احتمال وقوع تنش آبی در ۹ شهرستان ایلام

سرویس ایلام - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت: احتمال وقوع تنش آبی در ۹ شهرستان ایلام، مهران، بدره، دهلران، آبدانان، ملکشاهی، ایوان، دره‌شهر و چوار وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، پرویز ناصری با بیان اینکه منبع اصلی تولید آب، سد چم گردلان و منابع زیرزمینی است، اظهار کرد: در حال حاضر آب و فاضلاب در ۱۹ شهر و ۵۹۹ روستا آبرسانی داریم که قسمتی از آب از محل ۱۲۷ حلقه چاه تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان تولید آب شهر ایلام ۲۵.۶ میلیون مترمکعب است، افزود: ۸ میلیون مترمکعب آب در طول سال از طریق آب‌های زیرزمینی و ۱۷.۶ میلیون مترمکعب از طریق آب‌های سطحی تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام با اشاره به اینکه میزان هدر رفت آب در استان ۲۶.۱۷ است، تصریح کرد: بیش از ۴۰ درصد شبکه توزیع آب استان فرسوده هستند که در شرایط خشکسالی اهمیت پِرتی آب مشخص می‌شود و نیازمند بهسازی در شبکه آب هستیم.

وی اضافه کرد: ۶ شهرستان ایوان، مهران، چوار، سراب کلان سیروان، ملکشاهی و دهلران مجهز به پمپاژ آب شده‌اند اما دره‌شهر چون با برق کار می‌کند پمپاژ ندارد و برای خرید پمپاژ در شهرستان‌های بدره، آبدانان و ایلام اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تخصیص داده شده است.

ناصری با بیان اینکه به ۷۷ روستا به صورت سیار آبرسانی صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: از این تعداد، ۴۴ روستا در شهرستان چوار، ۸ روستای ملکشاهی، ۱۸ روستا در شهرستان هلیلان، ۳ روستا در شهرستان مهران و ۸ روستا در شهرستان دهلران هستند. که در مجموع ۴۱۰۰ خانوار از آبرسانی سیار بهره‌مند می‌شوند.

وی یادآوری کرد: احتمال وقوع تنش آبی در ۹ شهرستان ایلام، مهران، بدره، دهلران، آبدانان، ملکشاهی، ایوان، دره‌شهر و چوار وجود دارد.

ناصری مشکلات موجود در توزیع آب استان را توپوگرافی منطقه و پراکندگی تاسیسات تامین آب به خصوص روستاها با فاصله مسافتی زیاد، فرسودگی شبکه توزیع و تاسیسات، استفاده بی‌رویه از منابع آب موجود توسط مشترکین و انشعابات غیرمجاز برشمرد و افزود: استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز و همچنین سرعت ساخت و ساز، موجب عدم توانایی در تامین و توزیع آب مورد نیاز شده است.

کد خبر 34001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha