سوءاستفاده  از مرزنشینان کردستانی/سودهای میلیاردی به جیب چه کسانی می رود

سرویس کردستان- کارت های مرزنشینی طرحی بود که چند سال پیش در جهت تسهیل تجارت کالا برای مرزنشینان صادر شد و یکی از راه هایی که مرزنشینان می توانستند به بازارچه های مرزی رفت و آمد کنند، داشتن همین کارت ها بود.

به گزارش کرد پرس، صدور کارت مرزنشینی به نوعی برای مرزنشینانی که هیچ کسب و کاری در مرزهای کردستان نداشتند، بسیار با ارزش به نظر می رسید اما دیری نپایید که راه های سوءاستفاده از این کارت ها توسط فرصت طلب ها باز شد.

مرزنشینان ساده دل کارت هایشان را به دلال ها اجاره می دهند و آنها با استفاده این کارت ها واردات انجام می دهند و سهم مرزنشینان تنها 700 هزار تا 2 میلیون و 800 هزار تومان پول نقدی بود که بسیاری از مردم می گویند این پول یا به دستشان نمی رسد و یا بسیار کمتر از حقی است که باید به آنها برسد؛ اما چاره ای ندارند، چرا که اگر خودشان بخواهند واردات انجام بدهند، نیاز به سرمایه دارند و اگر کارت هایشان را به سرمایه ‌دارها اجاره بدهند، ممکن است گرفتاری های عجیب و غریبی گریبانشان را بگیرد.

خیلی هایشان بی سواد و فقیر هستند و چون از مسائل حقوقی خبر ندارند، دچار سوءاستفاده سرمایه داران می شوند و جالب است مواردی از سوءاستفاده از فقر و ناآگاهی مرزنشین ها توسط تاجرانی انجام می شود که جایزه همایش های مختلف را گرفته اند و در بین همکارانشان خوشنام هستند اما فقر و ناآگاهی بسیاری از مرزنشینان راه سوءاستفاده‌های کلان از آنها را باز کرده است.

صدور 177 هزار کارت مرزنشینی در کردستان

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تا کنون 32 هزار کارت مرزنشینی برای مردم روستاهای مرزی کردستان صادر شده تا مرزنشینان بتوانند از سود حاصل از واردلات کالا از طریق مرزهای استان به صورت قانونی برخوردار شوند.

بختیار خلیقی می گوید که در سال گذشته از طریق مرزهای رسمی کردستان 76 میلیون دلار کالا وارد گمرکات شده که سود حاصل از تخفیفات کارت های مرزنشینی 124 میلیارد تومان بوده است.

سود 3 میلیون تومانی مرزنشینان کجاست؟

در حال حاضر 11 کارگزار با استفاده از کارت های مرزنشینی اقدام به واردات 700 قلم کالا می کنند و بر اساس یک توافق دوجانبه بین آنان و مرزنشینان به ازای هر 700 هزار تومان تخفیف گمرکی 350 هزار تومان به کارگزاران رسیده و 350 هزار تومان دیگر نیز باید به صاحب کارت پرداخت می شد.

با یک حساب سرانگشتی اگر کارگزاران سود 124 میلیارد تومانی حاصل از تخفیفات گمرکی ناشی از این واردات را بین 16 هزار کارت مرزنشینی فعال، تقسیم می کردند باید به هر نفر در سال گذشه رقمی معادل 3 میلیون و 350 هزار تومان پرداخت می شد.

بسیاری از مردم مرزنشین ساده دل کردستانی در سال 1400 بین 350 تا 700 هزار تومان دریافتی داشته اند که نشان می دهد کارگزاران و تجاری که از کارت های مرزنشینی استفاده کرده اند به نوعی از آن سوءاستفاده کرده و پول های هنگفتی را به جیب زده اند.

طرحی که قرار بود برای مردم فقیر مرزنشین منبع درآمدی باشد این روزها به منبعی برای درآمد بیشتر تجار و واردکنندگانی ایجاد شده که با از این کارت ها سوءاستفاده می کنند و اکنون باید پای نهادهای نظارتی به این موضوع باز شود تا مشخص شده سودهای کلانی که از راه واردات 700 قلم کالای مشخص شده در سال 1400 به دست آمده، به حساب چه کسانی واریز شده است؟

کد خبر 32032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha