یک و بام و دو هوای شورا و شهرداری مهاباد در تغییر کاربری فضاهای سبز شهری!

سرویس آذربایجان غربی- تغییر کاربری فضاهای سبز و فروش آن به پیمانکاران در قالب قانون "ماده واحده"، توسط شهرداری مهاباد مورد اعتراض یکی از اعضای شورای این شهر واقع شده است. اما شهردار مهاباد تاکید می کند: «تاکنون هیچ موردی از استفاده از ماده واحده و یا ارجاع به کمیسیون ماده ۵ در این دوره شهرداری مهاباد وجود نداشته است».

به گزارش خبرنگار کردپرس، صدور پروانه ساخت و ساز در چند قطعه زمین با کاربری فضای سبز در مهاباد اعتراضاتی را در بر داشته است. که نوای آن از فضای مجازی تا اهالی آن محلات را در برگرفته بود.

موضوعی که مورد اعتراض یکی از اعضای شورای شهر هم واقع شده است، مصطفی احمدزاده در صفحه مجازی خود نوشته است؛ «شهرداری مهاباد از فرمولی جادویی برای قلع و قمع باغات و فضای سبز استفاده می کند».

در این مدت 2 مورد از ساخت و ساز در اراضی با کاربری فضای سبز در مهاباد وجود داشت که خبرنگار کردپرس در گفت و گو با شهردار مهاباد به بررسی دلایل و چگونگی دریافت مجوز ساخت در آنها پرداخته است؛

شهردار مهاباد: مجوز جدید صادر نشده/ پروانه ساخت به ادوار قبلی شهرداری بر می گردد

مورد اول مربوط به قطعه زمینی در محله باغ اسماعیل آغا در مهاباد است، زمینی با کاربری فضای سبز و نوعیت باغی که اخیرا ساخت و ساز در آن آغاز شده و شهردار مهاباد در هفته های گذشته، پس از پیگیری های خبرنگار کردپرس، از موضوع اطلاع یافت و دستور توقف عملیات را صادر کرد.

زمینی که شهردار کنونی مهاباد از صدور پروانه ساخت آن در دوره شهرداران قبل خبر می دهد و می گوید: در دوره شهرداری بنده هیچ گونه مجوز ساخت و سازی در اراضی با کاربری عمومی صادر نشده است.

کامران فاتح، شهردار مهاباد در گفت و گو با خبرنگار کردپرس می گوید؛ در سال ۹۲ پروانه برای قطعه زمینی با کاربری فضای سبز واقع در باغ اسماعیل آغا صادر و از طریق ماده واحده مجوز ساخت و ساز برای این قطعه زمین در سال های قبل صادر شده بود .

او ادامه می دهد: در حال حاضر نیز مالک بر اساس مجوزی که در سالهای قبل دریافت کرده است مدعی ساخت و ساز است و اکنون شهرداری یک راهکار پیش رو دارد که اقدام به خرید این زمین از مالک نماید ولی با توجه به اوضاع مالی این مورد برای شهرداری مهاباد ممکن نیست.

شهردار مهاباد با بیان اینکه پس از پیگیری های انجام گرفته، عملیات ساخت و ساز در این زمین به مدت دو روز متوقف شد، می گوید: دستور تخریب ساخت و ساز در حال حاضر ممکن نیست زیرا با توجه به صدور پروانه، کمیسیون ماده ۱۰۰ درخواست تخریب را رد می کند.

او اضافه می کند: اکنون که مالک مجوز ساخت و ساز را دریافت کرده است با توجه به اینکه کاربری زمین فضای سبز است باید بر اساس میزانی که در پروانه آن درج شده است اقدام به ساخت و ساز نماید و در صورتی که مالک مازاد بر میزان تعیین شده در پروانه اقدام به ساخت کند ،قطعاً شهرداری با آن برخورد خواهد کرد.

فاتح تاکید می کند: هیچ مجوزی برای ساخت و ساز در خصوص این ملک در دوره شهرداری بنده صادر نشده است و من در این مورد به شورای شهر بسیار تاکید داشته ام که تحت هیچ شرایطی نباید صدور مجوز ساخت و ساز در فضاهای با کاربری عمومی صادر شود.

او اضافه می کند: تاکنون هیچ موردی از استفاده از ماده واحده و یا ارجاع به کمیسیون ماده ۵ در این دوره شهرداری مهاباد وجود نداشته است.

یک عضو شورای شهر مهاباد: پروانه ها اخیرا تمدید شده اند

در همین خصوص مصطفی احمدزاده، عضو شورای شهر مهاباد، صدور پروانه بر اساس قانون "ماده واحده"، را فرمول جادویی شهرداری مهاباد برای قلع و قمع باغات و فضای سبز می داند و می گوید: در جلسه 17 خرداد ماه جاری در شورای شهر مهاباد، به بحث سوءاستفاده از "قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری" ها مربوط بود که در افواه به "ماده واحده" شناخته می شود، پرداختم.

او بیان می کند: شهرداری مهاباد در سالیان گذشته در تخلفی صد در صدی از قانون مزبور به صدور پروانه برای دو قطعه زمین واقع در باغ اسماعیل آقا(با نوعیت باغ و کاربری فضای سبز) پرداخته است و گویا این پروانه ها اخیرا تمدید شده اند و مالکین محترم هم عملیات پی افکنی را آغاز کرده اند. برابر قانون تفکیک در باغات نباید به ایجاد قطعات کمتر از دو هزار متر بینجامد و صدور پروانه نیز با 10 درصد سطح اشغال و 20 درصد تراکم امکان پذیر است. لذا در صدور این پروانه قوانین و ضوابط شهرداری به نحوی فاحش زیر پا گذاشته شده اند و توقف عملیات و اعاده وضع سابق ضروری است.

مورد دوم تغییر کاربری؛ اعتراض اهالی محله ایی در مهاباد/ شهردار: اعتراض قبول نیست!

مورد دوم، 2 قطعه زمین است که در محله پتوبافی مهاباد قرار دارد و اعضای هیات امنای آن معتقدند که این زمین دارای کاربری فضای سبز است و شهرداری بر خلاف قوانین این دو زمین را به پیمانکاران جهت ساخت و ساز واگذار کرده است.

کامران فاتح، شهردار مهاباد اما در این مورد با اطمینان کامل می گوید؛ کاربری این اراضی مسکونی است و اعتراض در خصوص ساخت و ساز در این دو قطعه زمین هم قابل قبول نیست.

او در خصوص زمین های جنجالی پتو بافی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار کردپرس ادامه می دهد: ماجرای این دو قطعه زمین به سال ۹۶ باز می‌گردد. در آن زمان شهردار وقت مهاباد این دو قطعه زمین را از طریق مزایده به پیمانکار واگذار کرده است و کاربری آنها در طرح تفصیلی مسکونی است.

فاتح بیان می کند: در نقشه تفکیک هیات امنای این محله این دو قطعه زمین به عنوان فضای سبز مشخص شده است، اما باید دقت داشت که تفکیک، تعیین کننده کاربری زمین نیست و در نهایت طرح تفصیلی است که مشخص می‌کند کاربری هر زمینی، چه نوع است.

شهردار مهاباد تاکید می کند: از زمانی که سکان شهرداری مهاباد را در اختیار گرفته ام صدور مجوز برای هیچ کدام از کاربری های عمومی صادر نشده است و این پرونده هایی که در حال حاضر با مشکلات روبرو هستند مربوط به سنوات قبل است. خط قرمز ما فضای سبز است و تحت هیچ شرایطی اجازه تغییر کاربری فضاهای سبز را در مهاباد نخواهیم داد.

واگذاری قطعات زمین در پتوبافی مهاباد نادرست بوده است

اما احمدزاده عضو شورای شهر معتقد است؛ دو قطعه زمین منطقه پتوبافی مهاباد، طی صورتجلسه ای به سال ۹۲ جهت ایجاد فضای سبز به شهرداری تحویل داده شده است و شهرداری با توسل به تغییر کاربری آنها از فضای سبز به مسکونی در طرح تفصیلی سال ۹۳، به جای درخواست اعاده کاربری سابق، زمین را در مقابل کارکرد پیمانکاران واگذار کرده است.

او تاکید می کند: واگذاری قطعات از نظر بنده نادرست بوده و می بایست کاربری سابق این دو قطعه اعاده و تبدیل به فضای سبز می شد.

به گزارش کردپرس، حفظ فضای سبز در مدیریت شهری از اهمیت بالایی برخوردار است اما در سال های اخیر شهرداری مهاباد به بهانه نبود اعتبار کافی جهت خرید زمین هایی که مشخص نیست چگونه و طی چه مراحلی مجوز ساخت و ساز دریافت کرده اند، به ساخت ساز زمین های با کاربری فضای سبز و یا عمومی تن می دهد.

عدم پرداخت حق تفکیک، ساخت اضافه بر مازاد، قطع درختان باغی مثمر و غیر مثمر چندین ساله در مهاباد، سرنوشت باغات شهری شده است، که به نام باغ هایش شهره بود اما کنون بتن های سنگی آسمان خراش جایشان را پر کرده و بی قانونی هم سر به فلک کشیده است.

گزارش/ تانیا شعفی

کد خبر 303234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha