آغاز فاز نخست طرح تکثیر و پرورش شاه میگو در آذربایجان غربی

سرویس آذربایجان غربی- فاز نخست طرح تحقیقاتی "ایجاد پایلوت تکثیر و پرورش شاه میگو و معرفی آن به منابع آبی مستعد استان آذربایجان غربی آغاز شد.

به گزارش کردپرس از مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، این طرح با تامین مشترک مالی سازمان برنامه و بودجه استان آذربایجان غربی و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و همکاری مدیریت شیلات و آبزیان استان آذربایجان غربی انجام می شود.

در فاز نخست جمعیت های شاه میگوی آب شیرین منابع آبی که می تواند تامین کننده مولدین این طرح باشد، از لحاظ سلامت و احتمال وجود آلودگی های مخاطره آمیز باکتریایی ، قارچی و ویروسی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت .

از اهداف این طرح دستیابی سرمایه گذاران برای منبع دسترسی به پرورش اقتصادی تولید گونه بومی شاه میگوی آب شیرین و همچنین بخش اجرا را برای بازسازی ذخایر منابع آبی مستعد و دارای این موجود ارزشمند را به بیوتکنیک تکثیرمصنوعی و تولید بچه شاه میگوی آب شیرین میسر خواهد ساخت.

 در این گزارش آمده؛ علاوه برآن دستیابی به اهداف دیگر شامل دستیابی به بیوتکنیک پرورش شاه میگوهای حامل تخم در شرایط مصنوعی تا زمان رهاسازی مینیاتورها ، فرمولاسیون غذایی موردنیاز مولدین و مینیاتورها و تهیه دستورالعمل اجرایی و کاربردی برای هریک ،شناسایی و کنترل عوامل بیماریزای مخاطره آمیز در شرایط تکثیرمصنوعی  و تهیه دستورالعمل بهداشتی ، پرورش مینیاتورها تا وزن متوسط۱±۳در وانهای پلی اتیلنی جهت دستیابی به بیوتکنیک پرورشی و بررسی اقتصادی و اجتماعی تولید شاه میگوی آب شیرین جهت آینده پژوهی هوشمندانه است.

 همچنین تهیه بسته سرمایه گذاری و طرح توجیهی توسعه ایی تکثیروپرورش شاه میگوی آب شیرین جهت ارائه به دستگاه های اجرایی و مخاطبان و نهایتا احیای ذخایر شاه میگوی آب شیرین ارس فعالیت ۶ شرکت صیادی ، اشتغال ۳۰ صیاد محلی و توسعه برنامه های اقتصادی دولت در مناطق محروم و ارزآوری قابل توجهی برای کشور با توسعه صنعت پرورش و معرفی شاه میگو به سایر منابع آبی با لحاظ تمامی قوانین و شرایط زیست محیطی را ارمغان خواهد داشت.

فاز دوم طرح پس از بررسی سلامت شاه میگوهای آب شیرین از اواخر سالجاری شروع و تا شهریور ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

کد خبر 2762193

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha