«قلاتگه» راز سر به مهر ۱۵۰۰ ساله/ شفیع بهرامیان

سرویس آذربایجان غربی- شفیع بهرامیان، روزنامه‌نگار با اشاره به تخریب مجدد دیواره شمالی محوطه اورارتویی قلاتگه اشنویه توسط "حرافان" میراث تاریخی، از نگرانی ها درباره از بین رفتن رازی ١٥٠٠ ساله در قلاتگاه خبر می دهد.

از آنجایی که اطلاعات عمومی باستان‌شناسان داخلی و خارجی نسبت به این محوطه بسیار اندک است ای بسا کاوش‌های رسمی و علمی پرده از راز سر به مهری بردارد که بسیار مهم‌تر از همه آثار و ابنیه شمال غرب کشور و ای بسا کل فلات ایران باشد. تاکنون دو کتیبه مهم از این محوطه کشف شده است.

انتظار این است که سریعا میراث فرهنگی و گردشگری استان تا تامین اعتبار و صدور مجوزهای لازم برای کاوشهای گسترده، نسبت به بتن ریزی و مسدود سازی مجدد دالان ایجاد شده اقدام‌ نماید.

جا دارد یادی شود از مرحوم دکتر خطیب شهیدی که به همراه کارکنان اداره میراث اشنویه چند سال قبل و به رغم کهولت سن، اقدام به بتن‌ریزی دریچه ورودی حفر شده توسط حفاران غیرمجازکردند. روحشان قرین رحمت و یاد و نامشان جاویدان.

«قلاتگاه» نام همان محوطه‌ تاریخی است که این روزها مردم اشنویه نگران آن هستند و درباره وضعیت آن گزارش‌هایی متعددی به ما می‌دهند اما صدایشان کمتر به جایی می‌رسد.

از این قلعه هنوز بوی خون به مشام می‌رسد و هنوز صدای شمشیر مبارزان جنگ‌های خونین در ۱۵۰۰ سال پیش شنیده می‌شود. این‌ محوطه در ۱۳ کیلومتری شرق اشنویه است، در مسیر این شهرستان به نقده و نزدیک روستای گندویلا.

اشنویه بیش از ۱۰۰ قلعه تاریخی دارد که یکی از یکی دیگر مهم‌تر است و افشاگر رازهای تاریخی به خصوص از دوران حضور اورارتویی‌ها در مرزهای ایران و جنگ‌های بزرگشان برای رسیدن به عراق.

اورارتو، بر پایه انجیل به پادشاهی وان و پادشاهی آرارات گفته می‌شود که نام تمدنی بزرگ است در عصر آهن. این تمدن در اطراف دریاچه ارومیه، دریاچه وان و همچنین بر بلندی‌های ارمنستان قرار داشته‌.

مردم اورارتو از نیاکان گرجی‌ها و ارمنی‌های باستان بودند. آن‌ها دوره‌ای از تاریخ جهان را رقم می‌زنند که دنیا دارد جنگ‌های بزرگی میان آشوری‌ها، مانناها و اورارتویی‌ها را تجربه می‌کند. با این‌ حال به نظر می‌رسد این تجربه‌های مهم تاریخی دارد در قلاتگاه از بین می‌رود.

کد خبر 29371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha