ضرورت ارتقای جایگاه سینمای مستند در ایران

سرویس ایلام - مستندساز ایلامی در نشست با رئیس سازمان سینمایی کشور که به استان ایلام سفر کرده است، عنوان کرد سینمای مستند در سال های اخیر بسیار مظلوم بوده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، مهدی نورمحمدی که به نمایندگی از شرکت های فیلمسازی استان در این نشست سخن می گفت، عنوان کرد: در استان ایلام ۱۳ شرکت فیلم سازی وجود دارد که نصف این تعداد فعال است و مابقی فعالیت کمی دارند.

او گفت: علاوه بر بحث اشتغال زایی در شرکت های فیلمسازی ایلام، این شرکتها آثار فاخری به شکل قانونمند در استان تولید می کنند که بسیاری از آنها به موفقیت های ملی و بین المللی رسیدند اما با این حال هیچ گونه کمک و خدماتی از دولت نگرفته‌اند.

او نسبت به برخوردهای نامناسب ممیزهای مالیاتی با شرکت های فیلمسازی انتقاد کرد و گفت: در حالیکه طبق قانون شرکت های فیلمسازی از پرداخت مالیات به شرط اظهار معاف هستند اما اداره مالیاتی در استان ایلام به انحای مختلف این شرکت ها را جریمه کرده و مالیات های سنگینی از آنها اخذ می کند.

نورمحمدی توضیح داد: برای اداره مالیات گوی فرقی بین شرکت نفت و گاز و یک شرکت کوچک فیلمسازی وجود ندارد و از این نظر فیلمسازان ایلام با مشکل مواجه هستند که انتظار داریم سازمان سینمایی کشور به این موضوع ورود جدی داشته باشد.

مستند ساز ایلامی ادامه داد: تاکنون شرکت های فیلمسازی نتوانسته‌اند از تسهیلات برای ارتقا و تولید فیلم و توسعه شرکت های خود استفاده کنند که هم قانون در این مورد ضعف دارد و هم بانک ها با آنها همکاری نمی کنند.

وی با این توضیح که در ادارات و دستگاه های اجرایی استان به هر کسی که خود بخواهند کارهای خود را در حوزه فیلمسازی می دهند، عنوان کرد: متاسفانه قوانین و ضوابط به گونه ای است که دستگاه‌های متولی با هر کس که خودشان بخواهند وارد قرارداد شده و مشاهده می شود که بسیاری از این افراد شرکت رسمی ندارند و طبیعتاً نه پاسخگو هستند و نه مالیاتی می پردازند که در این زمینه انتظار داریم دولت با جدیت بیشتری ورود کرده و این رویه غلط اصلاح شود.

خالق مستند تحسین شده در پناه بلوط در بخش دیگری از سخنان خود از تنزل جایگاه سینمای مستند در ایران انتقاد کرد و گفت: سینمای مستند در سال های اخیر بسیار مظلوم بوده است و این جایگاه به خصوص در جشنواره فجر به شدت کم رنگ شده و در حال از دست رفتن است که از دولت انتظار داریم نسبت به تقویت جایگاه فیلم های مستند در ایران طرحی نو در اندازد.

نورمحمدی اضافه کرد: ما مستندسازان در همه استانها درخواست تشکیل خانه مستند داریم که قرار بود در مراکز استان ها دایر شود اما فعلاً با هاله ای از ابهام مواجه شده و با توجه به وجود مستند سازان برجسته‌ای که در کشور داریم انتظار است که در سیاست گذاری ها نسبت به تشکیل خانه مستند و ارتقای جایگاه سینمای مستند فکری اساسی بشود.

کد خبر 34416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha