کتاب «حدیث بیقراری مهران» رونمایی شد

سرویس ایلام - با حضور شاهدان و راویان اشغال مهران در روزهای آغاز جنگ تحمیلی، آیین رونمایی از کتاب «حدیث بی قراری مهران» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، رئیس حوزه هنری استان ایلام در این مراسم عنوان کرد: جنگ در ذات خودش بدترین و رنج آورترین وقایع است که برای بشر اتفاق افتاده است و سرشار از خشونت و خونریزی و بدیهای متکثری است که ذات انسان از آن گریزان است اما برخی زیاده‌خواهی‌ها و بدخواهی هایی که پیش می آید گاهی جنگ را بر یک ملت تحمیل می کند همان گونه که هشت سال جنگی نابرابر به ملت ایران و مردم استان ایلام تحمیل شد.

محمدعلی قاسمی سپس با اشاره به کتاب «حدیث بی قراری مهران» که در برگیرنده مصاحبه هایی با شاهدان و راویان روز اشغال مهران در دوران دفاع مقدس است، عنوان کرد: این کتاب دریچه ای فراروی علاقمندان، پژوهشگران، خوانندگان و مردم شریف ایلام و مهران برای انتشار کارهای دیگر و از زوایای جدید باز کرده است.

او گفت: این کتاب با تمرکز بر حادثه فرار مردم مهران از زادگاه و کاشانه و سرزمین خود بر اثر تجاوز ارتش بعث عراق، سعی کرده حتی المقدور به ناگفته های این واقعه از بعد اجتماعی و مردمی که در بطن این ماجرا بوده‌اند بپردازد.

رئیس حوزه هنری استان ایلام خاطرنشان کرد: قصه و ماجرای ۱۸ نفر از راویان در این اثر گردآوری شده است که بخش اعظم آن با حضور مردان و زنان شاهد ماجرا بوده که البته جای کار بیشتر و مکتوب کردن روایت افراد بیشتری نیز وجود دارد که در جلدهای بعدی به آن پرداخته خواهد شد.

قاسمی ادامه داد: در این اثر نویسنده به عنوان پرسنده دانا سعی کرده ابعادی از واقعه اشغال مهران را از زبان راویان گردآوری کند که در آغاز این روزها چه بر سر مردم گذشته و چگونه شهر تخلیه شده و مورد هجمه قرار گرفته است که برخی راویان آن جزئیات وقایع از یادشان رفته و برخی دیگر جزئی پردازی خوبی در روایت خود داشته اند.

او گفت: امروزه تاریخ شفاهی بخشی از تاریخ و به عنوان قرائتی جدید از علم تاریخ مطرح است که در آن جزئیات و ناگفته های پنهان مانده از دید مورخان بیان می شود و در دسترس پژوهشگران قرار می‌گیرد.

رئیس حوزه هنری استان ایلام عنوان کرد: از دهه ۷۰ به بعد که تاریخ شفاهی را مرور می کنیم، بیشتر با خاطرات فرماندهان جنگ مواجه می شویم که پژوهشگران به سراغ آنها رفته اند و خاطرات قاطبه مردم در این حوزه غایب است در صورتی که اسرار اصلی وقایع بزرگی مانند جنگ تحمیلی و دفاع مقدس در دل و جان مردمی است که در آن موقعیت زمانی و مکانی قرار داشته‌اند و با تمام وجودشان از آن حادثه تأثیر گرفته و بر آن تأثیر گذاشته اند.

وی تاریخ شفاهی را اثر گذار بر حوزه تولید آثار ادبی و هنری دانست و گفت: در روایات کتاب حدیث بی قراری مهران به عنوان یک اثر تاریخ شفاهی دفاع مقدس، شاهد صحنه های تاثر برانگیز و تاثیر گذاری هستیم که تجربه‌گران در متن حادثه با آن روبرو بوده‌اند و این مهم می‌تواند دستمایه تولید آثار فاخر زیادی شود.

قاسمی تاکید کرد: کتاب «حدیث بی قراری مهران» آغازگر انتشار آثاری در تاریخ شفاهی استان ایلام است که به اقشار پرداخته و به میان مردم آمده و روایت‌های آنها را شنیده و به رشته تحریر درآورده است که امیدواریم این مسیر ادامه یافته و روایت های اجتماعی از جنگ هشت ساله ما به آثار متعدد بیشتری تبدیل شود.

کد خبر 30685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha