دو بحران «آب و زباله» قروه را حل کنید/لزوم تقویت نشاط اجتماعی

سرویس کردستان-خبرنگاران قروه در نشست هم اندیشی با فرماندار شهرستان ضمن بیان دغدغه های کاری خود از مشکلات بحرانی گفتند و خواستار اقدامی اساسی برای رفع مسایل شدند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، نشست هم اندیشی خبرنگاران شهرستان قروه با فرماندار در حالی برگزار شد که هنوز بعد از گذشت این همه سال و در عصر ارتباطات مفهوم و رسالت خبرنگار و خبرنگاری در این شهرستان شکل نگرفته و درگیر تعارفات اداره ارشاد و فرمانداری شده است.

در تمامی نقاط کشور خبرنگار جایگاه و تعریف خود را دارد و این نیست که هر کسی یک پیج اینستاگرامی یا کانال تلگرامی دارد و در شبکه های اجتماعی فعال است را به عنوان خبرنگار معرفی کنند.

تمامی این مشکلات باید توسط متولیان فرهنگ و ارشاد رفع شود اما برخلاف انتظار نه تنها توجهی به این مسئله نمی شود بلکه به راحتی از آن می گذرند!

به هر حال این نشست در دو بخش مشکلات کاری خبرنگاران و دغدغه های شهرستان به مدت سه ساعت پیش رفت.

حفظ جایگاه خبرنگاری

در این نشست هم اندیشی خبرنگاران، مسئله قابل توجه از یک طرف تعارف روابط عمومی فرمانداری برای شناخت خبرنگاران رسمی بود؛ به طوری که حتی برای دعوت این نشست از عنوان خبرنگاران و فعالان رسانه استفاده شد که با اعتراض همکاران خبرنگار مواجه گشت، از طرف دیگر مشکل در شناخت تفاوت میان رسانه های ارتباط جمعی و اجتماعی بود که در نشست مذکور به وضوح مشخص شد.

اینکه چرا در عصر ارتباطات مسئولان شهرستان به ویژه روابط عمومی ادارات هنوز تفاوت میان رسانه اجتماعی و ارتباط جمعی را نمی دانند بسیار مایه تعجب است.

به هر حال ساماندهی وضعیت رسانه در قروه و حفظ جایگاه خبرنگاری موردی بود که خبرنگاران در این نشست خواستار پیگیری و رفع مشکلات در این حوزه آن شدند.

ضعف ارتباطی روابط عمومی ادارات

دیگر موردی که خبرنگاران آن را عنوان کردند مربوط بود به ضعف تعدادی از روابط عمومی ادارات که در برقراری ارتباط با رسانه ها دارند، یعنی در حوزه اطلاع رسانی آن طور که باید عمل نمی کنند و برنامه ها و مراسمات مختلف را به خبرنگاران اطلاع نمی دهند و حتی در جاهایی به جای خبرنگاران تصمیم گیری می کنند و به صورت گلچین شده اطلاع رسانی دارند.

حرف خبرنگاران این بود که روابط عمومی ها وظیفه اطلاع رسانی به رسانه ها را دارند و اینکه خبرنگار آن نشست و برنامه را حضور می یابد یا نه با خودش است و روابط عمومی نمی تواند به جای خبرنگار تصمیم بگیرد.

همین طور در این حوزه درخواست شد که روابط عمومی ها در مناسبت های مختلف نشست های خبری برگزار و هم گزارش عملکرد خود را ارائه دهند و هم به سؤالات و انتقادات خبرنگاران پاسخ دهند و خبرگزاری ها را رصد کنند و خبرهای مرتبط به شهرستان را داشته باشند.

انتقاد از نبود ارتباط خبری با دادگستری

یکی از مهم ترین نکاتی که در این نشست به عنوان دغدغه خبرنگاران مطرح شد در حوزه ارتباط خبری با دادگستری شهرستان بود؛ متولیان دادگستری چندان در حوزه اطلاع رسانی و خبرهای مرتبط همانند حوادث با رسانه ها همراه نیستند و همین برای خبرنگاران مشکلات بسیاری را ایجاد کرده به طوری که گاهی اوقات در درج خبرهای حوادث دوگانگی وجود دارد و کار به جایی کشیده که حتی بعد از انتشار یک خبر بلافاصله دستور حذف آن از طرف دادگستری داده می شود که این کار باعث افت امتیاز خبرنگار و رسانه خواهد شد. بنابراین درخواست خبرنگاران این بود که متولیان دادگستری ارتباط خود با خبرنگاران را تقویت کرده و برای جلوگیری از بروز شایعات خبرهای حوادث و موارد خبری دیگر را اطلاع رسانی کنند.

همچنین هماهنگ نبودن دادگستری قروه با مرکز استان و مدیریت کل دیگر موردی بود که خبرنگاران به آن اشاره کردند و خواستار این هماهنگی برای درج خبرهای مرتبط به شهرستان توسط خود دادگستری قروه شدند.

تأکید بر انتقاپذیری مسئولان

خبرنگاران از دغدغه همیشگی خود گفتند؛ از انتقادناپذیر بودن مسئولان و برخوردهای قهری با منتقدان. طبق قانون مطبوعات بهتر است هر نهادی در برابر انتقادات ابتدای امر توضیحات خود را ارائه دهند و پاسخ گوی انتقادات باشند و موارد را با شفافیت کامل بیان کنند تا بدین گونه یک تعامل استاندارد میان رسانه منتقد و مسئولان شکل گیرد.

از نظر خبرنگاران انتقاد لازمه مدیریت است و نباید مدیران در این عرصه ارتباطی از انتقاد گریزان باشند و فراری.

نظارت بر فعالان مجازی

یکی از دغدغه های همگانی خبرنگاران این بود که فعالان فضای مجازی در قروه به شدت در حال رشد هستند و این روزها هر فردی صفحه ای با نام های مختلف با پیشوند «قروه...» برای خود ایجاد کرده و نه تنها از عنوان خبرنگار و خبرگزاری بهره برداری غیرقانونی می کند بلکه در امور مرتبط به خبرنگاری هم دخالت دارد. در واقع طبق قانون مطبوعات هرگونه استفاده از عنوان خبرنگار و خبرگزاری توسط اشخاصی که خبرنگار نیستند جرم به حساب می آید.

با این وجود اما در قروه اکثر فعالان فضای مجازی به راحتی از نام خبرنگار استفاده و عنوان خبرگزاری را هم برای صفحات خود انتخاب کرده اند و جالب اینجاست که نه پلیس فتا نظارتی در این زمینه دارد و نه فرهنگ و ارشاد!

اینکه به این راحتی هرکسی در فضای مجازی صفحه ای را برای خود باز می کند و با عناوین مختلف فعالیت دارد نشان از بلبشوی این فضاست؛ فضایی که چون نظارتی بر آن نیست به راحتی هر کاری می توانند انجام دهند و حتی همه چیز را وارون انعکاس دهند. در این میان درخواست خبرنگاران این بود که نظارتی بر این صفحات شود و یک ساماندهی اساسی شکل گیرد و این نباشد که از عناوین خبرنگار و خبرگزاری بهره برداری غیرقانونی و نادرست شود.

همین طور وابسته شدن این صفحات به ادارات دیگر موردی بود که درباره آن سخن گفته شد؛ اینکه یک صفحه اینستاگرامی مدام از یک مسئولی که از قضا بسیار مورد انتقاد مردم هم هست تعریف می کند باعث ایجاد شائبه هایی می شود که ذهنیت افکار عمومی را بدبین می سازد.

مشکل بحران آب شهرستان

اما در بخش دوم خبرنگاران به مشکلات شهرستان پرداختند و از فرماندار خواستار پیگیری و تلاش برای رفع مشکلات شدند. یکی از این مشکلات «بحران آب» است که از نظر خبرنگاران اولویت مهم و اساسی فرماندار باید باشد و اگر فکری به حال وضعیت آب شهرستان نشود تبعات بسیار ناگواری خواهد داشت.

به هر حال از یک طرف برداشت های بی رویه و از طرف دیگر حمایت از متخلفان حوزه آب و استفاده از صنایع پر آب بر و تغییر اقلیم و بروز خشکسالی باعث شده تا قروه در وضعیت بحرانی آب قرار گیرد.

همین طور برخورد با کشاورزانی که برداشت های بی رویه دارند و الگوی کشت را رعایت نمی کنند دیگر موردی بود که مطرح شد.

معضل پسماند و محیط زیست

دیگر مشکلی که خبرنگاران آن را مطرح کردند مربوط بود به معضل محیط زیست و پسماند زباله؛ معضلی که سالهاست در قروه وجود دارد و هر بار اسیر وعده های مسئولان می شود و به جایی هم نمی رسد.

خبرنگاران از فرماندار درخواست کردند که بالأخره فکری برای پسماند زباله شهرستان و نجات حوضه آبخیز جنیان شود؛ بحران آب در قروه خود یک معضل است و اگر شیرابه زباله ها به آبخوان جنیان نفوذ کند این بحران بیشتر خواهد شد و برای همین باید زودتر فکری کنند.

مطالعه کامل قانون مدیریت پسماند و آئین نامه داخلی آن و شناسایی اعضای کارگروه پسماند در کنار تعیین تکلیف جایگاه پسماند دیگر خواسته خبرنگاران بود.

رنج آسیب های اجتماعی در نبود نشاط

رشد فزاینده آسیب های اجتماعی در شهرستان معضل دیگری بود که مدنظر خبرنگاران قرار گرفت. به گفته خبرنگاران وقتی هیچ امکانات رفاهی و نشاط آفرین در شهرستان نیست و برنامه های شادی آفرین هم یا برگزار نمی شود و یا به محدودیت ها می خورد قطعاً آسیب های اجتماعی افزایش می یابند.

درخواست خبرنگاران این بود که برنامه های شادی آفرین برگزار و فضاهای فرهنگی و هنری با رفع محدودیت های شدید شکل گیرد؛ به هر حال قروه شهری بدون سینما و پلاتوی مناسب و فرهنگسرا و... بوده و نیازمند ایجاد شرایط برای نشاط اجتماعی است.

فرماندار باید برای همه باشد

در ادامه این نشست به اتفاقات معارفه فرماندار پرداخته شد و خبرنگاران از اظهارات عده ای کشاورزانی که حضور داشتند و فرماندار را انتخاب خود می دانستند گفتند؛ سخن آنان خطاب به فرماندار این بود که دیگر رئیس جهاد کشاورزی نیست و فرماندار کل شهرستان است و باید تمامی مردم را ببیند و فقط به کشاورزان توجه نکند و این شائبه که مدیریت افتاده دست کشاورزان را رد و اصلاح نماید.

همین طور از اینکه فرماندار مسئول تمامی مسایل شهرستان است گفته شد و اینکه باید تمامی مسایل اولویت بندی شوند و مورد بررسی قرار گیرند.

بررسی وضعیت شهرداری و شورای شهر و تخلفاتی که صورت گرفته، بررسی وضعیت آرامستان، ساماندهی مراکز خیریه، مراکز روانشناسی و ارشاد و... از دیگر مسایل شهرستان بود که خبرنگاران به آن اشاره کردند./

کد خبر 30557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha