تالاب های «قوپی باباعلی» و «قره گل» حیاتی دوباره یافتند

سرویس آذربایجان غربی- برای احیای تالاب بین المللی«قوپی باباعلی» مهاباد 2 میلیون متر مکعب آب طی ماه های آینده به سمت تالاب رها سازی می شود و تخصیص حقابه تالاب «قره گل» بوکان نیز محقق و هم اکنون درحال آبگیری است.

فاروق سخنور، رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد به خبرنگار کردپرس افزود: در جلساتی که برای تعیین میزان حقابه تالاب های مهاباد اخیرا برگزار شده، رهاسازی حدود ۳ میلیون متر مکعب به تصویب رسید که بر همین اساس ۲ میلیون متر مکعب آب از دریاچه سد این شهرستان برای احیای تالاب بین المللی قوپی باباعلی در دستور کار قرار گرفت.

او اظهار کرد: این تالاب فاقد حقابه از محل دریاچه سد مهاباد است، اما در تلاش هستیم تا با مکاتبات لازم حقابه ثابتی برای آن در نظر گرفته شود تا همه ساله با رهاسازی آب به این تالاب به ویژه در فصل تابستان با مشکل خشک شدن مواجه نشود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: سال گذشته به دلیل عدم اختصاص حقابه کافی به آن و از سویی خشکسالی و کاهش آب چشمه های تامین کننده آن، آبگیری این تالاب به صورت کامل انجام نشد که در ماه های اخیر با توجه به پیگیری انجام شده نسبت به رهاسازی آب به تالاب اقدام خواهد شد.

در شهرستان مهاباد علاوه بر تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، تالاب‌های دایمی "حسن خان" و "قوپی باباعلی" و "گروس" و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله "داشخانه" و "قره قشلاق" وجود دارد.

تالاب «قره گل» بوکان با باران جانی دوباره گرفت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوکان نیز گفت: تالاب فصلی قره گل این شهرستان در پی بارش های سال جاری جان دوباره گرفت وآبگیری شد.

به گزارش کردپرس، آوات بازیار با اعلام این خبر افزود: تالاب قره گل باوسعت ۳۰۰ هکتار در ۴۰ کیلومتری جاده بوکان به سمت میاندوآب در جوار روستایی به همین نام واقع شده است.

او اظهار کرد: تالاب قره گل از طریق کانال سنتی منشعب از سمینه رود تغذیه وآبگیری می شود وحداکثر عمق آن ۲ متر وارتفاع آن از سطح دریا ۱۲۵۰ متر است.
بازیار گفت: در پی بارش های خوب در زمستان و بهار سال جاری و همچنین تداوم بارش ها، در سرشاخه سمینه رود در مسیر پائین دست حوزه آبریز از طریق بند انحرافی سیمینه رود، تالاب قره گل آبگیری و احیا شده است .

رییس حفاظت محیط زیست بوکان بیان کرد: با عنایت به مصوبه شورای برنامه ریزی استان در سفر اخیر استاندار و هیئت همراه به شهرستان بوکان و پیگیری های انجام شده تخصیص حقابه تالاب قره گل محقق وهم اکنون درحال آبگیری است.

کد خبر 29910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha