اختلاف گروههای کرد سوری برای از سرگیری مذاکرات

سرویس سوریه- با آنکه طرف‌های کُرد در سوریه برای از سرگیری مذاکرات اعلام آمادگی گرده‌اند، اما اختلافات جدی آن‌ها مانع از ادامه مذاکرات تا این لحظه شده است.

به گزارش کُردپرس، اگرچه دو سال از آغاز نشست‌های گفت‌وگو میان احزاب اتحاد میهنی کُرد و شورای میهنی کُرد با هدف یکپارچه‌سازی موضع سیاسی کُردهای سوریه می‌گذرد، اما همچنان مشکلات و موانع زیادی بر سر راه توافق نهایی آن‌ها وجود دارد.

امروز منابع خبری نزدیک به دو طرف به کُردپرس، گفتند: متیو پرل، نماینده وزارت خارجه آمریکا در شمال شرق سوریه به دنبال بازگشت مذاکره کنندگان به میز گفتگو و تسریع روند دستیابی به توافق نهایی است، اما اختلافات جدی طرفین، اجازه از سرگیری گفت‌وگوها را نمی‌دهد

در این رابطه نصرالدین ابراهیم، ​​دبیر حزب دموکراتیک کُرد در سوریه "الپارتی" به رسانه‌های شمال سوریه، گفت: احزاب اتحاد میهنی در اوایل ماه جاری با متیو پرل سفیر ایالات متحده دیدار کردند تا در مورد از سرگیری گفت وگوهای کُردی- کُردی گفتگو کنند.

«ابراهیم» افزود: سفیر آمریکا آمادگی هیات شورای میهنی کُرد را برای از سرگیری گفتگوها به آنها ابلاغ کرد و به نوبه خود، ما نیز آمادگی خود را برای از سرگیری گفت وگو از نقطه ای که متوقف شده بود، اعلام کردیم.

وی بر اهمیت موفقیت این گفت‌وگو برای آنها و میانجی‌گر آمریکایی تاکید کرد، چرا که این توافق منجر به تشکیل مرجع عالی کُردی برای حل بسیاری از مشکلات باقی‌مانده می‌شود.

وی تاکید کرد که موفقیت گفت‌وگوی کُردی - کُردی منجر به ورود به حل بحران سوریه می‌شود و به همین دلیل است که واشنگتن از این گفتگو حمایت می کند و بر آن تاکید دارد.

از اواسط دسامبر ۲۰۲۰، دیوید براونشتاین، معاون جدید فرستاده ایالات متحده در امور سوریه، چندین بار با دو طرف گفتگو و ملاقات کرد و بر اصرار کشورش در به سرانجام رسیدن گفتگوهای دو طرف کُرد در سوریه تاکید کرد.

این مقام آمریکایی به دو طرف اعلام کرده بود: «اتحاد کُردها در سوریه» یک هدف راهبردی برای کشورش است و از طریق این گفت‌وگو تلاش می‌کند که کُردها را در روند سیاسی مشارکت دهد.

دبیر حزب دمکرات کُرد در سوریه اعلام کرد که روابط بین اداره خودمختار و اقلیم کردستان عراق نیز در حال بهبودی است.

همچنین سلیمان اوسو، دبیرکل حزب اتحاد کُرد در سوریه، روز یکشنبه اعلام کرد: آن‌ها تمایل خود را برای از سرگیری گفتگوها ابراز کرده‌اند.

وی افزود: آنها به طرف آمریکایی و رهبری نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) آمادگی خود را برای بازگشت به مذاکرات، اما با شرایط جدید، اطلاع داده‌اند.

اوسو در خصوص شرایط گفت: اولا سند گفت‌وگوها به رسانه ها اعلام شود و ثانیا محتوای آن اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون چیزی از طرف آمریکایی در مورد اجرای این شرایط دریافت نکرده ایم.

کد خبر 30940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha