سرشماری گونه های نادر سمندر در آذربایجان غربی آغاز شد

سرویس آذربایجان غربی- سرپرست حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: گونه‌های نادر سمندر کُردستانی و سمندر آذربایجانی در ۶ شهرستان این استان سرشماری می شود.

به گزارش خبرنگار کردپرس، سعید شهند در این خصوص افزود: سرشماری دو گونه از سمندر که جزو گونه‌های کمیاب و نادر در مناطق کوهستانی استان می باشد، در شهرستان های ارومیه، مهاباد، بوکان، پیرانشهر، سردشت و اشنویه از ١٩ اردیبهشت و به مدت ۱۵ روز آغاز می شود.

شهند با بیان اینکه این سرشماری با حضور ۷ تیم ۴ نفره از کارشناسان و محیط‌بانان یگان حفاظت این اداره کل انجام می شود، افزود: در این طرح سمندرها را علامت‌گذاری می‌کنند تا در سرشماری بعدی ماندگاری و حضور این گونه در آن زیستگاه رصد شود.

او اضافه کرد: این برنامه آماربرداری دوبار و به فاصله زمانی ۱۰ روز در زیستگاه سمندر در این مناطق تکرار می‌شود تا آمار تقریبی فراوانی جمعیت این گونه در این زیستگاه‌ها مشخص شود.

شهند با اشاره به اهمیت سرشماری این نوع دوزیست در طبیعت گفت: در این پایش، جویبارهای منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از جمع‌آوری آمار، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفاظت از سمندرها توسط سازمان مرکزی و اداره کل استان انجام می‌شود.

سرپرست محیط زیست استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: این‌گونه جانوری علاوه بر آذربایجان‌غربی در مناطق غربی استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز شناسایی شده است.

گفتنی است؛ سمندر از راسته دوزیستان دُمدار و خانواده سالاماندریده (سمندرها) بوده که در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته به‌شدت در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده و زیستگاه آن چشمه‌سارها، جویبارها و آب‌های روان و زلال است.

تاکنون، ٧ گونه سمندر به نام‌های سمندر غارزی، سمندر کوهستانی لرستانی (امپراطور)، سمندر کوهستانی کردستانی (خال زرد)، سمندر کوهستانی آذربایجانی، سمندر آتشین، سمندر تاج‌دار جنوبی و سمندر جویباری ایرانی در کشورمان شناسایی و نامگذاری شده است.

کد خبر 32153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha