لزوم اجرای آبیاری قطره ای در قروه/الگوی کشت جدی گرفته شود

سرویس کردستان- مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی بر اجرای طرح آبیاری قطره ای در شهرستان قروه تأکید کرد و از برقراری کشت قراردادی گندم به صورت سراسری در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، سهراب سهرابی بعد از ظهر امروز پنجشنبه در جریان بازدید از مزارع شهرستان قروه هدف از سفر خود به استان کردستان را جهت بررسی روند تولید گندم و اجرای پروژه طرح جهش تولید دیمزارها و روند بذور اصلاح شده دانست.

به گفته او استان کردستان یکی از مهمترین قطب های تولید گندم در کشور به ویژه در تولید گندم دیم محسوب می شود به طوری که حدود 10 درصد از اراضی سطح زیر کشت گندم کشور در کردستان قرار دارد.

او به میزان خرید گندم در سال جاری اشاره کرد و افزود: حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور زیر کشت گندم قرار دارند و در سال جاری حدود 2 میلیون و صد هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در استان های جنوبی تا به حال خریداری شده و همچنان برداشت گندم ادامه دارد.

تمهیدات لازم برای خشکسالی

سهرابی در پاسخ به این سؤال که چه تمهیداتی برای شهرستان های قروه و دهگلان به عنوان مناطق درگیر خشکسالی در نظر گرفته شده؟ بیان کرد: نخستین برنامه در این زمینه الگوی کشت محصولات زراعی و باغی کشور است که براساس استعداد اراضی، وضعیت منابع آبی، اقتصاد مناطق، وضعیت مکانیزاسیون و مجموعه ای از شرایط اکولوژی هر منطقه تعیین و اجرا می شود که اصلی ترین نگاه در این زمینه برای حفاظت از آب خواهد بود.

او سپس با اشاره به قیمت تضمینی گندم، تصریح کرد: برای این که بتوان هم الگوی کشت را رعایت و هم منابع آبی را مدیریت و هم نیاز کشور به محصولات اساسی را تأمین کنیم، یکی از سیاست های لازم تعیین قیمت تضمینی مناسب؛ متناسب با شرایط مدنظر است.

لزوم اجرای آبیاری قطره ای در قروه

سهرابی سپس به این سؤال خبرنگار کردپرس مبنی بر اینکه برای تغییر شیوه های آبیاری در قروه که همچنان از منابع زیرزمینی است، چه اقداماتی صورت می گیرد؟ چنین پاسخ داد که: برای حفاظت از منابع آب های زیرزمینی قطعاً از ارقامی باید استفاده شود که نسبت به تنش ها تحمل بیشتری دارند و همچنین الگوی کشت هم متناسب با نیاز و شرایط منطقه تغییر کنند و در این میان اما باید به آبیاری نوین به ویژه آبیاری قطره ای توجه بیشتری شود.

او تأثیرات آبیاری نوین را شامل کاهش آب مصرفی تا 50 درصد، افزایش بهره وری آب تا 90 درصد، افزایش عملکرد دانست و عنوان کرد: در این شیوه آبیاری کشاورز می تواند همزمان کودهای مصرفی یا همان نیاز غذایی گیاه را تأمین کند.

اقدامات اثرگذار در تولید گندم

سهرابی اقدامی دیگر را در خصوص رغبت کشاورزان برای استفاده از کودهای شیمیایی دانست و افزود: دولت قیمت کودهای فسفره و پتاسه را 47 درصد کاهش داد که این موضوع برای گرایش کشاورزان به استفاده از این کودها کمک می کند و این کار منجر به افزایش عملکرد و کیفیت محصول و تحمل گیاه به تنش ها می شود.

مطابق سخنان او دیگر مورد برای کمک به تولید گندم، خط اعتباری مکانیزاسیون است که باتوجه به کشت های حفاظتی و پشتی و کف جوی می توان ضریب و درجه مکانیزاسیون را افزایش داد و در این زمینه تسهیلاتی هست که از محل طرح جهش تولید دیمزارها با نرخ 4 درصد در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و کشاورزان می توانند از آن استفاده کنند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع بذر از سیاست های دیگر جهاد کشاورزی با پرداخت یارانه به شرکت های تولید کننده بذر است، یادآور شد: در راستای حمایت ویژه از دیمزارها هم قرارداد جداگانه ای با مؤسسه تخقیقات دیم کشور منعقد شده که هسته های بذری محصولات دیم را تولید کنند که یکی از این ایستگاه های تولید بذر در شهرستان قروه (ایستگاه قاملو) واقع شده است.

اجرای کشت قراردادی به صورت سراسری

سهراب سهرابی با اشاره به اجرای طرح کشت قراردادی، از تأثیر این طرح گفت و تأکید کرد: کشت قراردادی به صورت پایلوت سال گذشته در 7 استان کشور اجرایی شد و در سال زراعی جاری هم تمامی اراضی آبی استان های کشور زیر کشت قراردادی قرار خواهند گرفت و این نوع کشت به افزایش تولید و تأمین نهاده های کشاورزان کمک بسیاری می کند.

براساس اظهارات او در کشت قراردادی بخشی از اراضی دیم که پر بارش هستند هم پوشش داده می شود و در این بستر کشت قراردادی بذور اصلاح شده، کودهای شیمیایی و سموم و بیمه در اختیار زارع قرار می گیرند و وجه آن در زمان تحویل محصول به جساب زارع واریز می شود.

سهرابی به طرح جهش تولید دیمزارها هم اشاره کرد و افزود: این طرح برای سال سوم از مهر ماه مجدد در سطح حدود 4 میلیون هکتار ادامه پیدا خواهد کرد و یکی از استان ها مهم برای اجرای این طرح کردستان است.

او استقبال کشاورزان از کشت قراردادی در استان های پایلوت را بسیار خوب ارزیابی کرد و تصریح کرد که در سال گذشته کود و بیمه فقط در اختیار کشاورزان قرار می گرفت و اضافه شدن بذر و سموم به پیشنهاد خود کشاورزان بود باتوجه به رضایت کشاورزان در راستای اجرای آن در کل کشور به استان ها سهمیه های مدنظر ابلاغ خواهد شد.

ابزارهای تشویقی برای حذف دلالان

سهرابی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا با این عنوان که نظارت دولت در کاهش نقش دلالان چگونه خواهد بود، به سیاست های تشویقی برای کشاورزان در راستای خرید تضمینی گندم توسط دولت اشاره کرد و یادآور شد: یکی از این سیاست های افزایش قیمت خرید تضمینی بود که صورت گرفت و همین طور گسترش نظارت ها هم مدنظر است و باید گفت این سیاست های تشویقی برای حذف دلالان اثرگذار خواهد بود.

او اثرگذاری این سیاست های تشویقی را در افزایش خرید تضمینی گندم در سال جاری دانست و گفت: در سا جاری دو میلیون صد هزار تن تا کنون گندم خریداری شده واین در حالی این که سال گذشته یک میلیون و 500 هزار تن خریداری شد و با این وصف حدود 600 هزار تن افزایش خرید تضمینی با این سیاست خرید تضمینی اتفاق افتاده است.

تأیید کیفیت گندم کردستان

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در پایان به کیفیت گندم کردستان اشاره کرد و افزود: با مجموعه اقداماتی که سازمان جهاد کشاورزی انجام داده روند ارتقای کیفیت گندم روبه بهبود بوده و یکی از بهترین کارهایی که بخش تحقیقات استان انجام داده معرفی ارقام جدید و توسعه ارقام جدید در اراضی دیمزارهای استان است که جایگزین می شوند.

همچنین مصرف کودها و روش های مدیریت مزرعه، مدیریت آفت سن در کیفیت تولید از دیگر مواردی بود که سهرابی توجه به آن ها را در کیفیت گندم کردستان مؤثر دانست./

کد خبر 33142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha