تحلیلگر عراق: توافقات بین بغداد و اربیل، هنوز اجرا نشده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان – یک تحلیلگر عراقی با اشاره به پایان نیافتن مشکلات بین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان گفت: با هدف تصویب بودجه، بر روی کاغذ راه حل هایی برای مشکل مذکور تعیین شده است. اما به دلیل اختلاف طرفین درباره پایانه های غیر رسمی و قاچاق، پرونده گذرگاههای مرزی به عنوان یک نقطه مورد اختلاف بین طرفین باقی خواهد ماند.

به گزارش کرد پرس به نقل از العهد نیوز، صباح الطائی در این باره گفت: برخی از گذرگاههای اقلیم کردستان به صورت مداوم باز هستند و بنا به گفته برخی نمایندگان مجلس، با وجود ممنوعیت ورود برخی کالاها به عراق، به دستورات دولت مرکزی پایبند نیستند. همچنین برخی گذرگاهها در ساعت های مشخصی با هدف واردات کالاهای ممنوعه، فعال هستند.

الطائی افزود: مشکلات بین بغداد و اربیل، به ویژه درباره مسائل نفتی حل خواهد شد و دولت مرکزی می تواند اقلیم کردستان را وادار به تحویل درآمد حاصل از فروش روزانه 250 هزار بشکه نفت کند. اما نمی تواند آن را مجبور به پایبندی درباره توافق به دست آمده درباره گذرگاههای مرزی نماید.

این تحلیلگر عراقی تصریح کرد: توافقنامه های بین بغداد و اربیل هنوز اجرایی نشده و مشکلات همچنان باقی مانده است و در هنگام رأی گیری درباره قانون بودجه شدیدتر نیز خواهد شد. چشم پوشی دولت مرکزی درباره برخی مسائل این موضوع را نشان می دهد، این در حالی است که دولت در زمان تصویب بودجه بار دیگر درباره آن توافق خواهد کرد که این امر، باعث علنی شدن مجدد اختلافات بین طرفین خواهد شد.

کد خبر 342950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha