صفر شدن صید شاه میگوی ارس/ زنگ خطری که نادیده گرفته شد

سرویس آذربایجان غربی- رییس اداره پرورش و تولید شیلات آذربایجان غربی گفت: از اواخر سال 93 تا اواخر سال 98 صید انواع آبزیان از 4 هزار تن به 300 تن کاهش یافته و صید شاه میگو از 110 تن تقریبا به صفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، شاه‌میگو یا لابستر، یكی از خانواده‌های سخت پوستان و از خانوادهٔ هوماریدا است. این جانور دریایی به عنوان غذا در آمریكای شمالی از قرن نوزدهم رواج یافت. شاه‌میگو‌ها به عنوان غذای دریایی بسیار باارزش‌ محسوب می شوند و وزن آنها به به بیش از 20 كیلوگرم نیز می‌رسد.

ذخایر شاه میگوی دراز آب شیرین در دریاچه پشت سد ارس که تنها منبع پرورش و تولید این آبزی مهم و اقتصادی در ایران به شمار می‌رود به شدت کاهش یافته و این سیر نزولی تا مرز انقراض این گونه با ارزش آبزی در حال پیشروی بود.

اخیرا رییس اداره پرورش و تولید شیلات آذربایجان غربی اعلام کرد؛ از اواخر سال 93 تا اواخر سال 98 صید شاه میگو از 110 تن تقریبا به صفر رسیده است.

این در حالی است که صید بی رویه در تمامی این سال ها برقرار بود و تنها از سال 97 بود احتمال ممنوعیت صید و بهره برداری تجاری از شاه میگو دریاچه به مدت یک سال مطرح شد و در همین راستا ایجاد مزارع مصنوعی برای افزایش میزان تولید و حفظ ذخایر و تشکیل یگان حفاظت برای بهبود شرایط زیستی شاه میگو در دریاچه پشت سد ارس در دستور کار قرار گرفت.

دریاچه پشت سد ارس پلدشت، بعنوان بزرگترین منبع آبی تولید انواع آبزیان شمال غرب کشور به خاطر شیوع گسترده صید غیر مجاز دچار مشکلات بسیاری شده است.

در این دریاچه 14 گونه انواع آبزیان و شاه میگوی دراز آب شیرین که در دنیا منحصر به فرد است، صید می شود اما صید غیر مجاز به مثابه تهدیدی جدی، زندگی این گونه های با ارزش را در معرض انقراض قرار داده است.

محمد باقر قریشی مدیر شیلات استان هم بر این اعتقاد است که با صادرات سالانه شاه میگو و انواع ماهیان استخوانی از استان به کشورهای آسیایی و اروپایی در حدود 5 میلیون دلار ارز وارد کشور می شد که این رقم بدلیل شیوع صید غیر مجاز در دریاچه پشت سد ارس در سال 98 به 500 هزار دلار کاهش یافته است.

به گفته قریشی؛ آذربایجان غربی صادر کننده محصولات آبزی بود اما با وضعیت فعلی به وارد کننده انواع آبزیان بدل شده است.

در سالیان گذشته به دلیل عدم اطلاع از ذخایر موجود، سازمان شیلات ایران مجوز صید 200 تن شاه میگوی آب شیرین در سال را صادر می کرد که از زمان شروع فعالیت مرکز تحقیقات آرتمیای موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در بحث پایش ذخایر، هر ساله میزان برداشت بر اساس ذخایر مشخص می شود تا جایی که در سال 96 مجوز برداشت 80 تن توسط سازمان شیلات صادر شد اما در نهایت 30 تن شاه میگو برداشت و صادر شد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور بیان کرد: میزان برداشت شاه میگوی آب شیرین توسط شرکت های صیادی برای سال 97 نیز حدود 80 تن تعیین شده اما میزان صید شاه میگوی آب های شیرین در تور صیادان نشان می دهد که ذخایر، اندکی کاهش یافته است.

در آن سال که قیمت هر کیلوگرم شاه میگوی آب شیرین بیش از هشت تا 10 دلار بود و این آبزی در وزن ها بالای 50 تا 60 گرم صید و صادر می شد، رئیس مركز تحقیقات آرتمیای كشور از زنگ خطر كاهش تولید شاه میگوی آب شیرین خبرداد و گفت: با توجه به پایش های تحقیقاتی انجام شده و با هدف حفظ ذخایر، احتمال توقف یكساله صید این گونه از میگو قوت گرفته است.

نکویی فرد، در سال 97 از صدور «مجوز اصولی» برای صید شاه میگو خبر داده بود و اعلام کرد؛ پنج شرکت صیادی در دریاچه پشت سد ارس وظیفه برداشت شاه میگوی آب شیرین را برعهده دارند.

تدوام این روند در نهایت منجر به صفر شدن صید شامیگو در دریاچه ارس شد و این موضوع نشان می دهد که احتمال توقف یكساله صید این گونه آبزی که در سال 97 مطرح شد، آنچنان که باید عملی نشده و صدور «مجوز اصولی» تا صفر شدن این گونه هم ادامه یافته است.

در کنار آن صید غیر مجاز هم همچنان ادامه داشته و تهدیدی جدی برای حیات این گونه های ارزشمند آبزی به شمار رفته است.

مرزبانی، اداره کل شیلات، اداره کل محیط زیست و دادستانی ارگانهای دخیل در کنترل صید غیرمجاز در محدوده رودخانه ارس هستند. اما فرماندار شهرستان پلدشت معتقد است؛ علت عمده شیوع پدیده صید غیر مجاز ناهماهنگی بین دستگاهها و متولیان برخوردهای قانونی با متخلفان و متعرضان است.

صفری می گوید: طرحی با نام "دریابست" برای کنترل صید غیرمجاز در پلدشت اجرا می‌شود که با اجرای این طرح زمینه احیای این دریاچه و رونق مجدد فعالیت شیلات و بهبود معیشت 470 صیادپلدشتی را شاهد خواهیم بود.

به گزارش کردپرس، زنگ خطر انقراض شاه میگو این آبزی با ارزش تجاری و صادراتی از سال ۹۳ به صدا در آمده بود اما غفلت و بی توجهی مسئولین سبب صفر شدن صید این گونه ارزشمند در سد ارس شد.

دریاچه پشت سد ارس پلدشت که در شمال آذربایجان غربی و هم مرز با جمهوری خودمختار نخجوان است بزرگترین منبع آبی پرورش شاه میگوی دراز آب شیرین کشور است. آذربایجان غربی جزو ۱۷ استان برتر غیر ساحلی کشور در زمینه تولید آبزیان است بطوری که سالانه افزون بر ۱۶ هزار تن انواع آبزیان در منابع آبی آن تولید می‌شود.

کد خبر 304921

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha