لایحه تغییر قانون انتخابات ترکیه در مجلس تصویب شد

سرویس ترکیه - لایحه اصلاح قانون انتخابات ترکیه با اکثریت آرای مجلس این کشور تصویب شد و حد نصاب انتخابات مجلس به 7 درصد کاهش یافت.

به گزارش کردپرس، پس از دو روز بحث بر سر مواد مختلف لایحه تغییر قانون انتخابات در مجلس ترکیه، امروز این قانون با اکثریت آرای مجلس تصویب شد. بر اساس این قانون حد نصاب انتخابات به 7 درصد کاهش یافت.

بنا بر خبر گازته دیوار، پیش نویس اصلاح قانون انتخابات که به صورت مشترک توسط دو حزب عدالت و توسعه (AKP) و حرکت ملی (MHP) نوشته شده بود، با اکثریت آرای نمایندگان به تصویب رسید.

این قانون شامل چه موادی می شود؟

بر اساس قانون جدید انتخابات، حد نصاب 10 درصدی برای ورود به مجلس به 7 درصد کاهش یافت. اگر مجموع آرای دریافتی یک ائتلاف از حد نصاب فراتر رود، محاسبه و توزیع نمایندگان در حوزه های انتخاباتی با در نظر گرفتن تعداد آرای دریافتی هر یک از احزاب در داخل ائتلاف در آن حوزه انتخاباتی انجام می شود.

هیأت انتخابات استان متشکل از یک رئیس، دو عضو ثابت و دو عضو علی البدل خواهد بود. رئيس و اعضاي اصلي هيأت انتخابات استان و اعضاي علي البدل آنها از بين قضاتي كه هر دو سال يكبار از هفته آخر ژانویه در مركز استان مشغول به كار بوده و سابقه هیچ توبیخ یا مجازات دیگری در پرونده آنها ثبت نشده است، همچنین دارای صلاحیت درجه يك هستند، توسط کمیسیون دادگستری با قرعه به این سمت منصوب می شوند.

حزبی که حق معرفی اعضا را برای کمیته صندوق رای دارد، نمی تواند عضو حزب دیگری را بدون جلب رضایت حزب، به عنوان عضو کمیته صندوق رای معرفی کند.

در انتخابات عمومی محلی (شهرداری ها، شورای شهر و مختارهای محلات) به روز رسانی فهرست انتخاباتی سه ماه قبل از تاریخ شروع انتخابات با توجه به آدرس محل سکونت نامزدها انجام می شود.

به پیروی از سیستم حکومتی ریاست جمهوری، عبارت «نخست وزیر» موجود در قانون انتخابات از این متن حذف می شود.

کد خبر 29920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha