کاهش ٥٥ میلیون مترمکعبی حقابه کشاورزی در مهاباد/ سیستم آبیاری نوین در انتظار!

سرویس آذربایجان غربی- نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: حقابه کشاورزی در مهاباد بنا بر مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه ٥٥ میلیون مترمکعب کاهش یافته، در حالیکه این موضوع بدون در نظر گرفتن درصد پیشرفت طرح‌های آبیاری انجام گرفته است.

به گزارش کردپرس، بلایی که ستاد احیای دریاچه ارومیه بر سر استان آذربایجان غربی آورد، کمتر از تبعات خشک شدن دریاچه نبود.

در این سال ها که به بهانه احیای دریاچه کرور کرور اعتبار و کمک های بین المللی دریافت کردند و بنا بر اعلام رسمی خود این ستاد، 15 هزار میلیارد تومان خرج شد، اما دریاچه ارومیه آب رفت!.

نبود مدیریت یکپارچه و اصولی در بحث پروژه‌های آبیاری با سیاست های کاهش حقابه ستاد نیز هم خوانی ندارد. ستاد احیای دریاچه ارومیه تغییر الگوی کشت را در برنامه داشت اما این امر محقق نشد و امروز شاهد عدم توازن آب مصرفی و الگوی کشت هستیم. در همان حال ستاد احیای دریاچه از توسعه واحد های گلخانه ای در استان ممانعت می کرد!

در ۵ سال اخیر حدود ۵۰ درصد حقابه کشاورزان منطقه کاهش یافته و بیش از هزار پرونده آبیاری تحت فشار در آذربایجان غربی بدون تامین اعتبار مانده است.

در این سال ها که کشاورزان آذربایجان غربی در مضیقه بی آبی بودند، ستاد احیای دریاچه ارومیه، به بهانه های واهی همین حق آبه دریاچه را برای شرب و صنعت! راهی آذربایجان شرقی می کرد.

جلال محمودزاده در این باره به کردپرس می گوید: میزان حق آبه بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۴۵ میلیون مترمکعب بوده و این در حالی است که امسال این میزان بدون در نظر گرفتن پروژه‌های بهره برداری شده به ۹۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است

او ادامه داد: هم اکنون ۳۴۰ هکتار از اراضی دشت مهاباد به سیستم آبیاری نوین مجهز شده که این میزان موجب تنها ۱.۵ میلیون متر مکعب صرفه جویی در آب است.

محمودزاده بیان کرد: طبق مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه بر اساس میزان بهره برداری از طرح‌های آبیاری هر ساله ٨ درصد از حقابه باید کاهش پیدا کند اما در مهاباد این کاهش میزان آب کشاورزی بدون در نظر گرفتن درصد پیشرفت طرح‌های آبیاری بوده است.

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تا زمانی که تمام ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی پایاب سد مهاباد تحت پوشش سیستم آبیاری قرار نگیرد نباید از سهمیه آبیاری سنتی کاسته شود.

کد خبر 31442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha