ساماندهی مرز باشماق نقش مهمی در توسعه اقتصادی کردستان دارد

سرویس کردستان- دادستان مرکز کردستان با بیان اینکه مرز باشماق آبستن اتفاقات مختلف است و رفع مشکلات در حوزه ایمنی در این مرز ضروری است، گفت: ساماندهی مرز باشماق نقش مهمی در توسعه اقتصادی کردستان دارد.

به گزارش کرد پرس، محمد جباری در کارگروه توسعه صادرات استان کردستان، گفت: کردستان یکی از استان‌های شاخص و قطب کشاورزی است و در سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» باید با پیوند محور بودن قطب کشاورزی و مرزی‌بودن سهم خود در تحقق شعار سال را ایفا کنیم.

وی افزود: با توجه به میزان بالای تولیدات محصولات کشاورزی و مشکلاتی که در مرز داریم، انتظارات از دستگاه قضایی استان برای رفع این مشکلات و توسعه و رونق صادرات در یک کارگروه ویژه بررسی و اعلام شود.

دادستان مرکز کردستان با اشاره به اینکه مرز باشماق مریوان آبستن اتفاقات مختلف است و رفع مشکلات در حوزه ایمنی در این مرز ضروری است، اظهار کرد: کمیته ایمنی و ارتقای مرز هم در کنار دیگر کارگروه‌ها اقدامات خوبی در راستای رفع مشکلات گذشته مرزهای استان انجام داده است.

جباری ادامه داد: یکی از اقدامات برجسته در مرز باشماق مریوان پیگیری موضوع تملک اراضی و املاک مورد نیاز این مرز است که زمینی در حدود ۲۵ هکتار با رعایت تمام مسایل ایمنی و انتظامی و غیره به محوطه گمرک مرز اضافه می‌شود.

وی یادآور شد: دادگستری کردستان سال گذشته به حوزه صادرات و واردات از مرزهای استان ورود کرد، دو جرم در حوزه مبادلات مرزی در مرزهای استان صورت می‌گیرد که جلوگیری از آنها ارزآوری برای کشور و رونق صادرات و حمایت از مبادلات مرزی را به دنبال دارد.

دادستان مرکز استان کردستان بیان کرد: ارز حاصل از صادرات باید به چرخه بانکی کشور بازگردد چرا که حمایت‌های بی‌بدیلی از صادرات می‌شود و بازرگانان و صادرکنندگان باید به تعهدات خود در قبال این حمایت‌ها عمل کنند.

جباری گفت: همه متخلفین در این حوزه شناسایی شده و جرم‌انگاری‌های لازم صورت گرفته است، لیست این افراد در اختیار سازمان صمت قرار می‌گیرد و باید جلساتی با آنها برگزار شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی در استان کردستان هم مساله‌ای جدی است که باید بصورت جهادی با آن مقابله کرد.

دادستان مرکز کردستان افزود: آنچه در حوزه کارت‌های بازرگانی اتفاق می افتد با اهدافی که دولت در اجرای این برنامه مدنظر داشت همخوانی ندارد و یک انحراف جدی شاهد هستیم چرا که برخی افراد به صورت رسمی و زیرزمینی با این کارت‌ها تحصیل مال نامشروع می‌کنند.

انجام 7.8 میلیون دلار مبادلات مرزی در کردستان در سال گذشته

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این جلسه بیان کرد: 5 هزار و 207 تن کالا به ارزش 7 هزار و 815 میلیون دلار مبادلات مرزی در سال گذشته از مرزهای کردستان انجام شده است.

بختیار خلیقی ادامه داد: میزان مبادلات مرزی استان کردستان در سال گذشته نسبت به سال 99 از نظر وزنی یک درصدی کاهش داشت اما بلحاظ ارزش با 33 درصد افزایش مواجه شد.

وی میزان صادرات خارجی را 949 هزار تن به ارزش 432 میلیون دلار عنوان کرد و یادآور شد: صادرات سایر گمرکات استان در سال گذشته یک‌هزار و 53 هزار تن به ارزش ریالی 536 میلیون دلار بوده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: جمع کل صادرات از مرزهای استان، بیش از 2 هزار تن به ارزش ریالی 968 میلیون دلار و واردات قطعی نیز 30.8 هزار تن به ارزش ریالی 41.7 میلیون دلار بوده است.

خلیقی اظهار کرد: در سال گذشته در مجموع 3 هزار و 175 تن به ارزش ریالی 6 هزار و 805 میلیون دلار ترانزیت در مرزهای استان انجام گرفته است.

وی گزارشی از میزان صدور کارت‌ مرزنشینی و میزان مبادلات صورت گرفته از طریق این کارت‌ها را ارائه داد و افزود: 74 هزار نفر در قالب 32 هزار و 478 خانوار ساکن در شعاع 20 کیلومتری تا نقطه صفر مرزی مشمول دریافت کارت مرزنشینی شدند که تا پایان سال گذشته در مجموع برای 74 هزار نفر کارت مرزنشینی صادر شده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: بیش از 76 میلیون و 413 هزار دلار واردات در بازارچه‌های استان انجام شده و تقریبا 124 میلیارد تومان تخفیف سود بازرگانی لحاظ شده است.

خلیقی یادآور شد: بر اساس آیین‌نامه اجرایی ساماندهی بازارچه‌های موقت غیررسمی، 177 هزار و 499 در سال گذشته از این کارت استفاده کرده‌اند و مشمول آیین‌نامه ساماندهی بازارچه‌های موقت غیررسمی شده‌اند.

وی گفت: عمده کالاهای وارد شده با استفاده از این کارت‌ها کولر گازی، پخچال ساید، لباسشویی، ظرفشویی، لوازم آشپزخانه و لاستیک خودرو بوده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: با توجه به غیرفعال بودن بازارچه سیف سقز در مقطع کنونی، 10 میلیون دلار واردات به بازارچه سیرانبند و 2 میلیون دلار برای سیف سقز اختصاص یافته که سهم در نظر گرفته شده برای هر پیله‌ور 200 هزار دلار است.

کد خبر 30738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha