ایلام باید به شهر جهانی گلیم تبدیل شود / بازارچه های صنایع دستی در مسیر اصلی اربعین قرار بگیرد

سرویس ایلام - معاونت صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان ایلام در گفتگو با کردپرس از چالش‌ها و بایسته‌های فراروی صنایع دستی استان گفت.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، نورالدین محسنی خاطر نشان کرد: در استان ایلام حدود ۱۳۰ مجوز کارگاه تولید صنایع دستی در سنوات گذشته صادر شده است که تعدادی از آنها به خاطر کرونا تعطیل شده اند و در حال حاضر حدود ۱۱۰ کارگاه تولید صنایع دستی در قالب ۳۳ رشته از ۵ نفر تا ۶۰ نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم فعال و نیمه فعال در استان ایلام وجود دارد.

او گفت: در حال حاضر نسل جوان به تولید صنایع دستی و اشتغال در آن گرایش پیدا کرده و حتی شاهد حضور قشر تحصیل کرده در صنایعی مانند گلیم بافی و سیاه چادر بافی هستیم.

معاونت صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی ایلام ادامه داد: استان ایلام دارای سه بازارچه صنایع دستی در شهرستان های ایلام ایوان و سرابله می باشد و فروش محصولات به شکل کانکسی در چرداول و ملکشاهی و آبدانان راه اندازی شده است.

محسنی گفت: تکمیل زنجیره ارزش تولید صنایع دستی تنها از عهده سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برنمی‌آید و بسیاری از ملزومات این مهم در خارج از سازمان رقم می خورد ولی باید منصفانه گفت که تا کنون در تکمیل زنجیره ارزش تولید صنایع دستی در استان ایلام موفق نبوده‌ایم و اگرچه در کمیت درصدی رشد داشته ایم اما با وجود تلاش های زیاد در کیفیت نمره قابل قبولی نمی‌گیریم.

او گفت: فرصتی در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ برای تکمیل زنجیره ارزش تولید صنایع دستی در استان ایلام فراهم شد که در حوزه شور و پرداخت یک نفر و در حوزه رنگرزی سنتی هم یک نفر طرح توجیهی آوردند، در حوزه بسته‌بندی کسی اعلام آمادگی نکرده و باید گفت بخش خصوصی رغبت چندانی به سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع دستی ندارد.

وی افزود: با این وجود و با حمایت‌های خوب استاندار ایلام و نگاه مثبت ایشان به صنایع دستی و تلاش همکاران اداره کل حدود ۵۰ طرح از محل تبصره ۱۸ به بانک معرفی شده اند که در حال طی مراحل قانونی جهت اخذ تسهیلات هستند.

معاونت صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی ایلام گفت: یکی از مشکلات تولیدکنندگان صنایع دستی فروش محصولات است که این مهم در استان های محروم بیشتر خودش را نشان می‌دهد. باید گفت که نگرش مسئولین به اتخاذ راهبردهایی برای فروش صنایع دستی تولید شده ایلام جدی نیست مثلاً در نمایشگاه صنایع دستی اربعین باید غرفه ها در مسیر اصلی زائرین برقرار باشد که یک بار این کار انجام شد و ۹۰ درصد محصولات تولیدکنندگان به فروش رفت و تازه مسئولین فهمیدند که جانمایی نمایشگاه صنایع دستی در مسیر اصلی زائرین اهمیت حیاتی دارد که در این راستا نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام قول دادند برای جانمایی غرفه‌ها در مسیر اصلی تردد زوار اربعین حسینی به ما کمک کنند.

وی در خصوص امکان فروش محصولات صنایع دستی استان ایلام در مرزهای استان عنوان کرد: برای بازارچه‌های مرزی چیلات و چنگوله فروش صنایع دستی پیش‌بینی شده است که اگر این مرزها راه اندازی شوند کمک موثری خواهد بود ولی در مرز مهران به عنوان مسیر اصلی تردد زوار در ایران، برای فروش صنایع دستی یک سری مشکلات قانونی و بروکراسی وجود دارد که وزیر جدید میراث قول حل مشکل داده است که یا غرفه ثابت فروش صنایع دستی بدهند و یا به بخش خصوصی زمین داده شود تا بازارچه ثابت صنایع دستی ایجاد کند.

محسنی افزود: یکی دیگر از پیشنهادات ما برای فروش محصولات صنایع دستی استفاده از ظرفیت پیاده راه های ایجاد شده در مرکز شهر ایلام تحت عنوان هفته بازار صنایع دستی است که مکاتبات آن انجام شده و تاکنون در مناسبت هایی مثل شب یلدا و نوروز این بازار راه اندازی شده و کمک موثری به فروش تولیدات صنعتگران صنایع دستی داشته است.

وی افزود: پیشنهاد ایجاد بازارهای شبانه یا اقتصاد شب در پیاده راه های ایلام می‌تواند به پویایی بیشتر شهر کمک کرده و هنرمندان مختلف مشاغل خانگی به شکل کلی و صنایع دستی به شکل خاص در آن آثار و تولیدات خود را به فروش برسانند.

معاونت صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی ایلام توضیح داد: یکی از مشکلات اساسی صنعتگران صنایع دستی بیمه تامین اجتماعی است که چند سال تعطیل بوده و در سالهای اخیر به صورت تعداد بسیار کم انجام گرفته است. البته بیمه عشایری روستایی که شرط آن داشتن کارت صنعتگری، پروانه تولید و کار کردن مستمر می باشد، وجود دارد.

در این حوزه برای کمک به بیمه صنعتگران با رایزنی های دکتر سارا فلاحی نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی جهت ایجاد راهکار جدید و افزایش سقف بیمه شده تامین اجتماعی در استان در حال پیگیری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ایلام در حال حاضر به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته ثبت شده است و در تمام استان ها دبیر شهر ملی، شهردار مرکز استان است اما متاسفانه تاکنون نگرش های مدیریت شهری ایلام در راستای تقویت این برند ملی نبوده است. به عنوان مثال، در گذشته یک چهار راه برای نامگذاری به نام صنایع دستی در شورای شهر مصوب شد که هنوز محقق نشده است و شهردار سابق نیز برای نصب المان صنایع‌دستی در این مکان تلاش هایی کردند که هنوز انجام نشده است.

محسنی عنوان کرد: ما هنوز استانداردهای لازم درخور نام ایلام به عنوان شهر ملی گلیم نقش برجسته را ایجاد نکرده ایم در حالی که باید برای تبدیل آن به شهر جهانی گلیم نقش برجسته تلاش کنیم که این مهم فواید بسیاری برای استان دارد و انجام آن همت و همکاری همه سازمان ها را می طلبد و باید فاکتورهای جهانی را ایجاد کنیم. هر خانه در ایلام یک دار قالی دارد و برای ثبت آن به عنوان شهر جهانی گلیم هر کس در هر مسئولیت مرتبط به آن باید پای کار آمده و برای انجام آن کمک کند.

محسنی افزود: روستای پشت قلعه آبدانان نیز یک روستای حصیرباف است و در آن به واسطه فعالیت های یکی از صنعتگران خلاق و فعال استان خیابان حصیر تشکیل شده که قرار است آن را به عنوان روستای ملی حصیر بافی مطرح کنیم.

او گفت: قدیمی ترین شئ حصیری در تپه علی کش دهلران به دست آمده که قدمت آن بیش از ۸ هزار سال است و همچنان در دهلران حصیربافی رواج داشته و شهر دهلران نیز به عنوان شهر ملی حصیر در حال مطرح شدن است که وجود هنرمندان خوب، کیفیت بالا و داشتن نشان‌های ملی فراوان در این رشته یکی از قابلیت های مهم صنایع دستی در دهلران است.

معاونت صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی ایلام ادامه داد: شهر ملکشاهی نیز قرار است به عنوان شهر ملی چاقو سازی در کشور ثبت شود. در این شهر بوگده سازی ملکشاهی در فهرست آثار میراث معنوی کشور ثبت شده و نشان جغرافیایی گرفته است که با توجه به کیفیت خوب آن و تولید انواع دیگر چاقو ها، تلاش داریم ملکشاهی را به عنوان شهر ملی چاقو در کشور ثبت کنیم.

محسنی تاکید کرد: شهر ملی شدن در حوزه صنایع دستی دارای فواید زیادی است که هم به مسئله برندینگ آن محصول کمک شایانی می‌کند و هم به فروش آن می افزاید کما اینکه فروش گلیم نقش برجسته در استان ایلام بعد از شهر ملی شدن ایلام رونق خوبی گرفته است و در سطح کلان تسهیلات و امکانات زیادی از طرف وزارتخانه به شهر ملی تعلق می‌گیرد.

معاونت صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی ایلام اعلام کرد: در بحث صدور پروانه صنعتگری کارگاهی و انفرادی برای افرادی که محرز می‌شود فعال هستند کمترین بروکراسی ولی برای کسانی که به هر دلیل دنبال گرفتن یک کارت صنعتگری هستند سعی می‌کنیم برایشان بروکراسی اداری را سخت کنیم.

او گفت: اکثر کارگاه های تولید صنایع دستی استان حداقل یک دوره تسهیلات گرفته‌اند و برای کمک به آنها از ظرفیت بنیاد علوی و برکت و غیره برای رشد و توسعه صنایع دستی استفاده می کنیم.

محسنی توضیح داد: آموزش صنایع دستی به خاطر کرونا در دو سال اخیر کاهش داشته و سعی کردیم آموزش‌ها را مجازی برگزار کنیم که البته آموزش مجازی صنایع دستی اثردهی لازم را ندارد چرا که باید استاد و شاگرد حضوری کار کنند. از طرفی هم بودجه آموزش صنایع دستی به خاطر کرونا کم شده است لذا از فرمانداران می‌خواهیم برای آموزش صنایع دستی بودجه بگذارند و بودجه های موجود را افزایش دهند.

معاونت صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی ایلام اظهار داشت: دولت جدید نشان داده که در حوزه صنایع دستی تصمیم بر حمایت دارد که در حوزه وام مشاغل خانگی تبصره ۱۸ و غیره نوید حمایت های خوبی می دهد که اگر این اتفاقات مستمر باشد باعث دلگرمی قشر جوانی می شود که شرایط استخدامش در همه جا فراهم نیست.

محسنی گفت: مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان ایلام که فردی جوان و از بدنه خود این وزارتخانه است با وجود اینکه مدت کوتاهی از دوران مسئولیت ایشان می‌گذرد اما تمام تلاش خود را جهت پشتیبانی و رونق حوزه صنایع دستی انجام داده و جا دارد همه به وی کمک کنیم.

کد خبر 33879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha