تحول در اقتصاد ایوان با  توسعه بخش باغبانی / مسلم اسدی*

سرویس ایلام - یک کارشناس مسائل کشاورزی طی یادداشتی که آن را در اختیار کردپرس قرار داده، از چالشهای حوزه کشاورزی ایوان نوشته و معتقد است که با توسعه باغبانی در اقتصاد شهرستان ایوان تحولی اساسی رخ خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، مسلم اسدی در این یادداشت نوشت:

شهرستان ایوان با میانگین بارش سالیانه ۶۹۲ میلیمتر و ۱۱۴۰ متر ارتفاع از سطح دریا، یکی از شهرستان های خوش آب و هوا و مستعد کشت باغات در استان ایلام است. این شهرستان با بیش از هزار هکتار باغ موجود و تولید سالیانه بالغ بر ۱۲ هزار تن محصولات باغی، پیشتاز در باغبانی، خصوصا انگورکاری استان است.

اگر چه حوزه مرکزی ایوان به واسطه حفر چاه های عمیق در سراب رودخانه کنگیر جهت تامین آب مورد نیاز شرکت های پتروشیمی و پالایشگاه گاز ایلام، از بی آبی رنج می برد و هم اکنون باغات آن به دلیل کمبود آب، در حال احتضار و نابودی هستند، اما بخش زرنه، خصوصاً پایین دست سد کنگیر تا مرز جغرافیایی استان های ایلام و کرمانشاه، پتانسیلی عظیم برای باغبانی در خود نهفته دارد. تاکستان های موجود در سایت های باغبانی پلیه، بانبکر و تیتلیوان، سد کنگیر و باغات سیاهگل و سانیری، دلیل محکمی بر اثبات این ادعا است.

شایسته است در این مطلب از مسئولان ادوار مختلف سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان به عنوان متولیان و مجریان این طرح های بسیار موفق و اشتغال آفرین که صفر تا صد آنها رایگان انجام گرفته است به نیکی یاد شود و بابت زحمات بی دریغ آنها تقدیر و تشکر به عمل آید.

با این اوصاف اهتمام ویژه بر توسعه باغبانی شهرستان، بدون شک اقتصاد شهروندان این دیار را شکوفا کرده و منجر به ایجاد اشتغال پایدار برای قشر جوان جویای کار خواهد شد.

جای بسی خرسندی است که مسئولین استان و نمایندگان مجلس و به طور خاص دکتر سارا فلاحی نیز جایگاه کشاورزی استان، خصوصا باغبانی را درک کرده و قدم های بسیار مثبتی در زمینه توسعه این بخش پردرآمد و اشتغال آفرین برداشته اند.

در شرایطی که سرمایه گذاران بخش صنعت به دلیل عدم ثبات بازار و شاخص های اقتصادی موجود و صد البته سنگ اندازی های بعضی عناصر استانی، با احتیاط و اکراه به درخواست های سرمایه گذاری در بخش صنعت استان و شهرستان پاسخ می دهند، دکتر فلاحی به درستی در بخش کشاورزی و خصوصاً باغبانی حوزه شمالی استان ورود کرده و با رایزنی و تشکیل جلسات متعدد با مسئولان کشوری، در تامین اعتبارات ملی پروژه های کشاورزی و باغبانی این حوزه تلاش مضاعف داشته اند.

اخذ دستور مستقیم وزیر محترم جهاد کشاورزی برای توسعه ایستگاه ها و سایت های باغبانی بانبکر، پلیه، کنگیر و همچنین احداث ایستگاه روان و میان و مطالعه ایستگاه پمپاژ سیاهگل در ایوان و پروژه های مختلف دیگر شهرستان ها از جمله سد چناره برای منتفع شدن شهروندان چرداول، هلیلان و سیروان و دعوت معاون محترم آب و خاک وزیر به استان جهت بازدید از طرح های کشاورزی و پیگیری های مستمر متعاقب آن، این پروژه‌ها را در آستانه عملیاتی شدن قرار داده است.

نگارنده معتقد است در این شرایط اقتصادی، کلنگ زنی یک یا چند کارخانه صنعتی در استان یا شهرستان که دور از ذهن نیست به سرنوشت خیلی از کارخانه های تعطیل موجود دچار شوند، منجر به توسعه استان یا شهرستان نمی شود اما تجربه ثابت کرده است سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت ها در بخش باغبانی به ایجاد اشتغال و توسعه پایدار ختم خواهد شد.

امید است با تلاش شبانه‌روزی مسئولان دلسوز، رایزنی های نمایندگان مجلس و همراهی مردم عزیز و نجیب شهرستان، در آینده ی نزدیک با بهره برداری از پروژه های مذکور، شهرستان ایوان به قطب باغبانی غرب کشور تبدیل شود که در آن صورت به واسطه ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، بیکاری و آسیب های اجتماعی در شهرستان کمرنگ خواهد شد.

*کارشناس مسائل کشاورزی

کد خبر 35078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha