مشاور مسعود بارزانی: ثبات عراق در گرو حل سه مشکل در تعامل با کردهاست

سرویس عراق و اقلیم کردستان – مشاور مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان تأکید کرد ثبات عراق در گرو حل سه مشکل در تعامل با کردهاست.

به گزارش کرد پرس به نقل از بغداد الیوم، "مسعود حیدر" در این باره گفت: پس از سقوط نظام صدام در سال 2003 حدود 1200 میلیارد دلار وارد خزانه دولت شده است. اما شهروندان عراق، همچنان از برق و آب محروم هستند و مشکلات سیاسی فراوانی بین گروههای هویتی جامعه عراق وجود دارد که مسئول این وضعیت، جریانات حاکم بر کشور هستند.

مسعود حیدر افزود: در آستانه انتخابات از احزاب شیعه حاکم بر عراق می خواهم مسئولیت تعیین نقشه راه ملی مورد توافق با سایر گروههای قومیتی مذهبی عراق برای حل مشکلات نفتی و مالی و پرونده مسائل مورد مناقشه با کرد را به عهده بگیرند. زیرا به آنها رحم نخواهد کرد.

مشاور مسعود بارزانی افزود: ادامه مشکل کردها در عراق از جمله مشکلات سه گانه و نادیده گرفتن حقوق شهروندان اقلیم کردستان به این معنی است که عراق، باثبات نخواهد بود.

مسعود حیدر تصریح کرد: بعد از گذشت 17 سال از تغییر هیچ نهادی برای حل مشکلات ایجاد و هیچ قانونی در این زمینه تصویب نشده است و مسئولان شیعه به دلیل در اختیار داشتن قدرت، در این زمینه مسئولیت دارند.

مشاور مسعود بارزانی از نیروهای سیاسی خواست به سوء استفاده از اهرم حقوق کارمندان اقلیم کردستان به عنوان یک برگه برنده در انتخابات پایان دهند. زیرا این حقوق متعلق به مشهروندان است و کارمندان مذکور تبعه عراق هستند. از سوی دیگر براساس قانون اساسی، نفت متعلق به شهروندان عراق است و کردها بخشی از این ملت هستند و حق دارند از منابع آن بهره مند شوند.

مسعود حیدر که قبلا عضو کمیسیون مالی مجلس عراق بوده است برخی جریانات سیاسی را به انتشار ارقام غیر واقعی درباره بودجه اختصاص یافته به اقلیم کردستان برای سال 2021 متهم کرده بود.

حیدر تصریح کرد: برخی از اتهام زنندگان سیاسی که هیچ برنامه ملی برای خدمت به استان های مرکزی و جنوبی عراق ندارند سهم اقلیم کردستان و برخی استانها را با یکدیگر مقایسه می کنند این در حالی است که کردستان، یک اقلیم فدرال، دارای دولت، وزارتخانه ها و پارلمان است و نمی توان آن را با ساختار اداری استان ها مقایسه کرد. همچنین بودجه آن با استناد به قانون اساسی عراق تخصیص می یابد. بنابراین مقایسه بین اقلیم کردستان با سایر استان های عراق، یا از روی نادانی است یا بی اطلاع فرض کردن افکار عمومی.

مسعود حیدر تصریح کرد: آمار مذکور در بودجه 2021، به جز رقم مربوط به حقوق کارمندان و حقوق بگیران تأمین اجتماعی آمار غیر واقعی است و هزینه کرد واقعی در سال حدود 101-107 تریلیون دینار خواهد بود. این در حالی است که سهم اقلیم کردستان با احتساب حقوق کارمندان از هشت تریلیون دینار فراتر نخواهد رفت.

مشاور مسعود بارزانی تصریح کرد: یک میلیون بشکه در عراق برای مصرف داخلی هزینه می شود این در حالی است که هیچ مقداری از این نفت به اقلیم کردستان تخصیص نخواهد یافت و ارزش این مقدار نفت در سال 20 تریلیون دینار تخمین زده می شود و این نفت و قیمت آن در مجموع هزینه کرد عملی بودجه فدرال عراق گنجانده نمی شود.

کد خبر 3351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha