«اورامانات» سهمش را از آب «سیروان» می خواهد / دکتر محمدآشنا عباس منش

سرویس کرمانشاه _ " نگذارید مردم اورامانات بویژه مردم شهرستان پاوه از آب سیروان و این سد بی بهره بمانند، ما مصداق ضرب المثل معروف " دست ما کوتاه و خرما بر نخیل " نباشیم. توسعه پایدار و متوازن ، توسعه ای است که همه در آن شریک باشند و از آن سهمی ببرند، آن هنگام است که می توان به آن " توسعه ملی " گفت. ".

همه می دانیم که در همه دنیا سدها و صنعت سد سازی چه مشکلاتی برای منطقه ای که سد در آنجا ایجاد شده _ بویژه در حوزه زیست محیطی _ به وجود می آورد. آب سیروان با ایجاد سد داریان و سد هیروی و تونل انتقال نوسود شهرستان پاوه که مطالعات ، اجرا و ساخت آن در سال های گذشته انجام گرفته است، با هدف سیراب نمودن زمین های کشاورزی دیم و مصارف صنعتی و شرب زمینه توسعه منطقه غرب و در ادامه جنوب غربی ازجمله استان های کرمانشاه، ایلام و را فراهم می کند، اما اورامانات از آب سیروان چه سهمی دارد؟

لازم به گفتن نیست در منطقه ای که سد داریان احداث شده، آه و حسرت جوانان اورامانات بویژه جوانان شهرستان پاوه به آسمان ها رفته و سوسوی چشمان آنها نزدیک است که به تاریکی برسد. از مسئولان نظام و هیات دولت و وزارت نیرو می پرسم که آیا توسعه پایدار معنایش این است؟ آیا محرومیت زدایی و کلان محوری در برنامه ها و نگاه ملی به پروژه ها چنین است؟ به نظر شما ثبت جهانی اورامانات که به قول استاندار کرمانشاه فرصت طلایی برای توسعه منطقه است، با این تشنگی باغات و زمین های کشاورزی و صنعت ناپایدار امکان پذیر است؟ به نظر می رسد کمیته ویژه پیگیری ثبت جهانی اورامانات باید این مسئله مهم تامین آب شرب و کشاورزی و صنعت و دامداری منطقه اورامانات را جدی بگیرد، پیگیری مسئولان امر و جلب همکاری و مشارکت مردم در فراهم نمودن بسترهای لازم برای تحقق این مهم ضروری است و گرنه ثبت جهانی اورامانات بر روی کاغذ، دردی را دوا نمی کند.

مردم اورامانات با سد داریان و حق آبه دیگر شهرها و استان ها مشکلی ندارند چرا که معتقد هستند که این سد و این آب ملی است ، اما قرار نیست همه در این آب و خاک سهیم باشند ولی مردم اورامانات از این منابع سهمی نبرند و تشنگی باغات و بیکاری جوانان منطقه تنها سهم ما از توسعه ملی باشد. از شما می پرسم آیا آه و حسرت و سوسوی چشمان جوانان بیکار ما و نگاه با حسرت مادران و پدران آنها را دیده اید؟ چرا جوانان ما نباید در منطقه خود مشغول به کار شوند؟ چرا جوانان ما باید آواره شهر و دیار غریب بشوند ، این در حالی است که شما ادعا دارید با احداث این سد و سیراب شدن زمین های دیم استان های نامبرده نه تنها موجبات توسعه و تولید محصولات کشاورزی را فراهم نموده اید بلکه از نظر اجتماعی نیز باعث مهاجرت معکوس شده و مردم شهرها و روستاهای زیرمجموعه حوزه آبریز جدید حاصل شده از سد داریان شده اید؟!

سهم مردم ما از آب سیروان و سد داریان باید ویرانی خیابان های شهر پاوه و جاده های دسترسی به سد داریان و تخلیه و جابه جایی خانوارها در روستای هجیج و ... ، مدفون شدن چشمه معروف معدنی " بل " ( که برندی جهانی بود)، و نیز به بن بست کشاندن روستاهای منطقه و قطع راه های ارتباطی روستاهای اورامانات استان کرمانشاه و استان کردستان در حوزه پاوه به کامیاران و سروآباد و مریوان و ... باشد؟

خواسته ها و مطالبات ما مشخص است و وزارت نیرو و دولت تدبیر و امید باید حق آبه ی مردم شهرستان های منطقه اورامانات که آب از این حوزه دپو شده و سد در آن احداث گردیده ، را بدهد. مطالبات ما به طور مشخص و مختصر این است :

  1. سیراب نمودن زمین های کشاورزی و باغات روستاها و شهر پاوه که در بی آبی و عدم رسیدگی دارد نفس های آخر را می زنند. این درحالی است که پاوه پربارش ترین شهرستان استان است اما عدم مدیریت صحیح منابع آب ، عدم استقرار و نبود دستگاه های متولی در شهرستان باعث به وجود آمدن این مشکلات گردیده است.
  2. شهرستان های جوانرود و روانسر نیز برای آب شرب و مصارف صنعتی و شهرستان ثلاث باباجانی برای کشاورزی و دامداری باید از آب سیروان و سد داریان منتفع و سیراب گردند که هر سه شهرستان در مسیر انتقال آب سد داریان و سد هیروی و تونل انتقال آب مرخیل و نوسود به دیگر شهرستان ها و استان های مورد نظر قرار گرفته اند.
  3. گفتنی است در پروژه سامانه سردسیری اگر آب از این مسیر یادشده انتقال یابد دشت های کرمانشاه نیز سیراب شده و آب شرب شهرکرمانشاه و احتمالا هرسین را تامین نماید که نزدیک به 70درصد جمعیت استان را شامل می شود.

توسعه ملی، متوازن و پایدار در منطقه اورامانات با نادیده انگاشتن و ندیدن پتانسیل های توسعه محور منطقه رها شده که تبعات اجتماعی و فرهنگی زیادی داشته و زمینه را برای هجوم آسیب های اجتماعی مختلف فراهم می کند. نگذارید مردم اورامانات بویژه مردم شهرستان پاوه از آب سیروان و این سد بی بهره بمانند، ما مصداق ضرب المثل معروف " دست ما کوتاه و خرما بر نخیل " نباشیم. توسعه پایدار و متوازن ، توسعه ای است که همه در آن شریک باشند و از آن سهمی ببرند ، آن هنگام است که می توان به آن " توسعه ملی " گفت.

لازم به یادآوری است که در توسعه پایدار علاوه بر توجه به مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی، تاکید ویژه ای بر مولفه های زیست محیطی و سیاسی توسعه پایدار شده است که ابعاد توسعه پایدار شامل پایداری اکولوژیکی ازجمله توجه به منظر بومی منطقه به لحاظ ریخت شناسی و بوم شناختی در حوزه سدسازی و توجه به حق آیندگان در برخورداری از منابع زیستی و استفاده درخور از این منابع است که باید در بهره برداری از این سد همواره مورد توجه قرار گیرد.

چشم به راه اندیشه کارساز و اقدام عملی مسئولان نظام ، دولت تدبیر و امید ، نمایندگان مردم استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و وزارت نیرو هستیم.

کد خبر 318416

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha