هدف سدسازی‌های ترکیه فشار سیاسی بر کشورهای منطقه است

سرویس سوریه- یک کارشناس محیط زیست اعلام کرد: پروژه سدسازی ترکیه و عوامل سیاسی موجب خشکسالی در سوریه و عراق شده‌اند.

به گزارش کُردپرس، یک مقام مسئول در امور محیط زیست اقلیم کُردستان عراق روز امروز، گفت: عوامل سیاسی در پرونده آب میان کشورهای ترکیه، عراق و سوریه تأثیر گذاشته است. سوریه و عراق دارای مشکل آب هستند و سطح رود فرات بشدت پایین آمده است و این دو کشور را با چالش بزرگی برای مقابله با خشکسالی و کمبود منابع آبی و مشکلات اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن مواجه کرده است.

عبدالرحمن صدیق، رئیس اداره حفاظت و بهبود محیط زیست در اقلیم کردستان به رسانه‌های شمال سوریه، گفت: کاهش سطح آب در سوریه و عراق به عوامل طبیعی بستگی دارد.

وی افزود: اما ما عوامل سیاسی را به آن اضافه می کنیم که در نتیجه تنش روابط میان ترکیه و سوریه ایجاد شده‌اند و منجر به ساخت سدهای زیادی توسط کشور ترکیه شده است.

صدیق خاطر نشان کرد: ترکیه با احداث سدهای زیادی آب‌ فرات را تصرف کرده است. آن‌ها مقدار بسیار محدودی از سهمیه‌ای که سه کشور پیشتر بر سر آن به توافق رسیده بودند را رها می‌کنند و آب این سدها برای آبیاری به مناطق کشاورزی ترکیه بازمی‌گردند.

دکتر عبدالرحمن صدیق تاکید کرد: ترکیه قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و این در حالی که کشورهای بزرگ سکوت کرده‌اند. این اقدام به سوریه آسیب می‌زند و وقتی درصد آب ورودی به سوریه کاهش یابد، درصد ورودی به عراق نیز کاهش می‌یابد.

وی افزود: در حال حاضر بعلت کاهش شدید ورودی آب به سوریه نمی‌توانیم میزان آب بین دو کشور را تعیین کنیم. این امر منجر به تأثیرگذاری بر جنبه‌های کشاورزی و اقتصادی، وقوع خشکسالی و آسیب به تنوع زیستی منطقه می‌شود.

صدیق تاکید کرد: راه حل ها این مشکل این است که برنامه هایی برای حل مشکلات سیاسی از طریق مذاکره، نه از طریق جنگ یا اختلافات نظامی، ارائه دهیم.

صدیق در خصوص دلایل دیگری که منجر به خشکسالی شده است، گفت: تغییرات اقلیمی که در حال حاضر در جهان در حال وقوع است در بسیاری از کشورهای جهان دارای اثراتی است.

وی گفت: پوسته زمین دیگر قادر نیست پس از جنگی که در عراق و سوریه به وقوع پیوست، شرایط را تحمل کند، لذا باید این اختلافات پایان یابند. همچنین چرای بی رویه دام، پوشش گیاهی را از بین می‌برد و منجر به تکه تکه شدن خاک و فروپاشی این پوسته می‌شود.

هفدهم ژوئن مصادف با روز جهانی مبارزه با بیابان زدایی است و در این روز سازمان ملل توصیه کرد با هماهنگی و مشارکت در تدوین یک طرح منطقه ای شامل ایران، ترکیه، سوریه، اردن، عربستان، مشکل بیابان زدایی و خشکسالی حل شود.

کد خبر 31111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha