دود اختلافات سازمان هواپیمایی و شرکت های هواپیمایی در چشم مردم کردستان

سرویس کردستان - فرودگاه سنندج در حالی عنوان بین المللی را یدک می کشد که از اوایل بهمن ماه سال گذشته تا 21 اسفند ماه نیمه تعطیل بود و هر از چند گاهی پروازی در آن صورت می گرفت اما از ۲۲ اسفند ماه سال گذشته تا کنون نیز کاملا تعطیل شده و هیچ پروازی در این فرودگاه انجام نشده است.

به گزارش کرد پرس، پروازهای فرودگاه سنندج سال هاست که به صورت نامنظم انجام شده و هر از گاهی نیز به حالت نیمه تعطیل در می آمد و تقریبا مردم کردستان نیز به این بی محبتی ها عادت کرده بودند اما این به تفاوتی ها نسبت به مردم مرزدار و مرزنشین کردستان دیگر امروز به اوج خود رسیده و نه وزارت راه و شهرسازی، نه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نه سازمان هواپیمایی کشور و نه هیچ کدام از شرکت های هواپیمایی نسبت به تعطیلی 3 ماهه فرودگاه سنندج واکنشی نشان نداده و برایشان نیز تفاوتی ندارد که این فرودگاه فعال و یا به تعطیلی کشیده شده است.

«فرودگاه سنندج، سال هاست که به دلایل مختلف از جمله شرایط توپوگرافی خاص استان، به یکی از پیچیده‌ترین فرودگاه‌های کشور تبدیل شده، چرا که این شهر در دره‌ واقع شده و هر هواپیمایی در هر ساعت از شبانه روز توانایی فرود در آن را ندارد».

«فرودگاه سنندج از نظر دشواری عملیات نشست و برخاست در رده 5 فرودگاه اول دشوار کشور قرار دارد و به همین دلیل شرکت‌های هواپیمایی غالباً با 60 تا 70 درصد ظرفیت هواپیما اقدام به تردد در این فرودگاه می‌کنند که این خود صرفه اقتصادی تردد در این مسیر را کاهش می‌دهد».

«همچنین به دلیل کوهستانی بودن فرودگاه سنندج از نظر عملیاتی تنها هواپیماهای خاصی قادر به نشست و برخاست در این فرودگاه هستند که به دلیل کمبود این نوع از ناوگان و هزینه بالای نگهداری، این موضوع نیز صرفه اقتصادی برای شرکت‌های هواپیمایی ندارد و انگیزه اقتصادی از این مسیر ساقط می‌شود».

تمام این موارد جملاتی است که امیرعباس نظری زاده مدیر فرودگاه بین المللی سنندج در گفت و گو با خبرنگار کرد پرس بیان کرده که می توان آنها را تا حدودی منطقی و قابل قبول دانست ولی اگر اینگونه بوده پس چرا در سال های نه چندان دور گذشته روزانه 2 پرواز از تهران به سنندج و بالعکس انجام می شد و یا در مسیر سنندج به سلیمانیه اقلیم کردستان عراق این پروازها برقرار بود؟

شرکت های هواپیایی تنها به بدنبال منافع شخصی هستند

این مسئله نشان می دهد که سازمان هواپیمایی کشور به عنوان یک سازمان دولتی و شرکت های هواپیمایی که عمده آنها به صورت خصولتی اداره می شوند و تعداد انگشت شماری از آنها خصوصی هستند تنها به دنبال منافع خود بوده و این روزها به بهانه های مختلف اقتصادی، دیگر رغبتی برای برقراری پرواز در فرودگاه سنندج نیستند.

استقبال از خط هوایی سنندج – سلیمانیه به حدی از سوی شهروندان کردستانی و مردم اقلیم کردستان عراق چشمگیر بود که سازمان هواپیمایی کشور به یکباره تصمیم گرفت این پرواز را به فرودگاه امام خمینی تهران منتقل کند چرا که منافع اقتصادی بسیاری برای آنان داشت و سود سرشاری از این پرواز عاید سازمان هواپیمایی کشور و شرکت های هواپیمایی می شد.

خط هوایی سنندج – تهران نیز با وجود اینکه روزانه 2 پرواز در آن برقرار بود و بیشتر شهروندان مجبور بودند که از هفته قبل از سفر خود نسبت به تهیه بلیط اقدام کنند، امروز با اعلام مسئولان سازمان هواپیمایی کشور و شرکت های هواپیمایی دیگر برای آنان برقراری پرواز در فرودگاه سنندج صرفی ندارد و از همین رو حدود 3 ماه است که تمام پروازهای خود را به مقصد سنندج تعطیل کرده اند.

البته نکته جالب این است که سازمان هواپیمایی کشور خرابی هواپیماهایی را که قادر به پرواز در شرایط جغرفیایی کردستان هستند، علت تعطیلی پرواز سنندج – تهران اعلام کرده اما پشت این ماجرا واقعیات بسیاری پنهان شده است.

اختلافات به اوج خود رسید

واقعیت ماجرا این است که اختلاف سازمان هواپیمایی کشور با شرکت های هواپیمایی و همچنین اختلاف شرکت های هواپیمایی با شرکت «هندلینگ» مستقر در سنندج باعث شده که این فرودگاه به تعطیلی کشیده شود.

شرکت های هواپیمایی نظیر «هواپیمایی قشم ایر» و «هواپیمایی آسمان» که تا پیش از این مسئولیت برقراری پرواز تهران – سنندج را با همکاری شرکت «کیا پرواز سنندج» به عنوان هندلینگ به عهده داشتند، این روزها با توجه به اختلافات مالی که دارند، حاضر به همکاری با یکدیگر نبوده و در این میان سازمان هواپیمایی کشور نیز به عنوان نهاد نظارتی بر این شرکت ها هیچ واکنش و عکس العملی ندارد و تنها دود این اختلافات به چشم مردم کردستان می رود.

ظاهراً شرکت های هواپیمایی آسمان و قشم ایر حدود 2 سال است که نسبت به قرارداد خود با شرکت کیا پرواز سنندج که خدمات هندلینگ را در فرودگاه به مسافران ارائه می دهد، پایبند نبوده و همین بدهی چند صد میلیون تومانی باعث شده که دیگر شرکت کیا پرواز حاضر به ارائه خدمات هندلینگ نباشد و درفرودگاه سنندج نیز پروازی صورت نگیرد.

مدیر فرودگاه بین المللی سنندج که تنها عنوان بین المللی بودن را یدک می کشد، در گفت و گو با خبرنگار کرد پرس در این رابطه گفت: البته شرکت های هواپیمایی آسمان و قشم ایر این بدهی خود به شرکت کیا پرواز سنندج را قبول دارند اما باز هم حاضر به پرداخت آن نیستند و همین موضوع باعث شده تا به بهانه عدم صرفه اقتصادی در برقراری پرواز تهران – سنندج، دیگر پروازی در این فرودگاه شکل نگیرد.

عدم نظارت سازمان هواپیمایی کشور بر تعهد شرکت های هواپیمایی

امیرعباس نظری زاده افزود: در حال حاضر باید سازمان هواپیمایی کشور، شرکت های هواپیمایی را مجبور کند به تعهدی که در قبال دریافت صدور مجوز پروازهای داخلی و خارجی به آنها داده، عمل کرده و پروازهای فرودگاه سنندج را دوباره برقرار کنند.

وی اظهار کرد: شرکت های هواپیمایی پروازهای تکلیفی دارند که در قبال پروازهای سود دهی که به دیگر استان های کشور و یا پروازهای خارجی دارند، برای فرودگاه هایی مانند سنندج که به قول معروف زیانده هستند، پرواز برقرار کنند.

مدیر فرودگاه بین المللی سنندج ادامه داد: البته شرکت کیا پرواز سنندج نیز حق دارد که به دنبال مطالبات و منافع مالی خود باش اما نباید کار به جایی برسد که مردم در این بین بیشترین آسیب و ضرر را ببینند.

نظری زاده یادآور شد: برای حل مشکل خدات هندلینگ در فرودگاه سنندج نیز 2 راهکار وجود دارد که در کوتاه ترین زمان ممکن قابل انجام است که یکی توسط مقامات کشوری و دیگری توسط مقامات استانی قابلیت اجرا را دارد.

«ایر تاکسی» راه حل برون رفت از مشکلات

وی بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشور می تواند به جای شرکت های هواپیمایی آسمان و قشم ایر با شرکت هواپیمایی «ایران ایر» برای برقراری پرواز در خط هوایی تهران – سنندج وارد مذاکره شود چرا که این شرکت در حال حاضر تجهیزات کامل هندلینگ را در اختیار دارد که می تواند با جابجایی آنها از فرودگاه کرمانشاه به سنندج، این مشکل را رفع کند.

مدیر فرودگاه بین المللی سنندج گفت: راه حل دوم نیز این است که از طریق مقامات استانی، تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات هندلینگ به مسافران که چیزی در حدود 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، از محل اعتبارات استانی برای فرودگاه سنندج خریداری شود تا این مشکل نیز برای همیشه از میان برداشته شود.

نظری زاده به راه اندازی یک شرکت هواپیمایی در کردستان نیز اشاره کرد و افزود: با ایجاد یک شرکت هواپیمایی در کردستان با عنوان «ایر تاکسی» می توان برای همیشه مشکل مبود هواپیما برای برقراری پرواز در فرودگاه سنندج را رفع کرد.

وی اظهار کرد: در ایر تاکسی ها از هواپیماهایی 20 نفره که هر کدام از آنها حدود 35 میلیارد تومان قیمت دارند، استفاده می شود که می توان با جذب سرمایه گذار داخلی و یا با کمک خود دولت چندین هواپیما را در فرودگاه سنندج مستقر کرد تا روزانه چندین پرواز به مقاصد مختلف برقرار کرد.

مدیر فرودگاه بین المللی سنندج ادامه داد: در واقع مشکلی که در حال حاضر گریبان فرودگاه سنندج را گرفته قابل حل است اما می طلبد که مسئولان پای کار بیایند و یا با شرکت های هواپیمایی پای میز مذاکره بنشینند و یا خود دولت اقدامات لازم را انجام دهد.

البته تعطیلی فرودگاه سنندج بعد از حدود 3 ماه بالاخره داد تنها یکی از 6 نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی که به امید رشد و توسعه زیرساخت های استان به آنها رای داده بودند را درآورد و روز سه شنبه گذشته سیدمهدی فرشادان نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس به وزاری راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص تعطیلی فرودگاه سنندج تذکر شفاهی داد.

بین المللی شدن فرودگاه سنندج پیشکش، پروازهای داخلی را برقرار کنید

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: بین المللی بودن فرودگاه سنندج پیشکش وزارت راه و شهرسازی، حداقل پروازهای داخلی را برقرار کنید.

سیدمهدی فرشادان در تذکر شفاهی به وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: امروز به وزیر راه و شهرسازی تذکر می هم که کمبودها، نواقص و تبعیض های وزارتخانه تحت مدیریتش را سریعا برطرف کند چرا که جای انتقاد بسیار دارد.

وی افزود: مصداق این عقب افتادگی و محرومیت فرودگاه سنندج است که تنها عنوان بین المللی بودن را یدک می کشد و حدود 2 ماه است که تعطیل بوده و هیچ پروازی در این فرودگاه صورت نگرفته است.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بین المللی بودن فرودگاه سنندج پیشکش وزارت راه و شهرسازی، حداقل پروازهای داخلی را برقرار کنید چرا که فرودگاه بدون پرواز هیچ معنایی به جز رها کردن کردستان ندارد.

فرشادان یادآور شد: سازمان هواپیمایی کشور نیز گویا فراموش کرده که فرودگاه سنندج دارای قدمتی 50 ساله است و شرکت های هواپیمایی زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در انجام وظیفه خود برای برقراری پرواز در این فرودگاه کوتاهی می کنند که باید وزیر این وزارتخانه نیز در این رابطه اقدام کند.

وی بیان کرد: در سال های گذشته پروازهای فرودگاه سنندج همواره به صورت نامنظم انجام می شد اما در نهایت تعداد اندکی پرواز برقرار بود اما در سایه مسئولان وزارت راه و شهرسازی و مدیران بی مسئولیت استانی امروز دیگر این پروازهای نامنظم نیز انجام نمی شود.

به هر حال امیدواریم مشکلات فرودگاه به اصطلاح بین المللی سنندج هر چه زودتر با بیدار شدن وزارتخانه های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی از خواب خرگوشی دوباره بازگشایی شود و روزانه شاهد برقراری چندین پرواز از طریق این فرودگاه به نقاط مختلف کشور باشیم.

کد خبر 30480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha