود را از هزینه های درمانی و دارویی پرداخت کنند که به دنبال آن هستیم تا به این دهک ها به صورت رایگان ارائه خدمت داشته باشیم.

اسماعیلی ادامه داد: همچنین در سال آینده بیمه شدگانی که از مسیر نظام ارجاع و پزشک خانواده به بخش خصوصی برای دریافت خدمات درمانی مانند، آزمایش ها، رادیولوژی و ... معرفی شوند برابر تعرفه های بخش خصوصی به آنها ارائه خدمت می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه افراد ساکن در مناطق کم برخوردار زیر پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند، یادآور شد: براساس تفاهم نامه وزارت کشور با سازمان بیمه سلامت ایران ساکنان مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار استان به صورت رایگان زیرپوشش خدمات بیمه سلامت قرار خواهند گرفت.

مدیرکل بیمه سلامت کردستان بیان کرد: براساس اجرای این طرح حدود ۶۰ منطقه کم برخوردار در استان کردستان شناسایی شده و تمام افراد ساکن در این مناطق که فاقد هرگونه پوشش بیمه ای هستند بصورت رایگان زیرپوشش بیمه سلامت قرار می گیرند.

اسماعیلی گفت: در طرح بیمه سلامت مناطق کم برخوردار استان، خانوارها و افراد فاقد هرگونه پوشش بیمه ای با وارد کردن شماره ملی خود به سامانه بیمه سلامت می توانند از درمان رایگان بهره مند شوند.

وی افزود: با اجرای این طرح امکان بهره مندی خانوارهایی که زیرپوشش بیمه سلامت قرار می گیرند، از طریق نظام ارجاع و پزشک خانواده فراهم شده و این امر در پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها و کاهش هزینه‌های درمان تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل بیمه سلامت کردستان اظهار کرد: همچنین در راستای افزایش جمعیت و ابلاغ دستورالعملی از سوی سازمان مرکزی، زمینه پرداخت هزینه خدمات ناباروری زوجین از سوی بیمه سلامت در این استان فراهم شده است.

اسماعیلی ادامه داد: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی و به منظور افزایش جمعیت زوج های نابارور تا سه نوبت در سال و تا سقف 50 میلیون تومان می‌توانند هزینه خدمات تشخیصی و درمانی پیشرفته را در مراکز دولتی و خصوصی از محل بیمه سلامت دریافت کنند.

وی به هزینه کرد بیمه سلامت برای بیماران کرونایی در کردستان اشاره کرد و یادآور شد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون 150 میلیارد تومان برای درمان بیماران کرونایی زیرپوشش این بیمه در استان در بخش های بستری و سرپایی هزینه شده است.

کد خبر 29173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha