پروسه شهر شدن بزرگترین روستای ایران در انتظار تعیین تکلیف در لایحه جامع تقسیمات کشوری

سرویس آذربایجان غربی- در پی قرار نگرفتن نام روستای «بالو»ی ارومیه به عنوان بزرگترین روستای ایران در لیست مناطق جدید شهری، استانداری آذربایجان غربی اعلام کرد: مهم‌ترین دلیل تأخیر در پروسه شهر شدن این روستا طولانی شدن تعیین تکلیف این قبیل روستاها در لایحه جامع تقسیمات کشوری است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، روستای «بالو» در ۷ کیلومتری ارومیه با جمعیتی افزون بر 16 هزار نفر بزرگ‌ترین روستای ایران به شمار می‌رود و سال ها است در انتظار تبدیل شدن به شهر به سر می برد.

جای شگفتی است که در حومه شهرستان ارومیه یک واحد جغرافیایی با این تعداد جمعیت، همچنان روستا نامیده می شود.

«محی الدین خوران»، حقوقدان در این خصوص می گوید: «مطابق ماده ۲ قانون تقسیمات کشوری، روستا، واحد مبداء تقسیمات کشوری است که حداقل تعداد 20 خانوار یا صد نفر اعم از متمرکز یا پراکنده در آنجا سکونت داشته ‌باشند».

او ادامه می دهد: «با افزایش جمعیت روستا تبدیل روستا به شهر نه یک اختیار بلکه یک تکلیف قانونی و ضرورت اجتماعی محسوب می شود. صرفنظر از الزامات قانونی پژوهش ها وتحقیقات متعدد نشان می دهد آثار بسیار مثبتی از قبیل؛ کاهش مهاجر فرستی، افزایش مهاجرپذیری، افزایش زمان اوقات فراغت (مطالعه کتاب، مجلات و ورزش) و افزایش مشارکت مردم در امور عمرانی، سیاسی و اجتماعی از مزایای اصلی تبدیل روستا به شهر است».

به گفته «خوران»؛ «در حالیکه در همین استان شهرستان هایی با جمعیت کمتر از پنجاه هزار نفر نیز تشکیل شده اند جای بسیار شگفتی ست که در حومه شهرستان ارومیه یک واحد جغرافیایی به نام بالو با جمعیتی حدود شانزده هزار نفر جمعیت همچنان روستا باقی مانده است».

او اضافه می کند: «این در حالی است که مطابق مواد ۴و ۷ قانون تقسیمات کشوری حداقل جمعیت برای یک شهر ده هزار نفر جمعیت و برای شهرستان هشتاد هزار نفر جمعیت در تراکم متوسط است».

اخیرا معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استان از ایجاد ۷ شهر جدید شامل (وار در شهرستان خوی ، قولنجی، راژان و دیزج مرگور در شهرستان ارومیه، ملحم و سیلاب در شهرستان سلماس و بکتاش در شهرستان میاندوآب) خبر داد و گفت: «طرح های توجیهی مربوطه تهیه و به وزارت کشور ارسال شده است و امیدواریم به زودی شاهد تحقق این موارد نیز باشیم».

اما در این لیست اسم بزرگترین روستای ایران یعنی بالو نبود و انتظارها برای ارسال طرح تبدیل این روستا به شهر و قرار گیری نام آن در کنار سایر تقسیم بندی های جدید استان ناکام ماند.

تا اینکه روابط عمومی استاندار آذربایجان غربی در اطلاعیه ایی بیان کرد: «تبصره ۲ ماده ۳ قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها مصوب ۱۳۸۴.۱۰.۱۴ در مجلس شورای اسلامی بیان می دارد: روستاهایی که به موجب طرح های مصوب جامع و هادی در داخل حریم شهرها واقع می شوند در صورت رسیدن به شرایط شهر شدن، شهر مستقل شناخته نشده و به صورت منفصل به عنوان یک ناحیه یا منطقه از نواحی یا مناطق شهر اصلی تلقی و اداره خواهند شد و برای آنها در قالب طرحهای جامع و تفصیلی ضوابط و مقررات ویژه متضمن امکان استمرار فعالیتهای روستایی تهیه و ملاک عمل قرار خواهد گرفت».

در این اطلاعیه آمده؛ «با توجه به اینکه روستای بالو در حریم شهر ارومیه واقع است جهت تبدیل این روستا به شهر مکاتبه و پیگیری شده تا پس از تصویب اصلاح حریم شهر ارومیه در کارگروه زیربنایی استان و شورای عالی معماری و شهرسازی کشور و خارج شدن بالو از حریم شهر ارومیه امکان تبدیل بالو به شهر فراهم گردد».

همچنین؛ «مکاتبات لازم در این خصوص انجام گرفته است و با توجه به تاکید و دستور صریح استاندار آذربایجان غربی برای تبدیل این روستای پرجمعیت به شهر متاسفانه مهم‌ترین دلیل تأخیر در پروسه شهر شدن این روستا طولانی شدن تعیین تکلیف این قبیل روستاها در لایحه جامع تقسیمات کشوری است».

در ادامه اطلاعیه در خصوص ملاک جمعیت برای تبدیل یک روستا به شهر نیز آمده؛ «ملاک عمل ماده ۱ ـ تبصره (۵) ماده (۴) قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب ۱۳۶۲.۰۴.۱۵ و اصلاحات بعدی آن در سال ۱۳۸۹.۰۴.۱۲ مجلس شورای اسلامی است که می گوید: روستاهای مرکز بخش با هر جمعیتی و روستاهای واجد شرایط چنانچه دارای سه هزار و پانصد نفر جمعیت باشند شهر شناخته می‌شوند».

بر این اساس علاوه بر روستاهای وار خوی، بکتاش میاندوآب، ملحم و سیلاب سلماس، راژان، دیزج مرگور و قولنجی در ارومیه، بالو و ریحان آباد ارومیه نیز مراحل تبدیل به شهر را طی می کنند و به طور قطع تسریع در این روند جزو اولویت ها بشمار می رود.

کد خبر 342173

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha