تضعیف سرمایه مردم توسط تعاون روستایی

سرویس کردستان – عملکرد ضعیف شبکه زیر مجموعه تعاون روستایی و نبود مدیریت با علم و دانش باعث شده سرمایه روستائیان دیواندره در تعاونی های روستایی هر روز آب برود.

به گزارش کردپرس، فروش اموال شرکت های تعاونی ، مزایده گذاشتن این اموال به دلیل عدم توانایی پرداخت هزینه ها یا تعطیلی تعدادی از شرکت های تعاونی روستایی در شهرستان دیواندره روندی است که اخیرا در دیواندره شاهد آن هستیم.

کارکنانی که سال ها در این تعاونی ها زحمت کشیده اند امروز با حضور در راهروها دادگاه به دنبال حق خود می گردند. شرکت های که به دلیل عدم مدیریت نه تنها نتوانسته اند سرمایه اولیه را حفظ کنند بلکه زیان ده هستند و کارکنان آنها به حداقل رسیده است.

چه افرادی در تحویل گندم بی کیفیت دست داشته اند

در آخرین خرید تضمینی گندم دو شرکت تعاونی در دیواندره صدها میلیون کسری ریالی افت را داشته اند که توسط غله هم صورتجلسه شده است دستگاه های نظارتی باید به این موضوع ورود کنند که گندم بی کیفیت از چه افرادی و با چه نیتی بجای گندم با کیفیت رسید شده است که امروز مدیران باید از سرمایه اعضای شرکت که همان روستائیان و کشاورزان هستند زیان را پرداخت کنند.

افرادی به هر واسطه ای که داشته اند گندم بی کیفیت تحویل داده اند رسید گندم با کیفیت گرفته اند و امروز شرکت تعاونی که سرمایه مردم در آن است باید زیان آن را به غله پرداخت نماید!

تجلیل جالب!

نکته جالب توجه اینجاست به پیشنهاد مدیر تعاون روستایی شهرستان از مدیر عامل این دو شرکت در جلسه کارگروه نظام یارانه گندم توسط شخص فرماندار تقدیر می شود جا دارد شفاف سازی در این زمینه صورت پذیرد که بر اساس چه شاخص های این افراد توسط بالاترین مقام شهرستان که وظیفه نظارتی دارد تقدیر شده اند.

گفتنی است سال گذشته نیز مرکز خرید یکی از همین شرکت ها به دلایل عدم دقت و استاندارد قبل از پایان خرید گندم توسط غله تعطیل شد.

سرمایه گذاران فراری از تعاون روستایی

«نظر افضلی» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ارتباط با عملکرد ضعیف تعاونی روستایی در ابتدای سال جاری اظهار کرد: " سازمان تعاون روستایی با امکاناتی که دارد، نتوانست به سوددهی برسد و به همین دلیل سرمایه‌داران از سرمایه‌گذاری در این بخش اجتناب کردند؛ زیرا سودی عایدشان نمی‌شد، لذا در زمینه جذب سرمایه‌گذار در تعاونی‌های روستایی و تولیدی دچار مشکل هستیم."

این نماینده مجلس در ادامه نیز در گفت و گو با یکی از رسانه ها چنین بیان کرده است: " در همه دنیا تعاونی‌ها نقش موثری در پیشبرد کارها ایفا می‌کنند، اما در کشور ما تعاونی‌ها ‌ازجمله ‌سازمان تعاون روستایی عملکرد مطلوبی نداشته و بیش‌تر بر روی تصمیمات فردی جلو رفته است و نتوانسته مدیریت درستی را ارائه کند. سازمان تعاون روستایی ‌درواقع ‌به بخش خدمات بسنده کرد و به مرکز فروش تبدیل شد."

وظیفه شرکت تعاونی های روستایی

تعاونیهای روستایی چند منظوره بوده وبه فعالیتهای مختلف خدماتی، تولیدی، بازرگانی و ترویجی می پردازند که این فعالیتها در راستای اهداف و سیاستهای حمایتی دولت در جهت توسعه بخش کشاورزی و حمایت از روستاییان قرار دارد بطوری که توزیع وامهای معیشتی اعضاء تعاونیها، توزیع سوخت روستاییان، توزیع حدود ۶۵ درصد کود شیمیایی، توزیع سایر نهاده های کشاورزی نظیر سموم دفع آفات، بذور گیاهی، ماشین آلات کشاورزی و قطعات یدکی آنها و توزیع کلیه کالاهای کوپنی روستاییان نظیر برنج، روغن نباتی، قندوشکر، آرد و همچنین خرید تضمینی محصولات کشاورزی به میزان قابل توجهی از طریق این تعاونیها صورت می پذیرد. علاوه بر آن خرید وفروش محصولات غیر تضمینی وتهیه وتدارک کالاهای مصرفی و مواد غذایی مورد نیاز روستاییان با وجود بیش از یازده هزار فروشگاه تعاونی صورت می گیرد.

عملکرد ضعیف این شبکه در دیواندره

شرکت های تعاونی روستایی بازوان توانمند دولت در کشور هستند که در توزیع کالاهای یارانه ای و فعالیت های کشاورزی خدمات شایانی را رائه می کنند اما متاسفانه در کردستان و بویژه شهرستان دیواندره این شرکت ها روز به روز ضعیف تر و به زبانی ساده تر با فروش اموال و از بین بردن سرمایه اولیه خود را سرپا نگه داشته اند.

کد خبر 3204

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha