225 هزار نیروی عراقی را آموزش دادیم/ در عین‌الاسد، تاجی و اربیل حضور داریم/ 1200 نیرو عراق را ترک کردند

سرویس عراق و اقلیم کردستان - سخنگوی ائتلاف بین المللی تاکید کرد که بیش از هزار نیروی خود را از عراق خارج کردند و در پایگاه های کمتری حضور دارند با این حال همچنان به پشتیبانی از نیروهای این کشور ادامه می دهند.

به گزارش کردپرس، سرهنگ مایلز کیگینز، سخنگوی ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا روز پنج شنبه در مصاحبه با خبرگزاری رسمی عراق (واع) اعلام کرد که ائتلاف از زمان آغاز به کار مصطفی کاظمی، نخست وزیر جدید این کشور، شاهد همکاری بیشتری است و تمرکز بر عملیات نابودی عناصر این گروه تروریستی نیز افزایش یافته است.

سرهنگ کیگینز در این باره اظهار داشت: عراقی ها روی مبارزه با عناصر باقی مانده داعش تمرکز دارند و کاظمی نیز با فرماندهی نظامی ائتلاف بین المللی، سفیر آمریکا در بغداد و مشاوران نیروهای امنیتی عراق در ائتلاف دیدار داشته و از مقر عملیات مشترک نیز بازدید کرد.

سخنگوی ائتلاف بین المللی همچنین تاکید کرد که ائتلاف در دولت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر سابق عراق نیز خواهان دخالت در اوضاع سیاسی این کشور نبوده و در هیچ گونه تنش سیاسی یا تظاهرات اعتراض آمیز دست نداشته بلکه بر مبارزه با داعش، تامین امنیت و ارائه حمایت بشردوستانه متمرکز بوده است.

سرهنگ کیگینز ضمن تاکید بر این که ائتلاف بین المللی با توجه به تداوم خطر تروریست های داعش، به ارائه پشتیبانی از نیروهای عراقی ادامه می دهد، افزود: خطر داعش نسبت به آن چه در سال 2014 بود هنگامی که توانست مناطق گسترده ای از عراق و سوریه را اشغال کند، متفاوت است.

سخنگوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در ادامه نیز تصریح کرد: عناصر باقی مانده داعش همچنان در مناطق بیابانی و مناطق دیگری خالی از سکنه در استان نینوا و همچنین کوه ها، دره ها و غارها حضور دارند با این حال این گروه در حال حاضر بر هیچ منطقه مشخصی در عراق یا سوریه تسلط ندارد.

سرهنگ کیگینز با اشاره به این که داعش به دست نیروهای عراقی و با پشتیبانی ائتلاف بین المللی شکست خورد، خاطر نشان ساخت که ائتلاف بنا به درخواست دولت عراق و با مشارکت کشورهای زیادی وارد عمل شده و شراکت و همکاری میان دو طرف نیز بسیار قدرتمند است.

سخنگوی ائتلاف بین المللی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: ائتلاف دارای مشاوران نظامی است که از طریق برنامه ریزی در سطح بالا در عملیات، هماهنگی در رابطه با حملات هوایی، مشارکت و داده های اطلاعاتی به نیروهای عراقی کمک می کنند تا این نیروها از تجربه اطلاعاتی روی زمین از منابع انسانی برخوردار باشند.

سرهنگ کیگینز همچنین عنوان کرد: ائتلاف بین المللی در حال حاضر در اماکن کمتری فعالیت می کند و به مجتمع های کوچک تری در مقایسه با اماکن استقرار خود در پایگاه های کرکوک، غرب قیاره، موصل و قائم خارج شده؛ هنگامی که از پایگاه های مذکور خارج شدیم، ائتلاف مالکیت بیش از 100 میلیون دلار را تحویل دولت عراق داد و ما نیز هم اکنون از اماکن کوچک تری پشتیبانی و همکاری ارائه می دهیم.

سخنگوی ائتلاف بین المللی ضمن اعلام این که پس از موفقیت نیروهای عراقی در جنگ با داعش، بیش از هزار و 200 نیروی ائتلاف از جمله 800 نیروی آمریکایی به کشورهای خود بازگشتند، افزود: این نیروها بار دیگر به عراق بازنمی گردند و افراد دیگری نیز که کارشناس آموزش از سایر کشورها همانند نروژ، اسپانیا، فنلاند، آلمان و ایتالیا هستند نیز به دلیل ویروس کرونا به کشورهای خود بازگشتند.

سرهنگ کیگینز در ادامه نیز اظهار داشت: ائتلاف بین المللی فاقد نیروهایی است که از مجتمع خارج شوند و عملیات بازرسی نظامی انجام دهند، ائتلاف همچنین در حال حاضر دارای کمتر از 10 هزار نیرو در پایگاه های عراقی است و نیروهای این کشور نیز از آنها محافظت می کنند.

سخنگوی ائتلاف بی المللی ضد داعش همچنین تصریح کرد: ائتلاف در پشتیبانی نظامی از نیروهای امنیتی عراق همانند تجهیزات و اسلحه، با پنج میلیارد دلار مشارکت کرد و گفت و گوهای اخیر با دولت عراق نیز اهمیت ادامه کمک نیروهای ائتلاف در مبارزه با داعش و نابودی آن را بار دیگر مورد ارزیابی قرار داد.

سرهنگ کیگینز ضمن اعلام این که نیروهای ائتلاف بین المللی هم اکنون در پایگاه های تاجی در شمال شهر بغداد، پایتخت عراق، عین الاسد در استان مرزی الانبار در غرب این کشور و اربیل، مرکز اقلیم کردستان حضور دارند، افزود: باید از نظر سیستم های دفاعی برای تامین حفاظت و مقابله با هر گونه خطری سازگار شویم به ویژه آن که داعش از توانایی تهدید امنیت برخوردار است.

سخنگوی ائتلاف بی المللی ضمن تاکید بر این که از سال 2014 میلادی تاکنون نزدیک به 225 هزار تن از نیروهای مختلف عراق از ارتش و پلیس گرفته تا نیروی هوایی و پیشمرگ را آموزش دادند، اعلام کرد که آموزش آنها شامل افزایش توانایی در مبارزه با داعش، تقویت هنرهای رزمی، کمک های اولیه در نبرد، کشف مواد منفجره و مین، مهارت هماهنگی میان یگان های هوایی، سازماندهی حملات هوایی، بازرسی و چگونگی کشف اسناد و مدارک شده است.

سرهنگ کیگینز با بیان این که کشورهای ائتلاف بین المللی در عراق، سوریه و کویت فعالیت می کنند، 29 کشور از آنها از نظر نظامی سهیم هستند و کشورهای دیگر نیز از نظر تعداد نیرو دارای حضور متفاوتی هستند که در برخی موارد در یک یا دو نفر خلاصه می شود، تاکید کرد که این کشورها با روش های غیر نظامی دیگری از جمله حفاظت از قانون بین المللی علیه داعش، کمک در تامین پشتیبانی بشردوستانه، کمک به آوارگان و ارائه کمک های دیگر فعالیت می کنند.

سخنگوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در ادامه نیز خاطر نشان ساخت که نیروهای عراقی در مقایسه با سال 2014 میلادی، فرماندهی، تجهیزات و آموزش بهتری دارند و از توانمندی های بیشتری نسبت به عناصر باقی مانده داعش برخوردار هستند.

سرهنگ کیگینز همچنین اعلام کرد که در دوره پس از تنش ناشی از حملات موشکی، برخی پیمانکاران مسئول تامین پشتیبانی لجستیک برای هواپیماهای اف-16 منطقه را ترک کردند با این حال گفت و گو برای بازگشت آنها به دنبال از سر گیری عملیات نظامی در جریان است.

سخنگوی ائتلاف بی المللی ضمن تاکید بر این که عراقی ها می توانند از جنگنده های اف-16 استفاده کنند با این حال کارآیی آنها با فعالیت تجهیزات کنترل و مراقبت و آماده سازی بهتر خواهد بود، خاطر نشان ساخت که ائتلاف نیز قطعات یدکی برای جنگنده ها ارائه داده و این کار به آنها کمک می کند در آسمان باقی بمانند.

کد خبر 303145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha