630 هزار هکتار از اراضی کردستان زیر کشت گندم و جو است

سرویس کردستان - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بیش از ۶۳۰ هزار هکتار از اراضی استان در سال جاری تحت کشت گندم و جو بوده و ۹۰ درصد این اراضی به صورت دیم کشت شده است.

به گزارش کرد پرس، فریدون حامدی در دوازدهمین جلسه طرح جهش تولید در دیمزارهای استان کردستان، با اشاره به تنش های جوی و دمای بالای هوا، گفت: کشاورزان استان با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی و یا کلینک های گیاه پزشکی سم مناسب را برای مبارزه با علف های برگ پهن و نازک برگ تهیه کنند و در اسرع وقت اقدام به سم پاشی کنند.

وی اظهار کرد: علف های هرز علاوه بر جذب رطوب خاک و مواد غذایی، میتواند منبعی برای آفات و بیماری ها در مزارع گندم و جو باشند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: بیش از ۶۳۰ هزار هکتار از اراضی کردستان در سال جاری تحت کشت گندم و جو بوده و ۹۰ درصد این اراضی به صورت دیم کشت شده و در حال حاضر اکثر مزارع گندم و جو استان در مرحله پنجه قرار دارند.

حامدی ادامه داد: بهترین زمان برای کنترل موثر آفت سن گندم در این مرحله (سن به صورت مادر) است و توصیه بر این است که قبل از تخم ریزی این آفت و تکثیر آن سمپاشی انجام شود، برای کنترل علف های هرز نیز تا مرحله بند دوم ساقه گندم فرصت سمپاشی در مزارع وجود دارد.

وی یادآور شد: با توجه به پایش هایی که کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در مزارع گندم و جو انجام داده اند، احتمال طغیان سن در مزارع گندم و جو استان پیش بینی شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: کشاورزان با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی استان نسبت به مبارزه با سن غلات اقدام کنند.

حامدی گفت: باید سم پاشی مزارع گندم و جو برای جلوگیری از تخم ریزی سن مادر و طغیان سن در زمان مناسب و با مشورت کارشانسان و تخصصین صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: دمای بالای هوا در این مدت باعث افزایش جمعیت سن شده و باید کنترل سن غلات در مرحله سن مادر از اولویت های زارعان استان باشد.

کد خبر 30726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha