تاثیر جنگ اکراین بر  وضعیت کردهای سوریه

سرویس جهان- برخی کارشناسان هشدار می‌دهند که با توجه به اینکه مواد غذایی اصلی در سوریه از اوکراین و روسیه تامین می شود جنگ در اوکراین بر وضعیت شکننده کردهای سوریه نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

به گزارش کردپرس، وضعیت اقتصادی منطقه تحت کنترل کردهای سوریه به طور قابل توجهی تضعیف شده است به طوری که مقامات آمریکایی را بر آن داشته است که منطقه تحت کنترل اداره خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه را از تحریم‌هایی که علیه سوریه اعمال کرده‌اند مستثنی کنند.

همچنین براساس بیانیه شب گذشته وزارت خارجه آمریکا، هیئتی از مقامات ارشد این وزارتخانه با مقامات کرد سوریه در مورد وضعیت اقتصادی این منطقه گفتگو کرده اند. نشریه عنب بلدی در گزارش مفصلی پیرامون وضعیت اقتصادی منطقه شمال و شمال شرق سوریه، از کاهش توان مالی مردم و عدم ثبات اقتصادی در این منطقه خبر داده است.

برخی کارشناسان با اشاره به حضور روسیه در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه به عنوان یک طرف جنگ در اکراین و از جمله تامین کنندگان مواد غذایی اصلی در سوریه، نسبت به پیامدهای جنگ میان روسیه و اکراین بر وضعیت مناطق تحت کنترل کردهای سوریه هشدار داده اند.

شوان ابراهیم، تحلیلگر مسائل کردها در قامیشلو هشدار داد جنگ در اکراین هم از نظر اقتصادی و هم سیاسی پیامد هایی برای کردهای سوریه خواهد داشت. او اشاره کرد برخی از بازیگران بحران اکراین مانند آمریکا که روسیه را تحریم اقتصادی کرده است، متحد کردهای سوریه محسوب می شود.

سلیمان بارودو، رئیس کمیسیون اقتصادی اداره خودگردان شمال و شمال شرق سوریه نیز اذعان کرده است که از زمان آغاز جنگ میان اکراین و روسیه، قیمت کالاهای اساسی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. کارشناسان مسائل سوریه و کردها هشدار دادند با توجه به اینکه آمریکا و روسیه از عوامل اصلی بحران در اوکراین، از بازیگران اصلی در سوریه و به ویژه مناطق تحت کنترل کردهای سوریه محسوب‌ می‌شوند، ممکن است جنگ بحران تقابلات میان آمریکا و روسیه را به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه بکشاند و این منطقه را نیز بی ثبات تر کند.

با این حال دو مقام اداره خودگردان شمال سوریه به نشریه عنب بلدی گفته‌اند یکی از علل اصلی بحران اقتصادی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، عدم وجود یک برنامه منسجم اقتصادی و نبود نهادهای تاثیر گذار مالی برای ساماندهی وضعیت اقتصادی مناطق تحت کنترل کردهای سوریه است.

این مقامات اشاره کردند که برای نمونه موسسات مالی برای تنظیم مقررات و موازین فعالیت های اقتصادی در این مناطق وجIود ندارد و اداره خودگردان شمال و شمال شرق سوریه از بخش های مهم اقتصادی مانند صنعت و کشاورزی حمایت نمی کند.

به این نکته هم اشاره شده اسلأت که اداره خودگردان شمال و شمال شرق سوریه، بنیه مالی قوی ندارد و برای تامین نیازهای اصلی خود به کمک‌های مالی و ائتلاف مبارزه با داعش وابسته است.

کد خبر 29184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha