پلتفرم حفظ امنیت برای انتخابات عادلانه، خواستار اصلاح قانون جدید انتخابات ترکیه شد

سرویس ترکیه - سازمان های غیر دولتی عضو پلتفرم «حفظ امنیت برای انتخابات عادلانه» لایحه جدید تصویب شده برای تغییر قانون انتخابات را غیر قانونی دانستند و خواستار اصلاح آن از سوی دادگاه قانون اساسی ترکیه شدند.

به گزارش کردپرس، پلتفرم «حفظ امنیت برای انتخابات عادلانه» با اعلام این که «قانون جدید انتخابات» که هفته گذشته در مجلس ترکیه به تصویب رسید، سیستم ناعادلانه تری را برای انتخابات ایجاد می کند و به امنیت صندوق های رأی آسیب می زند، از دادگاه قانون اساسی ترکیه خواست تا این قانون را اصلاح کند.

به نوشته ایندیپندنت ترکی، پلتفرم «حفظ امنیت برای انتخابات عادلانه» که خود متشکل از 15 سازمان و نهاد غیر دولتی است، با انتشار بیانیه ای کتبی اعلام کرد که با تصویب این لایحه جدید امنیت روند انتخابات و صندوق های رأی آسیب جدی دیده است.

در این بیانیه همچنین درباره نتایج مشاهدات اعضای پلتفرم بر روی مذاکرات سه روزه نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگان اپوزیسیون آمده است: «هنگامی که صورتجلسه مجمع عمومی مجلس و اظهارات ارائه شده نمایندگان به مطبوعات مورد بررسی قرار گرفت، مشاهده شد که احزاب اپوزیسیون ترکیه آنقدر از رفتن این دولت خاطرجمع هستند که نسبت به چنین تغییراتی رفتار بی تفاوتی در پیش گرفته اند.»

در قسمتی از این بیانیه درباره تغییر حد نصاب انتخابات آمده است: «حد نصاب به گونه ای عمل می کند که به حزب اول امتیاز می‌دهد و حق نمایندگی دیگران را سلب می‌کند، قضات ارشد تسویه می‌شوند، و رئیس‌جمهور از ممنوعیت‌های انتخاباتی که قبلاً برای وزرا و نخست‌وزیر وضع شده بود مستثنی می‌شود. ما این را که سوء استفاده های غیر قانونی رئیس جمهور در انتخابات گذشته به این ترتیب قانونی خواهد شد، بسیار خطرناک می دانیم. یادآور می‌شویم که در انتخابات 2018 رئیس‌جمهور شخصاً وضعیت نابرابری را در بسیاری از موضوعات از جمله بودجه مبارزات انتخاباتی، کمک‌های خزانه‌داری، زمان پخش تبلیغات احزاب از TRT، و دیگر تبلیغات تلویزیونی و استفاده از منابع عمومی اعمال کرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «قانون جدید انتخابات مغایر با قانون اساسی ترکیه است؛ بنابراین، این لایحه باید به دادگاه قانون اساسی ارجاع شود. ما فکر می‌کنیم که ارسال درخواست به دادگاه قانون اساسی با همکاری مشترک همه احزاب و امضای آنها، بسیار ارزشمندتر و به نفع همه خواهد بود.»

سازمان های غیر دولتی زیر مجموعه پلتفرم «حفظ امنیت برای انتخابات عادلانه» که این بیانیه را امضا کرده اند عبارتند از:

کنفدراسیون کارگران انقلابی (DİSK)؛
کنفدراسیون اتحادیه های کارکران (KESK)؛
انجمن پزشکان ترکیه (TTB)؛
فدراسیون علوی های بکتاشی؛
انجمن نظارت برای حقوق برابر؛
انجمن احقاق حق؛
انجمن حقوق بشر؛
انجمن حقوق مدنی؛
انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه تکنیک خاورمیانه (METU)؛
انجمن آنتی پارک؛
انجمن مسلمانان ضد سرمایه داری؛
وحدت برای دموکراسی؛
پلتفرم انجمن های شرق و جنوب شرق (کردستان ترکیه)؛
پلتفرم حقوق و عدالت؛
هماهنگی رسانه های محلی برای انتخابات 2023؛جنبش بدون تو نمی شود؛
گارگروه شهروندی؛
نهادهای TMMOB و SODEV.

کد خبر 30145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha