8 هزار حلقه چاه غیرمجاز در دشت های کردستان حفر شده است

سرویس کردستان - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار حلقه چاه آب مجاز دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد و تعداد چاه‌های غیرمجاز نیز حدود 8 هزار حلقه است.

به گزارش کرد پرس، آرش آریانژاد گفت: مناطق شرقی استان با کد مطالعاتی ۱۳۰۸ جزو نقاط ممنوعه به لحاظ توسعه بهره برداری است و امکان صدور مجوز چاه آب برای بخش کشاورزی در حال حاضر وجود ندارد.

وی اظهار کرد: تامین آب در مناطق ممنوعه برای طرح های صنعتی و صنایع تبدیلی کشاورزی و شرب دارای اهمیت، با شرایط ویژه و در صورت انطباق با ضوابط از محل مواد ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب امکان پذیر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: با وجود بارش های اخیر به لحاظ کسری شدید آبخوان در طول سال‌های متمادی گذشته و نیز به دلیل خشکسالی بی‌سابقه در سال قبل و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی بویژه در تابستان، افت تراز آب زیرزمینی در آبخوان‌های کردستان به ویژه در شرق استان همچنان ملموس است.

آریانژاد ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار حلقه چاه آب مجاز دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد و تعداد چاه‌های غیرمجاز نیز حدود هشت هزار حلقه است.

وی یادآور شد: از جمله اقدامات تاثیرگذار در راستای صیانت از منابع آب استان، اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است که بخشی از اقدامات آن شامل انسداد چاه های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند و حجمی، استقرار و تقویت گروه های گشت و بازرسی، اجرای پروژه تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب، برگزاری مستمر جلسات شورای حفاظت آب استان، ساماندهی شرکت‌های حفاری و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در قالب اجرای طرح داناب و گسترش سواد آبی است.

کد خبر 30708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha