تبعیض در تخصیص اعتبارات سیستم آبیاری نوین آذربایجان غربی

سرویس آذربایجان غربی- معاون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی سیستم های نوین آبیاری در اراضی مستعد شمال استان آذربایجان غربی از تسریع تخصیص اعتبارات خبر داد، این در حالی است که بسیاری از پرونده های آبیاری تحت فشار در جنوب آذربایجان غربی بدون تامین اعتبار باقی مانده اند!

به گزارش کردپرس، در ۵ سال اخیر حدود ۵۰ درصد حقابه کشاورزان آذربایجان غربی در راستای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه کاهش یافته اما پیشرفتی در راندمان آبیاری نوین در استان حاصل نشده است و هم اکنون بیش از هزار پرونده آبیاری تحت فشار در آذربایجان غربی بدون تامین اعتبار مانده است!

طبق مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه بر اساس میزان بهره برداری از طرح‌های آبیاری هر ساله ٨ درصد از حقابه باید کاهش پیدا کند اما در جنوب استان این کاهش میزان آب کشاورزی بدون در نظر گرفتن درصد پیشرفت طرح‌های آبیاری بوده است.

در مقابل وضعیت پروژه های آبیاری نوین در شمال استان مطلوب تر است و بنا بر گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ؛ «۶۲ هزار از اراضی مستعد شمال استان در حال تجهیز به سیستم های نوین آبیاری بوده و تاکنون بیش از ۹۵ درصد از کل پروژه به اتمام رسیده که در صورت تخصیص آب مورد نیاز تکمیل و تحویل کشاورزان و بهره برداران منطقه می شود».

اکبر کرامتی افزود: با اتمام این طرح شمال استان به بزرگترین منطقه تولید انواع محصولات استراتژیک کشاورزی تبدیل خواهد شد.

او افزود: برای تکمیل و اتمام طرح بیش از یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که با پیگیری های انجام شده این اعتبار در اختیار این طرح قرار می گیرد.

روز گذشته هم معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از روند اجرایی پروژه ۶۲ هزار هکتاری شبکه آبیاری فرعی زهکشی شمالغرب کشور در شهرستان های ماکو؛ پلدشت چایپاره بازدید و ضمن دیدار با کشاورزان و بهره برداران منطقه ، مشکلات موجود را بررسی کرد.

عباسی در حاشیه این بازدید اظهار کرد: خوشبختانه در بازدیدهایی که از روند اجرای طرح انجام شد و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، اغلب نواحی فعال شدن و عملیات بهره‌برداری در حال اجرا است و طی یک سال آینده بخش زیادی از ٢٠ هزار هکتاری که تامین آب شده از مجموع ٤٠ هزار هکتار به بهره‌برداری می رسد.

او تاکید کرد: برای بحث اعتبارات هم خوشبختانه هم در مصوبات سفر هیات دولت اعتبارات خوبی برای این پروژه‌ها تصویب شده است، هم در بودجه‌های سنواتی نیز اعتباراتی برای این کار پیش بینی شده و روند تخصیص اعتبارات با توجه به پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمالغرب کشور در آذربایجان غربی تسریع می یابد.

مجموع این اقدامات در حالی است که از مجموع ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی پایاب سد مهاباد تنها ۳۴۰ هکتار به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است و میزان حق آبه بخش کشاورزی هم از حدود ۱۴۵ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۹۲، بدون در نظر گرفتن پروژه‌های بهره برداری شده به ۹۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است!

پیشتر نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفته بود: حقابه کشاورزی در مهاباد بنا بر مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه ٥٥ میلیون مترمکعب کاهش یافته، در حالیکه این موضوع بدون در نظر گرفتن درصد پیشرفت طرح‌های آبیاری انجام گرفته است.

کد خبر 32370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha