نمی خواهیم پارتی را متهم کنیم/PKK ضامن خودمختاری اقلیم کردستان است

سرویس ترکیه - مراد قاراییلان جنگ اخیر در کردستان عراق را مسئله مرگ و زندگی دانست و، از رهبران پارتی خواست تا دست از حمایت از ترکیه بردارند و جلوی جنگ کردها با یکدیگر را بگیرند.

به گزارش کردپرس، مراد قاراییلان عضو کمیته اجرایی حزب کارگران کردستان (PKK) جنگ اخیر در کردستان عراق را جنگ مرگ و زندگی برای کردها دانست و از همه مردم خواست تا هر کاری از دستشان بر می آید برای شکست دشمن مشترک (ترکیه) انجام دهند. او از پارتی خواست تا دست از حمایت حکومت ترکیه بردارد و جلوی جنگ کردها با کردها را بگیرد.

مراد قاراییلان در مصاحبه ای تصویری با فرات، با اشاره به شکست ترکیه در عملیات یک سال گذشته خود در اقلیم کردستان گفت: «حکومت AKP-MHP این جنگ را برای نسل کشی کردها راه انداخته است. آنها که تنها یک سال دیگر فرصت زمامداری حکومت را دارند، حمله های جدید علیه کردستان عراق را راه انداخته اند.»

او با بیان این که حملات ترکیه به شکل ملایم تری از نیمه های آوریل آغاز شده اند گفت: «این جنگی که به راه افتاده یک عملیات ساده نیست بلکه یک جنگ تمام عیار و گسترده است. من حتی فکر نمی کنم که چنین جبهه های جنگی در اوکراین نیز وجود داشته باشد. جنگی که همزمان از طریق هوایی و زمینی و با استفاده همزمان از بالگردها و جنگنده ها و هواپیماهای شناسایی و پهپادها، همچنین پاسگاه های مرزی رخ می دهد.» او هدف از جنگ را اشغال کامل کردستان عراق دانست.

قاراییلان با حیاتی دانستن این جنگ برای شرکای ائتلاف حاکم ترکیه گفت: «آنها به دلیل دزدی ها و جنایت هایشان اگر در این جنگ شکست بخورند باید به گوشه زندان بیافتند برای همین هم تمام امکانات ترکیه را برای جنگ بسیج کرده اند.»

او افزود: «تنها هدف ترکیه از این جنگ شکست PKK نیست. بلکه ترکیه همه دستاوردهای مردم کرد را نشانه گرفته است. بنابراین این جنگ برای مردم کرد جنگی استراتژیک است، جدالی بین مرگ و زندگی است.»

او خطاب به همه کردها گفت: «اگر احزاب حاکم ترکیه در این جنگ موفق شوند، نسل کشی را در کل کردستان اعمال می کنند. وگرنه این همه هزینه را به جان نمی خریدند.»

قاراییلان درباره دیدارهای اخیر مقامات اقلییم کردستان با مقامات ترکیه گفت: «ما نمی خواهیم به آنها بهتان ناروا بزنیم. اما برخی اتفاقات آشکار هستند. اگرچه نیروهای پارتی تا کنون حمله مستقیمی به نیروهای PKK نداشته اند اما آنها در روزهای اخیر در حال استقرار نیروهای خود در دره لوک و شلادیزه هستند. ما برای پیشگیری از جنگ مستقیم بین نیروهای کرد تلاش زیادی کرده ایم. ما نمی خواهیم نیروهای پارتی موضع ضد کردی داشته باشند.»

قاراییلان در ادامه جنگ بین نیروهای کرد را پروژه ترکیه دانست و گفت که این جنگ هیچ برنده ای نخواهد داشت. او از پارتی و دولت اقلیم کردستان خواست تا از برنامه های نژادپرستانه حکومت ترکیه علیه کردها حمایت نکنند. قاراییلان گفت: «اگر پارتی به نیروهای ترکیه اجازه ندهد، آیا آنها می توانند خاک کردستان را اشغال کنند؟»

او با بیان این که PKK ضامن اقتدار و خودمختاری اقلیم کردستان است، گفت: «اگر نیروهای PKK نبودند، حکومت ترکیه از هیچ چیز نمی ترسید و با پارتی و بقیه نیروها گفتگو نمی کرد. پس از نابودی PKK نوبت به همه احزاب و کردهای دیگر از جمله خود پارتی نیز می رسد. پارتی با حمایت از ترکیه تیشه به ریشه خود می زند.»

قاراییلان افزود: «سیاست مدارهای کرد باید این تهدید را ببینند و در برابر آن موضع بگیرند.»

عضو ارشد PKK در پایان با مخاطب قرار دادن رهبران پارتی دو خواست PKK را از پارتی بر زبان آورد و گفت: «اول این که اجازه ندهید این جنگ به جنگ کرد علیه کرد تبدیل شود، دوم این که پارتی باید به همکاری خود با دولت ترکیه علیه نیروهای کرد پایان دهد.»

کد خبر 31133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha