ابطال یک ماده از قانون آموزش عالی اقلیم کردستان توسط  دادگاه عالی فدرال عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان - دادگاه عالی فدرال عراق یک ماده از قانون آموزش عالی در اقلیم کردستان را که براساس آن دانشگاهها را تنها و آخرین مرجع در زمینه کلیه امور علمی و آموزشی پس از مرحله دیپلم اعلام و حق هرگونه شکایت از اقدامات دانشگاهها در دستگاه قضایی را سلب می کرد برخلاف قانون اساسی دانست.

به گزارش کرد پرس به نقل از ناس نیوز، منابع حقوقی در این باره اعلام کرد: دادگاه عالی فدرال عراق ابتدای ماه مارس جاری با صدور حکمی، ماده 46 قانون شماره 10 صادره در سال 2008 مصوب پارلمان اقلیم کردستان را که اقدامات دانشگاهها را مصون از دادرسی اعلام کرده بود مردود اعلام کرد.

در حکم دادگاه عالی فدرال عراق آمده است: ماده مذکور از قانون آموزش عالی اقلیم کردستان با اصل 100 قانون اساسی دائمی عراق مبنی بر ممنوع بودن مصونیت در مقابل قوانین و اعطای حق شکایت به همگان تناقض دارد. به همین دلیل براساس قانون اساسی عراق، پارلمان اقلیم کردستان ملزم به اصلاح قانون وزارت آموزش عالی اقلیم است.

براساس ماده مذکور، دانشگاه ها تنها مرجع اقدامات مرتبط با قبول، نقل و انتقال، امتحانات و مجازات های انضباطی می باشند. این در حالی است که دادگاه عالی فدرال، با رد مصونیت دانشگاهها، شکایت را برای همگان مجاز می داند.

کد خبر 29343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha