32 میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی آثار تاریخی کردستان هزینه شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: برای مرمت و بازسازی آثار تاریخی کردستان در سال گذشته 32 میلیارد تومان هزینه شده است.

به گزارش کرد پرس، یعقوب گویلیان گفت: آثار تاریخی، بخش عمده‌ای از فرهنگ و تمدن ایرانیان محسوب می‌شود که در دوره‌های مختلف پابرجا مانده و در این میان بناها، بافت‌ها و محوطه‌های باستانی فراوانی در کردستان واقع شده‌اند که هر‌کدام از آنها نشانی از هنر، معماری، فرهنگ و تمدن ایرانی دارند.

وی افزود: از مهمترین این گنجینه‌های تاریخی می‌توان به عمارت آصف (فاز اول موزه مردم‌شناسی خانه کرد)، عمارت ملالطف‌ا... (موزه باستان‌شناسی)، عمارت و باغ وکیل‌، عمارت و چهارباغ خسروآباد، عمارت مشیردیوان، مسجد و مدرسه دارالاحسان (جامع سنندج)، پل قشلاق، بازار سنندج، معبد هراکلس و معبد میترا در قلعه‌شهر غار کرفتوی دیواندره، قلعه مریوان، پل تاریخی گاران در مریوان، دهها بافت تاریخی در منظر منطقه جهانی هورامان در سروآباد، کاخ‌دژ زیویه و مسجد دو مناره در سقز، قلعه قم‌چقای و قلعه و پل تاریخی صلوات‌آباد در بیجار، قلعه و حمام قصلان و پل فرهادآباد در قروه، گنبد منصوب به امام‌زاده شیدا در دهگلان، زيارتگاه حضرت عكاشه و ... اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اظهار کرد: موزه‌ها و بناهای تاریخی این استان جزء زیباترین و پربازدید‌ترین اماکن ایران هستند و در سال گذشته بیش از ۳۵ هزار نفر گردشگر و مسافر از ۵ موزه و بنای تاریخی شاخص استان بازدید کردند.

گویلیان بالاترین حجم بازدید گردشگران از جاذبه‌های تاریخی استان در سال ۱۴۰۰ را مربوط به خانه کرد سنندج با ۱۳ هزار و ۹۴۴ بازدید، غار کرفتو با ۱۰ هزار و ۵۳۸ نفر، موزه قرآن نگل با 5 هزار ۳۴۱ نفر، کاخ موزه خسروآباد با 3 هزار و ۵۸۴ نفر و عمارت مشیر دیوان را نیز با یک هزار و ۷۴۵ نفر عنوان کرد.

وی حفظ، نگهداری و معرفی بهینه موزه‌ها و بناهای تاریخی این استان را که از سرمایه‌های با ‌ارزش استان هستند، از وظایف ذاتی این اداره کل دانست و ادامه داد: سال گذشته ۵ بنا و اثر ارزشمند سطح استان شامل عمارت مشیر دیوان، کاخ موزه خسروآباد، حمام قصلان قروه، حمام حاج صالح سقز و مجموعه صلوات‌آباد بیجار براساس الگوهای فنی و تاریخی بازسازی و مرمت شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با اشاره به صرف بیش از ۳۲ میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی آثار تاریخی استان در سال ۱۴۰۰، یادآور شد: ساماندهی بخشی از بافت تاریخی پالنگان، مرمت پل دلمرز، مرمت و احیای مسجد و حوض‌خانه و محوطه میدان‌گاهی روستای بزلانه و آسیب‌شناسی بافت تاریخی بزلانه، مرمت دیوانخانه ولایت کردستان اردلان( عمارت مشیردیوان)، مرمت و ساماندهی مقبره صفورا‌خانم هورامان، مرمت مشارکتی خانه‌های تاریخی روستایی، مرمت‌های حفاظتی و استحکامی و مرمت دیوارهای خشتی قلعه زیویه، کاخ موزه و چهارباغ خسروآباد، حمام قلعه‌شهر قصلان، حمام‌ حاج‌صالح سقز، قلعه‌شهر صلوات آباد بیجار و ساماندهی دسترسی ورودی به سایت تاریخی کرفتو از جمله اقدامات صورت گرفته این حوزه در سال گذشته بوده است.

گویلیان بیان کرد: همچنین مرمت‌های حفاظتی، استحکامی و جامع در بناها و مجموعه‌های مختلف تاریخی استان، همکاری و کمک‌های فنی و اعتباری به بخش خصوصی در احیای بناهای تاریخی با کاربری‌های مختلف فرهنگی و پذیرایی و اقامتی، مرمت بناهای شاخص از جمله ارتقای کمی و کیفی موزه ها از جمله مرمت موزه شهر سقز در حمام حاج‌صالح، مطالعات موزه منطقه‌ای خانه کرد و سایت‌موزه‌های ژیوار و کرفتو، مطالعات حفاظتی و معرفی و بازیابی قلعه‌شهرهای مهم استان در زیویه، حسن‌آباد، مریوان، پالنگان و بیجار، مطالعات بافت‌های مهم تاریخی استان در سنندج، سقز، بیجار، بانه و هورامان تخت و راه‌اندازی بانک سفال استان از دیگر اقدامات و برنامه‌های حوزه میراث‌فرهنگی استان در سال گذشته بوده است.

کد خبر 32675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha