نمود تأثیر کار فرهنگی در بلند مدت/لزوم تقویت زیرساخت های هنری قروه

سرویس کردستان- تأکید بر تقویت زیرساخت های فرهنگی و هنر در کنار رفع مشکلات اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه و تلاش برای توزیع متوازن در این حوزه از موارد مطرح شده در سفر مدیرکل فرهنگ و ارشاد کردستان به قروه بود.

به گزارش خبرنگار کردپرس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان روز شنبه در راستای بررسی وضعیت فرهنگ و هنر قروه به این شهرستان سفر کرد. «علی اصغر دریایی» در این سفر یک روزه ابتدا نشستی با امامان جمعه هل سنت و تشیع داشت، سپس به دیدار فرماندار قروه رفت و در ادامه نشستی چند ساعته با اصحال فرهنگ و هنر و رسانه برگزار کرد و در پایان سفر خود هم به دیدار تعدادی از هنرمندان پیشکسوت عرصه موسیقی، هنرهای تجسمی و... رفت. همچنین در این سفر آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی قروه هم افتتاح شد.

در این نشست هایی که مدیرکل داشت مسایل مرتبط به مشکلات حوزه فرهنگ و هنر از قبیل ضعف زیرساخت ها، نبود امکانات، نبود سینما و پلاتو، حمایت های ضعیف از هنرمندان و خبرنگاران و دیگر مسایل مطرح شد.

اثر کارهای فرهنگی در بلندمدت

امام جمعه شهرستان قروه با بیان اینکه اگر به کردستان گفته می شود یک استان فرهنگی به دلیل مقاومت در خرده فرهنگ هاست، گفت: تفاوت شهرستان قروه در این است که کرد و ترک و شیعه و سنی را در خود جای داده و همین باعث شده تا خرده فرهنگ های ویژه ای شکل بگیرد.

«حجت الاسلام عابدین رستمی» برگزاری نگره شعر عاشورایی را نقطه قوتی برای قروه و کردستان دانست و بر کیفیت بخشی برگزاری کنگره در دوره های بعدی تأکید کرد.

به گفته او شهرستان قروه در حوزه های تئاتر، هنرهای نمایشی و موسیقی سابقه درخشانی دارد و همچنین در نوحه خوانی و مداحی و احیای آیین های عاشورایی مثل تعزیه خوانی که در حال کمرنگ شدن هستند، باید توجه بسیاری شود.

«رستمی» با اشاره به اینکه توجه به اسطوره های شهرستان مهم است، افزود: بعضی از اسطوره های شهرستان قابلیت این را دارند که تبدیل به سریال شوند و بعضی از ویژگی ها پرداخته نشده اند؛ همانند جنگ سولچه که باید ابعاد آن بررسی و مبانی تاریخی این جنگ برآورد شود.

او معرفی زیرساخت های فرهنگی مانند توریسم فرهنگی، احیای کانون های قرآنی، هنرهای آئینی در قروه را ضروری خواند و تصریح کرد: شوراهای فرهنگ عمومی در این زمینه نقش مؤثری دارند برای توزیع خدمات مختلف و در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی و مسایل بومی و منطقه ای هم می توانند نقش داشته باشند.

«رستمی» به مسئله پلاتو اشاره کرد و خواستار راه اندازی پلاتو برای هنرمندان شد و گفت که کارهای فرهنگی مثل کارخانه نیست که سریع دیده شود بلکه در بلند مدت خود را نشان خواهد داد.

او مطالبات اقشار مختلف فرهنگ و هنر را در توجه به بیمه هنرمندان، ایجاد تعاونی هنرمندان، حمایت ها از گروه های مختلف هنری و مستندسازان، در دسترس بودن مسئولان ادارات، رفع کمبود نیروی انسانی در اداره ارشاد قروه، اجیای سینمای قروه و ... عنوان کرد.

تأکید بر تقویت زیرساخت های فرهنگی

امام جمعه اهل سنت شهرستان قروه هم در نشست خود با مدیرکل فرهنگ و ارشاد کردستان حب اهل بیت و اشتراکات در کردستان را بالا دانست و افزود: اهل سنت و تشیع دو بال قدرتمند اسلامند و باید دانست که قروه یک شهرستان ترکیبی قومی و مذهبی بوده که از لحاظ وحدت بسیار خوب در حال پیش رفتن است.

«ماموستا ملاهاشم نوری» عنوان کرد که در در حوزه های فرهنگی و هنری، مسجد النبی ظرفیت خوبی است اما نیاز به تجهیز کتابخانه و دیگر امکانات مرتبط دارد.

فرماندار شهرستان قروه هم در نشست خود با بیان اینکه قروه شرایط به خصوص خود را دارد و دارای تنوع اقوام و مذاهب بوده و جامعه مذهبی خود را دارد، از پیگیری موارد مرتبط به اسکان میهمانان به ویژه برای کنگره خبر داد.

«خلیل فعله گری» تأثیر برنامه های فرهنگی و هنری در کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه خودکشی را ضروری دانست.

توزیع متوازن تمامی جنبه های فرهنگی و هنری

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نگاه فرهنگ و ارشاد توزیع متوازن در تمامی جنبه های فرهنگی و هنری است، گفت که همه برنامه ها با اولویت بندی در تمامی شهرستان ها صورت می گیرد.

«علی اصغر دریایی» به مشکلات هنر کارت پرداخت و افزود: برای هنرکارت شورایی در استان تشکیل شده که پیگیر مسایل هنرمندان و مابقی اعضا باشند و تصمیم گیری با این افراد خواهد بود.

او خواستار ورود شورای برنامه ریزی برای ساخت پلاتو و دیگر ابنیه های هنری شد.

«دریایی» نگاه به حوزه فرهنگی و هنری را تقریبی دانست بیان کرد: محب به اهل بیت در کردستان از جانب اهل سنت بسیار بیشتر مشاهده شده در این زمینه نیاز است با استفاده از ابزارهای فرهنگی و هنری این دیدگاه ها تقویت شود.

اواز اینکه شورای برنامه ریزی هیچ اعتباری را برای فرهنگ و ارشاد قروه در نظر نگرفته اند انتقاد کرد و گفت که اگر فکری به حال ساختمان اداره ارشاد نشود احتمال تخریب آن وحود دارد.

در نشست چند ساعته با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه از مشکلاتی همانند پلاتو، نبود فرهنگسرا و نگارخانه، بروکراسی اداری، ارج نهادن به پشکسوتان فرهنگ و هنر و رسانه به ویژه افرادی که درگذشته اند، ضعف اطلاع رسانی روابط عمومی ادارات و نبود تعامل با خبرنگاران و ... سخن گفته شد./

کد خبر 33238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha